Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i førersetet på elflyet (Fotos: Øystein Løwer, Avinor)

Elektrisk satsting tok endelig av

Første testflyvningen av et helelektrisk fly i Stavanger er gjennomført.


Norge skal nå også vise elektrisk vei i luften, og mer eksakt skal det flys mellom Stavanger og Bergen utover høsten. Dette blir en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.

Nå har prosjektet fått så mye luft under vingene at det har tatt av, for et helelektrisk Alia-fly fra Beta Technologies driftet av Bristow Norway har nå gjennomført den første flyvningen ved Stavanger lufthavn. Dette er også et viktig steg mot en utslippsfri framtid i luftfarten.

-->
Testarena er etablert av Avinor og Luftfartstilsynet, og skal gi norske myndigheter, operatører og teknologileverandører konkret erfaring med hvordan fossilfrie fly fungerer i praksis – både i lufta og på bakken, forklarer Avinor. 

Prosjektet inkluderer en serie testflygninger, og de første flygningene skal gå mellom Stavanger og Bergen og det er også mulig å utvide med flere ruter senere i år. 

– Som en nasjon helt avhengig av luftfart – både i dag og i fremtiden – er overgangen til en mer bærekraftig luftfartsindustri en viktig prioritet for regjeringen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– Denne første flygningen er et betydelig skritt på en lang og kompleks reise. Testarenaen viser hvordan samarbeid mellom myndigheter, lufthavner, produsenter, operatører – og ikke minst med politisk støtte – er avgjørende. Den systematiske tilnærmingen testarena muliggjør er unik – og jeg er stolt over at Norge går foran.

Norge har som kjent vist resten av verden at elbiler kan fungere helt fint i hverdagen, og nå er over 9 av 10 nye biler helelektriske. Nå skal vi altså vise at elektriske fly også fungerer.

– Dagens testflyging er et viktig steg i å gjøre klimapolitikken til konkrete løsninger i praksis. Skal vi lykkes med det grønne skiftet, må vi teste, lære og bygge – ikke bare planlegge, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

– Med denne testarenaen tar Norge en lederrolle i utviklingen av utslippsfri luftfart, samtidig som vi skaper nye muligheter for grønne jobber og innovasjon.

Fredag markerte starten med en 13 minutters lang flygning gjennomført av Bristow-pilot Jeremy Degagne og Beta-pilot Nate Dubie. Dette var altså den den første flygningen i testarenaen, og markerer en viktig milepæl på veien mot kommersialisering av elektrisk luftfart. 

Det er Bristow som står for mannskap opplært av Beta, og de skal også stå for både drift og vedlikehold av flyet gjennom den seks måneder lange testperioden. Og de peker hvor viktig det er å lære seg å krype og gå før man kan løpe. 

– Vår deltakelse i testarenaen passer perfekt med vår gradvise tilnærming til utvikling av ny luftmobilitet – «crawl, walk, run», sier Dave Stepanek, konserndirektør for transformasjon i Bristow.

– Erfaringene vi får her vil gi verdifull innsikt for både operatører, produsenter og myndigheter i veien videre mot kommersiell drift.

Beta står altså for det elektriske flyet.

– Å få levere Alia-flyet til vår partner Bristow og starte operasjonell testing her i Norge er et stort øyeblikk for Beta, sier Shawn Hall, kommersiell direktør i Beta Technologies.

– Bristow har vært med oss helt fra starten og deler vår drivkraft for utvikling. Norge, med sin innovasjonsvilje og ambisjoner, er det perfekte stedet for å ta teknologien videre.

Norge er allerede den globale el-nasjonen, og i tillegg til den elektriske overgangen på landeveien viser vi også vei til sjøs. Og nå løftes den elektriske satsingen til nye høyder. 

 Med testarena skal vi finne ut hvordan utslippsfri luftfart kan bli en del av hverdagen – og hva som kreves for at både teknologi og infrastruktur skal fungere sømløst i praksis, over hele landet, melder Avinor. 

Alia-flyet har et unikt design tilpasset rekkevidde, nyttelast og noe kalt IFR-kapasitet, og skal være spesielt godt egnet for norsk geografi og værforhold.

– Dette er et viktig skritt for å støtte næringen, styrke norsk kompetanse og drive frem innovasjon innen fremtidens mobilitet, sier Lars Kobberstad, direktør i Luftfartstilsynet.

– Luftfarten er allerede en sikker og regulert sektor. Som myndighet skal vi bidra til trygg utprøving og fremtidig integrering av ny teknologi, og sørge for at regelverket følger med.

Med første elektriske luftferd unnagjort ser Avinor nå framover. 

– Første flygning i testarenaen er en stor milepæl for norsk luftfart og for Avinor, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.

– Som et lite, åpent land med spredt bosetting, er vi helt avhengige av luftfart og et sterkt nettverk av lufthavner. Vi er fast bestemt på å lede an i omstillingen mot en mer bærekraftig luftfart – samtidig som vi sikrer god nasjonal og internasjonal mobilitet.

Elflyet Alia:

  • Alia er utviklet for å håndtere krevende forhold – både når det gjelder rekkevidde, nyttelast og vær. Det gjør flyet godt egnet for norsk topografi og vinterklima. Flyet er utstyrt for instrumentflyging (IFR) og har god rekkevidde for regionale ruter
  • Alia-flyet som ble brukt i dagens test, har registreringsnummer N214BT, og ankom Norge etter en ukevis lang reise fra Shannon i Irland. Ruten gikk via Storbritannia, over Den engelske kanal og til Paris Air Show – hvor flyet fløy daglig – og videre til Tyskland, Luxembourg og Danmark før ankomst til Stavanger
Kilde: Avinor

Ls også:

Hva tenker du

Les mer om:

Avinor Elfly Motor

Les også