Norge skal nå også vise elektrisk vei i luften, og mer eksakt skal det flys mellom Stavanger og Bergen utover høsten. Dette blir en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
Nå har prosjektet fått så mye luft under vingene at det har tatt av, for et helelektrisk Alia-fly fra Beta Technologies driftet av Bristow Norway har nå gjennomført den første flyvningen ved Stavanger lufthavn. Dette er også et viktig steg mot en utslippsfri framtid i luftfarten.
Norge har som kjent vist resten av verden at elbiler kan fungere helt fint i hverdagen, og nå er over 9 av 10 nye biler helelektriske. Nå skal vi altså vise at elektriske fly også fungerer.
– Dagens testflyging er et viktig steg i å gjøre klimapolitikken til konkrete løsninger i praksis. Skal vi lykkes med det grønne skiftet, må vi teste, lære og bygge – ikke bare planlegge, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Det er Bristow som står for mannskap opplært av Beta, og de skal også stå for både drift og vedlikehold av flyet gjennom den seks måneder lange testperioden. Og de peker hvor viktig det er å lære seg å krype og gå før man kan løpe.
– Vår deltakelse i testarenaen passer perfekt med vår gradvise tilnærming til utvikling av ny luftmobilitet – «crawl, walk, run», sier Dave Stepanek, konserndirektør for transformasjon i Bristow.
– Erfaringene vi får her vil gi verdifull innsikt for både operatører, produsenter og myndigheter i veien videre mot kommersiell drift.
Norge er allerede den globale el-nasjonen, og i tillegg til den elektriske overgangen på landeveien viser vi også vei til sjøs. Og nå løftes den elektriske satsingen til nye høyder.
Med testarena skal vi finne ut hvordan utslippsfri luftfart kan bli en del av hverdagen – og hva som kreves for at både teknologi og infrastruktur skal fungere sømløst i praksis, over hele landet, melder Avinor.
Alia-flyet har et unikt design tilpasset rekkevidde, nyttelast og noe kalt IFR-kapasitet, og skal være spesielt godt egnet for norsk geografi og værforhold.
– Dette er et viktig skritt for å støtte næringen, styrke norsk kompetanse og drive frem innovasjon innen fremtidens mobilitet, sier Lars Kobberstad, direktør i Luftfartstilsynet.
– Luftfarten er allerede en sikker og regulert sektor. Som myndighet skal vi bidra til trygg utprøving og fremtidig integrering av ny teknologi, og sørge for at regelverket følger med.
Med første elektriske luftferd unnagjort ser Avinor nå framover.
– Første flygning i testarenaen er en stor milepæl for norsk luftfart og for Avinor, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.
– Som et lite, åpent land med spredt bosetting, er vi helt avhengige av luftfart og et sterkt nettverk av lufthavner. Vi er fast bestemt på å lede an i omstillingen mot en mer bærekraftig luftfart – samtidig som vi sikrer god nasjonal og internasjonal mobilitet.
Elflyet Alia:
- Alia er utviklet for å håndtere krevende forhold – både når det gjelder rekkevidde, nyttelast og vær. Det gjør flyet godt egnet for norsk topografi og vinterklima. Flyet er utstyrt for instrumentflyging (IFR) og har god rekkevidde for regionale ruter
- Alia-flyet som ble brukt i dagens test, har registreringsnummer N214BT, og ankom Norge etter en ukevis lang reise fra Shannon i Irland. Ruten gikk via Storbritannia, over Den engelske kanal og til Paris Air Show – hvor flyet fløy daglig – og videre til Tyskland, Luxembourg og Danmark før ankomst til Stavanger
- Ny karbonutgave av Ranger Rover Sport SV
- Så lite sparer du ved å kjøre forbi
- Særs viktige BMW iX3 nærmer seg