Alle de store, elbilsatsende tyske merkene er i ferd med å ta det neste steget, og det er all grunn til å heie på disse. For her snakker vi om elbiler som både ruller lengre uten ladestopp og lader enda raskere.
Elbiler versjon 2.0 tar altså ytterligere steg mot de tradisjonelle bilene på praktisk-området, mens de som kjent allerede viser vei på den teknologiske siden.
iX3 vil blant annet gi oss en titt på tyskerne 6. generasjon høyspentbatterier og elektriske drivlinjer.
BMW sier videre at den første Neue Klasse-bilen også skal gi et første innblikk i det teknologiske kvantespranget innen elektrisk mobilitet, digital betjening og visning, design og brukervennlighet.
Elbilen vil for eksempel bane vei for displaykonseptet BMW Panoramic Vision og det egenutviklede BMW Operating System X
Tyskerne sparer altså ikke på kruttet og jekker opp tempen mot kokepunktet foran årets IAA, og er så offensive foran premieren at de slår fast at iX3 rett og slett blir messens store attraksjon.
Men alt handler ikke om kommende biler, for med seg på årets IAA har de også en skikkelig klassiker, og heller ikke det er tilfeldig. For dette er en original BMW 1500 fra 1960-tallet, og dette var modellen som åpnet den første Neue Klasse-epoken – og var ikke minst midtpunktet på IAA i Frankfurt tilbake i 1961. Det ble altså starten på en global suksessreise for BMW.
Med nye iX3 som er ventet mot slutten av året slutter BMW nå sirkelen, og nye Neue Klasse, altså en neue, Neue Klasse, skal både videreføre arven og stake ut kursen for fremtidens mobilitet.
Det skal folket under årets IAA få se, den som går på BMWs hjemmebane i tyske München.