Dette er den 600.000. G-klasse. (Fotos: Mercedes)

Legenden har rundet 600.000

Veldig mange heldiggriser kjører rundt i en G-vogn.


Mercedes er som kjent ganske så tysk, og det er jo en fordel når man skal lage en terrengbil. Ja, vi tenker selvsagt på tysk grundighet, for en slik bil er som kjent bygd for å settes på tøffe prøver. 

Men kanskje den grundigste av dem alle er faktisk ikke tysk, men er av alle ting fra Østerrike. For over i Graz setter de sammen den berømte G-klassen. Ja, den som ofte betegnes som verdens beste terrengbil. 

-->
Det var nettopp i Graz den 600.000. utgaven rullet ut av samlebåndet, og dette var mer eksakt en Mercedes G 580.

Her er den:

Dermed har det kommet til solide 100.000 G-klasser på ganske kort tid, for det er bare to år siden legenden rundet en halv million biler. For å feire den milepælen kunne Mercedes i fjor lokke med en spesialutgave som hyllet 1980-tallet og W 460-serien av terrengkongen. 

Nå runder bilen altså 600.000, og Mercedes lover at de også i framtiden skal følge suksessoppskriften med å lage biler som byr på en unik kombinasjon av overlegen kjøring både på og utenfor. 

I dag er det mulig å personifisere en G-klasse på en helt annen måte enn tidligere, og dette tok et stort steg med innføringen av Manufaktur-muligheten innført i 2019. Nå er det for eksempel mulig å velge mellom 20.000 lakkfarger. Jepp, beregn noen timer i konfiguratoren om du skal sette sammen en ny G-klasse.

Mercedes introduserte G-modellen tilbake i 1979, og den gang var dette en ganske unik bil som også fokuserte på komfort i tillegg til terrengkjøring. 

Dette var faktisk så smart at G-klasse sammen med S- og E-klasse er de bilene i Mercedes-Benz' historie som har vært lengst produsert. Ikke verst for et merke som presenterte historiens første automobil tilbake i 1886. 

Ved markedslanseringen våren 1979 kunne kundene velge mellom fire motorvarianter, som dekket et effektområde fra 53 kW/72 hk til 110 kW/150 hk. I tillegg var både kabrioleter med kort akselavstand og stasjonsvogner med kort eller lang akselavstand tilgjengelige.

I løpet av fire tiår har den også utviklet seg fra et nyttekjøretøy til å bli et mer livsstilsobjekt, men den har beholdt sin umiskjennelige karakter og typiske utseende frem til i dag.

Det handler fortsatt om firehjulsdrift, differensialsperrer med 100 prosent låsing og den robuste stigerammen, og fortsatt har den ikoniske designelementer som de runde frontlyktene, det synlige reservehjulet på den sidehengslede bakdøren og den berømte silhuetten som har fulgt bilen gjennom alle årene. 

Og ja, i fjor vår dukket det også opp en elektrisk utgave, og denne, en G 580, kunne lokke med rekkevidder opp mot 468 kilometer og en ladefart på 200 kW. 

Den elektriske terrengkongen står selvsagt ikke noe tilbake for de tradisjonelle, og dette kunne den elektriske Mercedes G-klasse lokke med da den dukket opp rett før 17. mai i fjor:

  • Opptil 100 prosent klatreevne på egnede underlag
  • Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
  • Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
  • Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35 grader
  • Inn- og utkjøringsvinkler på 32 grader og 30,7 grader
  • Brytevinkel på 20,3 grader
Og ja, noen eksklusive ting, som G-Turn, G-Steering og G-Roar.

Etter å ha passert 600.000 er det ingen som tviler på at den også når nye milepæler, for selv ikke tiden klarer å stoppe denne bilen som er født i alpelandet Østerrike. 

Les også: 

Hva tenker du

Les også