Mercedes er som kjent ganske så tysk, og det er jo en fordel når man skal lage en terrengbil. Ja, vi tenker selvsagt på tysk grundighet, for en slik bil er som kjent bygd for å settes på tøffe prøver.
Men kanskje den grundigste av dem alle er faktisk ikke tysk, men er av alle ting fra Østerrike. For over i Graz setter de sammen den berømte G-klassen. Ja, den som ofte betegnes som verdens beste terrengbil.
Dermed har det kommet til solide 100.000 G-klasser på ganske kort tid, for det er bare to år siden legenden rundet en halv million biler. For å feire den milepælen kunne Mercedes i fjor lokke med en spesialutgave som hyllet 1980-tallet og W 460-serien av terrengkongen.
Nå runder bilen altså 600.000, og Mercedes lover at de også i framtiden skal følge suksessoppskriften med å lage biler som byr på en unik kombinasjon av overlegen kjøring både på og utenfor.
I dag er det mulig å personifisere en G-klasse på en helt annen måte enn tidligere, og dette tok et stort steg med innføringen av Manufaktur-muligheten innført i 2019. Nå er det for eksempel mulig å velge mellom 20.000 lakkfarger. Jepp, beregn noen timer i konfiguratoren om du skal sette sammen en ny G-klasse.
Mercedes introduserte G-modellen tilbake i 1979, og den gang var dette en ganske unik bil som også fokuserte på komfort i tillegg til terrengkjøring.
- Opptil 100 prosent klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
- Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35 grader
- Inn- og utkjøringsvinkler på 32 grader og 30,7 grader
- Brytevinkel på 20,3 grader
- Vi tar bedre vare på bilnøklene, men mange er fortsatt rotehoder
- Så få kommuner mangler hurtiglader
- Dette må du sjekke etter bilferien