Spoler vi åtte år tilbake så viste tallene at hele 300 kommuner sto uten hurtiglader, så det var stort sett de mest befolkende stedene som kunne lokke med denne viktige infrastrukturen for elbiler. Nå er situasjonen en helt annen.
For tallene til Nobil som Norsk elbilforening referer til viser at 343 kommuner faktisk har hurtiglader, og mange av de få som nå mangler et slikt tilbud er små øyer.
– Det er ganske fantastisk å tenke på at vi har gått fra 300 til 14 kommuner uten hurtiglader på under 10 år, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.
– Det viser hvor raskt vi kan bygge infrastruktur når både myndigheter og næringsliv legger til rette for at forbrukerne kan gjøre gode miljøvalg.
Ut i Europa er situasjonen en annen, og organisasjonen ACEA har gang på gang understreket at en infrastruktur for hurtiglading må på plass om elbilene skal få et skikkelig momentum – slik de har gjort i Norge.
Her hjemme lanserte myndighetene gjennom Enova i 2022 en støtteordning for å styrke infrastrukturen for elbilladere – 100 millioner kroner skulle bli til 70 nye ladestasjoner rundt om i landet.
Elbilforeningen sier at før støtteordningen kom var det 59 kommuner som stod uten en hurtiglader, og etter støtteordningen skulle kun 15 av landets kommuner mangle et hurtigladetilbud.
Det ble faktisk enda litt bedre, for nå står altså kun 14 kommuner igjen uten hurtiglader.
Videre kan Elbilforeningen fortelle at av de kommunene som gjenstår er det seks som fikk tildelt midler fra Enova den gang. Fire av disse var det ladeselskapet Kople som vant anbud på, men ifølge Kople selv vil de ikke bygge ut på disse lokasjonene likevel, forklarer foreningen.
Videre viser tallene at åtte av de 14 «hullene» ligger i Nordland med sine mange øyer, og her er flere utenfor Lofoten eller langs Helgekysten. På en av lokasjonene, Vega, er Helgeland Kraft i gang med å få på plass en ladestasjon, så snart faller tallet ned til 13.
– Vi vet at på noen av disse lokasjonene har det rett og slett bare tatt litt tid å sette opp ladestasjoner, så det er godt å se at det fortsatt skjer en utvikling, sier Bu.
Men vi finner også noen langt mer sentrale kommuner som står uten en hurtiglader, som i Skiptvet i Østfold og Gjerdrum i Akershus. Disse kommunene fikk ikke tildelt støttemidler.
Nå bør ikke det være en stor krise, for flere av kommunene som mangler et slikt ladetilbud ligger i områder der hurtigladetilbudet totalt sett er godt.
– Nå er det faktisk vanskeligere å finne en kommune uten hurtiglader enn med, slår Bu fast.
– Det sier mye om hvor vanlig elbil har blitt i hele Norge.
Norge har for øvrig bikket 10.000 hurtigladere, og vi har også bikket 900.000 elbiler med norske skilt.
Her er listen over kommunene i Norge som ikke har et hurtigladetilbud per 31.juli:
Kilde: Nobil
Les også: