Stadig flere følger med på Formel 1, og de fleste kan navnene på de beste lagene. Etter 13 av 24 runder topper McLaren, og deretter følger Ferrari, Mercedes og Red Bull – alle velkjente navn.
Disse fire skiller seg ut i toppen, mens de seks andre lagene ofte må kjempe med nebb og klør for de få poengene som er igjen.
Her er så langt Williams vært best, men også Sauber har markert seg. De er på 6. plass, men må titte seg i bakspeilet. Det er nemlig tett nedover, så kampen om å bli «best of the rest» denne sesongen kommer mest sannsynlig til å vare ut sesongen og til etter Abu Dhabi-løpet 7. desember.
Sauber har en tittelsponsor, laget heter offisielt Kick Sauber, og er nå inne i sine siste måneder. For laget som startet opp i F1 tilbake i 1993 og som siden 2010 har kjørt under dagens Sauber-navn forsvinner nå ut, og inn kommer en gammel rival av Mercedes – det tyske bilmerket Audi.

Audi sparer ikke på kruttet, og skal utvikle sin egen kraftenhet hjemme i Tyskland, mens selve bilen skal utvikles i Sveits. I tillegg er de på plass i Storbritannia, og mer bestemt i UK Technology Center i Bicester
Så når vi runder inn i 2026 er altså Audi på plass i den ypperste motorsporten, og forventingene er allerde skyhøye. Førere blir rutinerte Nico Hülkenberg og ferske Gabriel Bortoleto, og vi kan jo høre hva sistnevnte har å si:
– Dette er et av de mest spennende prosjektene innen motorsport, om ikke i all sport. Å bli med i et team som kombinerer den rike motorsporthistorien til Sauber og Audi er en sann ære. Utover å bare være medlem, har jeg som mål å vokse med dette ambisiøse prosjektet og nå toppen av motorsport.
Han sikter altså høyt, men skal man nå toppen i F1 koster det kroner. Her snakker vi ikke om millioner, men faktisk milliarder. Nå har Audi også dekt seg litt mer på dette området, for de har hanket inn Revolut som driver med bankløsninger som tittelsponsor.
Dette er et selskap som har over 60 millioner kunder, og blir altså partnere med Audi.
– Dette er et fantastisk partnerskap for Revolut og det fremtidige Audi F1-teamet, sier Nik Storonsky, administrerende direktør i Revolut.
– Vi beveger oss mot 100 millioner kunder, og vi ønsker å bringe dem inn i Formel 1- verdenen med unike opplevelser.
Fansen skal altså dra direkte nytte av Revoluts betalingsløsninger når de både kjøper merch og andre produkter.
– Med Revolut har vi funnet en partner som deler vår kjernefilosofi og ambisjon innen innovasjon og utvikling, sier Jonathan Wheatley, teamsjef for Audi F1-teamet.
– Dette er mer enn merkevareposisjonering; det er en strategisk allianse laget for å utfordre den tradisjonelle motorsporten. Fra 2026 vil Revoluts digital-først-løsninger utgjøre sentrale områder av vår virksomhet, og redefinere hvordan fans og lokalsamfunn engasjerer seg med vårt team.
Det å være tittelsponsor i F1 er ikke det dummeste store selskaper kan gjøre, for dette er en av verdens aller mest populære sporter. Tallene for i fjor viser at det var rundt 820 millioner fans og vanvittige 1,6 milliarder TV-seere i løpet sesongen, så her er det en enorm eksponering.
Audi går inn i Formel 1 på samme tid som det gjøres endringer på drivenheten, og fra neste år skal det blant annet brukes en høyere andel elektrisk fremdrift, bærekraftig drivstoff og det kommer et nytt bindende kostnadstak.
Les også: