BYD har rundet 13 millioner NEV-biler. (Fotos: BYD)

Først til 13 millioner «NEV»-biler

BYD har annonsert at de som første i bilindustrien har rundet 13 millioner elektrifiserte NEV-biler.


Ok, så hva i alle dager er NEV-biler? Jo, det står for New Energy Vehicle, og er en kinesisk bilklasse for biler som enten drives helt eller hovedsakelig av elektrisitet eller hydrogen. Dette inkluderer altså elbiler og ladehybrider, eller superhybrider som BYD kaller sine. 

BYD, Build Your Dreams, ble grunnlagt så sent som i 1995, men har i likhet med flere nye merker inkludert Tesla slått seg voldsomt opp gjennom en elektrisk satsting, og har et skikkelig momentum nå. 

-->
For bare rundt åtte måneder siden meldte de milepælen på 10 millioner NEV-biler, og nå sier de altså at de som første har rundet 13 millioner. 

Mer eksakt var bil nummer 13 millioner en Yangwang U7 som rullet av samlebåndet 21. juli, og er dermed et godt eksempel på at bilverden nå er i elektrisk endring.

Dette er et litt mer eksklusivt merke over i Kina, og U7 baner blant annet vei for noe BYD kaller en «horisontalt motsatt motor», her er det bakhjulsstyring og et såkalt intelligente karosseri. 

Slik ser denne ut:

Det kinesiske merket, som også er på plass i Norge, slo seg inn blant de 10 største bilprodusentene i første halvdel av 2023, og solgte 2.145.954 NEV-biler i første halvår av 2025, og av disse igjen ble 470.086 solgt utenfor Kina. Dette er opp solide 128,5 prosent i løpet av ett år. 

BYD er en av disse produsentene som lager det meste selv, så de utvikler både egne kraftsystemer, batterier, halvledere, motorer og motorstyringssystemer. Hvor hardt de satser viser også antall ansatte, og de har for eksempel over 120.000 ingeniører og teknikere og søker om mer enn 40 nye patenter hver eneste arbeidsdag.

Den mest kjente løsningen de står bak er de såkalte Blade-batteriene som de introduserte i 2020, og grunnet den mer flate formen skal dette gi fordeler både når det kommer til kjøling og sikkerhet. Blade har heller ikke noe kobolt i seg, et materiale som blant annet utvinnes i Afrika og ofte under kritiserte forhold.

Ifølge BYD takler Blade-batterier også mer enn 5.000 lade- og utladingssykluser, så selv om batteriet lades hver eneste dag skal det faktisk vare i svært mange år. 

Her hjemme var den ferske BYD Sealion 7 den 5. mest registrerte nybilen i juni, ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). 

BYD er etter første halvår det 12. mest populære bilmerket her hjemme med 2.459 biler, og her topper Tesla med 13.039 registreringer med Volkswagen som en god nummer to (10.904) og Toyota som det 3. mest populære med 6.845 registreringer. 

Verdens mest populære NEV-merke selger en rekke modeller i Norge, anført av biler som Tang, Atto 3, Dolphin og selvsagt sjøløven selv, den ganske populære Sealion.

Slik ser 7’ern av denne ut:

Les også:

Hva tenker du

Les også