Ok, så hva i alle dager er NEV-biler? Jo, det står for New Energy Vehicle, og er en kinesisk bilklasse for biler som enten drives helt eller hovedsakelig av elektrisitet eller hydrogen. Dette inkluderer altså elbiler og ladehybrider, eller superhybrider som BYD kaller sine.
BYD, Build Your Dreams, ble grunnlagt så sent som i 1995, men har i likhet med flere nye merker inkludert Tesla slått seg voldsomt opp gjennom en elektrisk satsting, og har et skikkelig momentum nå.
Det kinesiske merket, som også er på plass i Norge, slo seg inn blant de 10 største bilprodusentene i første halvdel av 2023, og solgte 2.145.954 NEV-biler i første halvår av 2025, og av disse igjen ble 470.086 solgt utenfor Kina. Dette er opp solide 128,5 prosent i løpet av ett år.
BYD er en av disse produsentene som lager det meste selv, så de utvikler både egne kraftsystemer, batterier, halvledere, motorer og motorstyringssystemer. Hvor hardt de satser viser også antall ansatte, og de har for eksempel over 120.000 ingeniører og teknikere og søker om mer enn 40 nye patenter hver eneste arbeidsdag.
Her hjemme var den ferske BYD Sealion 7 den 5. mest registrerte nybilen i juni, ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
BYD er etter første halvår det 12. mest populære bilmerket her hjemme med 2.459 biler, og her topper Tesla med 13.039 registreringer med Volkswagen som en god nummer to (10.904) og Toyota som det 3. mest populære med 6.845 registreringer.
Verdens mest populære NEV-merke selger en rekke modeller i Norge, anført av biler som Tang, Atto 3, Dolphin og selvsagt sjøløven selv, den ganske populære Sealion.
Les også:
- 60 år siden historisk lastebil rullet ut av Mercedes' viktige fabrikk
- Kias uvanlige elbil med stor designpris
- Feiret Formel E-tittel og ny Leaf