Muligens hadde Nissan Formula E Team feiret litt vel mye foran sesongavslutningen i London, for ting gikk alt annet enn på skinner under de to siste løpene i årets Formel E-sesong.
Hjemmefavoritt Oliver Rowland noterte seg kun for en 11. plass og et brutt løp, mens franske Norman Nato ble nummer 9 og 11 i London. Ikke at det betydde så veldig mye.
Britiske Rowland hadde nemlig avgjort mesterskapet, så det spilte ingen rolle at Jaguars Nick Cassidy fra New Zealand vant begge løpene. Cassidy måtte uansett ta til takke med 2. plassen, mens Rowland, som tidligere hadde en 4. plass som bestenotering, hanket inn sin aller første tittel.
– Det var en vanskelig helg, men totalt sett har sesong 11 vært bemerkelsesverdig, sier Rowland.
– Det er en drøm som går i oppfyllelse å bli verdensmester og løfte trofeet i dag! Dette vil gi oss stor motivasjon i lavsesongen til å fortsette å forbedre oss og komme tilbake enda bedre neste sesong.
Nå får ikke Nissan feiret dobbeltriumf, for de endte nede på 3. plass i lagmesterskapet. Der gikk tittelen til Porsche, mens Jaguar som herjet rundt i Londons gater tok 2. plassen.
Kanskje mer viktig for bilfolket dundret de elektriske formelbilene til Nissan rundt i Londons gater med en spesiell utvendig dekor, for her skulle det markeres at det kommer en ny utgave av en elektrisk legende. Jepp, intet mindre.

For Nissan har klar en ny utgave av selveste Leaf, denne bilen som var svært viktig for elbilenes framgang for 15 år siden.
Den nye utgaven er ikke til å kjenne igjen, så her er det bare å glemme det meste du tenker når det hører Leaf-navnet. Den nye har fått et nytt og moderne design, en masse ny teknologi og kanskje det aller viktigste – langt bedre rekkevidde.
Nye Leaf kommer selvsagt i flere rekkevidde-utgaver, inkludert en som heter Extended utstyrt med et batteri på 75 kWh og som huser 218 hk. Denne har en opplyst rekkevidde på 604 kilometer og en hurtiglading på 150 kW, og kan ifølge Nissan lade 417 nye kilometer på halvtimen.
– Nissan Leaf gjenspeiler vår forpliktelse til innovasjon og bærekraft. Den originale Leaf bidro til å popularisere elbiler, og denne 3. generasjonen inviterer forbrukere til å omfavne en elbil-livsstil med en rekke overbevisende funksjoner, sier Nissans president og administrerende direktør Ivan Espinosa.
– Den spiller en viktig rolle i vår Re:Nissan-handlingsplan, og tilbyr imponerende ytelse, stilig design og avansert teknologi.

Det japanske merket sier at den kommende Leaf legemliggjør Nissans tidløse japanske futurisme-design med en særegen japansk estetikk formidlet på en enkel, men kraftfull moderne måte.
Totalt er det solgt over 700.000 Leafer siden den dukket opp i 2010, så denne har virkelig vært med på å bane vei for elbilene.
Når det gjelder Nissans Formel E-satsting så startet den i den 5. sesongen av serien som er et offisielt verdensmesterskap, og de var dermed det første japanske merket som tok steget til Formel E.
Nissan som har som mål å bli karbonnøytrale innen 2050 skal elektrifisere alle modellene innen tidlig 2030-tallet, og innledet sin elbil versjon 2.0-satsing med elbilen Ariya som i første halvår var Norges 6. mest populære nybil.
Neste sesong for Formel E starter i desember, og planen er at det hele skal avsluttes i London i midten av august.
Les også: