Rent historisk er selvsagt ikke en 60 år gammel lastebil noe som helst når det kommer til Mercedes-Benz, for det var som kjent disse som sto bak den aller første automobilen tilbake i 1886.
Det var mer bestemt Karl Benz, mens kona Bertha Benz sto bak historiens første langtur med en bil to år senere.
Men i juli 1965 tok Wörth-fabrikken det siste steget, og har siden vært sen sentral brikke for produksjon av nyttekjøretøy hos Mercedes.
Produksjonen ble omorganisert, og fabrikken i Wörth skulle ikke levere motorer som opprinnelig planlagt, men ble utpekt som fabrikk for storskalaproduksjon av alle lastebilklasser. En fabrikk hvor all produksjon og sluttmontering skulle finne sted.
Konsernets lastebilproduksjon ble dermed delt inn i samlet produksjon og kjøretøymontering.
Allerede ved produksjonsstart gikk det i forskjellige modellserier, fra den «lette Wörther» til den «tunge Wörther», på samlebåndet – og produksjonen ble derfor ansett som ekstremt fleksibel allerede den gang.
Ja, i tillegg settes det samme spesiallastbiler som Econic, Unimog og Zetros, og serieproduksjonen av den batterielektriske Mercedes eActros 300/400 for distribusjonstransport startet i 2021. I 2022 fulgte den andre elektriske Mercedes eEconic for kommunal bruk, og på slutten av fjoråret feiret Daimler Truck starten på serieproduksjonen av Mercedes eActros 600 for langdistansetransport i Wörth.
Så ja, det har skjedd mye på 60 år, akkurat som det har i resten av bilindustrien.
Les også: