Rent historisk er selvsagt ikke en 60 år gammel lastebil noe som helst når det kommer til Mercedes-Benz, for det var som kjent disse som sto bak den aller første automobilen tilbake i 1886.
Det var mer bestemt Karl Benz, mens kona Bertha Benz sto bak historiens første langtur med en bil to år senere.
Den andre halvdelen av det som ble til Mercedes-Benz i 1926 var Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach, og de sto blant annet bak historiens første motorsykkel i 1885 og verdens første motorbåt i 1886. Og ja, verdens første lastebil.
Siden dette handler om lastebilhistorie kan vi jo like godt gi deg navnet på denne, Daimler Motor Lastwagen, Last som i norske last, så denne het enkelt og greit lastevogn. Eller ja, lastebil som vi sier på norsk.
Den kom i 1896, og til tross for en motor på kun 4 hk kunne den frakte last på opp mot 1.500 kilo, så en ganske imponerende sak.
Som vi vet tok bilindustrien av da vi rundet inn i 1900-tallet, og Mercedes skulle selvsagt også fortsette med å lage lastebiler.
Spoler vi fram til oktober 1963 var det store planer i Wörth. For der startet de opp produksjonen med rundt 100 ansatte, og det hele startet med å produsere førerhus til lastebiler. Disse ble deretter levert til fabrikkene i Gaggenau (tunge lastebiler) og Mannheim (mellomstore og lette lastebiler) for videre montering.

Men i juli 1965 tok Wörth-fabrikken det siste steget, og har siden vært sen sentral brikke for produksjon av nyttekjøretøy hos Mercedes.
Fra da av ble nemlig lastebiler monterte og levert denne fabrikken, mens fabrikkene i Gaggenau og Kassel lagde girkasser og aksler og over i Mannheim ble det produsert motorer og busser.
Men dette var ikke den opprinnelige planen. For da Mercedes sikret seg området til å bygge en fabrikk i 1960 skulle det bli et «produksjonsanlegg for aggregater», men så ble fokus rettet over på lette nyttekjøretøy.

Produksjonen ble omorganisert, og fabrikken i Wörth skulle ikke levere motorer som opprinnelig planlagt, men ble utpekt som fabrikk for storskalaproduksjon av alle lastebilklasser. En fabrikk hvor all produksjon og sluttmontering skulle finne sted.
Konsernets lastebilproduksjon ble dermed delt inn i samlet produksjon og kjøretøymontering.
Allerede ved produksjonsstart gikk det i forskjellige modellserier, fra den «lette Wörther» til den «tunge Wörther», på samlebåndet – og produksjonen ble derfor ansett som ekstremt fleksibel allerede den gang.
I løpet av de mer enn 60 årene siden produksjonsstarten er det produsert mer enn 4,4 millioner lastebiler i Wörth – hvorav mer enn 800.000 nå er Completely Knocked Down, kjøretøysett som sendes til en rekke utenlandske markeder for sluttmontering på stedet.
Den aller første lastebilen som rullet ut av fabrikken var en grønn Mercedes-Benz LP 608, mens fabrikken i dag produserer modellene Actros, Arocs og Atego.

Ja, i tillegg settes det samme spesiallastbiler som Econic, Unimog og Zetros, og serieproduksjonen av den batterielektriske Mercedes eActros 300/400 for distribusjonstransport startet i 2021. I 2022 fulgte den andre elektriske Mercedes eEconic for kommunal bruk, og på slutten av fjoråret feiret Daimler Truck starten på serieproduksjonen av Mercedes eActros 600 for langdistansetransport i Wörth.
Så ja, det har skjedd mye på 60 år, akkurat som det har i resten av bilindustrien.
Les også: