Dette er en splitter ny elbil fra Kia, og den er laget i India. (Fotos: Kia)

Kias første indiske elbil

Alle skal med når Kia ruller ut sine elbiler, og det inkluderer selvsagt verdens mest befolkede land. Nei, ikke Kina, men India.


Du store kineser, er ikke Kina verdens mest befolkede land? Vel, etter å ha vist vei i mange hundre år, har nå India som har ligget tett i bakfangeren kjørt forbi og er nå størst målt i antall mennesker. 

Ifølge nettstedet Woldometer er det i skrivende stund 1,46 milliarder mennesker i India, mens Kina har 1,41 milliarder. Ned til 3. plass, USA, er det et indisk hav, de står nemlig oppført med 347.000. Norge? Nede på 119. plass med våre 5,6 millioner, og kun fattige 258 personer bak Finland. Når du leser dette kan vi være forbi, eller ja, fortsatt være bak. 

-->
På toppen har Kina altså mistet topplassen, men er likevel verdens viktigste billand hvor det er en rekke merker og det satses tungt på biler, men India seiler opp som et svært viktig marked for bilprodusentene i framtiden. Og Kia er på ballen. 

Merket fra Sør-Korea med sine 51,6 millioner innbyggere, 29. største i verden, satser tungt på elbiler, og har satt i gang en global satsting. De er også på plass i India, og har nå på gang sin første India-bygde elbil. 

De som surfer nettet vet at navnet Karen ikke akkurat er positivt, vanskelige og litt sprø damer får nemlig denne merkelappen, men Kia liker det åpenbart. Den kommende elbilen heter nemlig Carens Clavis, en 4,55 meter lang elbil som ifølge koreanerne er spesialbygd for å møte behovene til nye elbilmarkeder. Den kombinerer Kias avanserte teknologier med en designfilosofi forankret i hverdagsbruk, fleksibilitet og bevegelse for alle, melder Kia selv.

– Carens Clavis EV markerer neste steg i Kias globale elektrifiseringsreise – og kombinerer vår velprøvde elbilteknologi med intuitive funksjoner og vår unike RV-filosofi om bevegelse, fleksibilitet og fellesskap, sier Gwanggu Lee, administrerende direktør i Kia India. 

– Som Indias første elektriske RV gjenspeiler den Kias forpliktelse til innovasjon, bærekraft og forståelse av de reelle behovene i markeder i utvikling. Inspirert av India og bygget i India, legemliggjør Carens Clavis EV ånden av delt fremgang og en ny måte å bevege seg på.

RV? Ok, hva er dette for noe?

Vel, en RV som India-sjefen sier står for recreational vehicle, og på norsk betyr det et rekreasjons-kjøretøy. En bil som du skal kunne hente deg litt inn i. 

Her garderer altså Kia så det holder, og bilen skal kunne brukes til en rekke formål, som pendling og familieturer, og skal virkelig slå et slag for elektrisk mobilitet. Og det er jo bra. 

For det er ikke til å stikke under en stol at Norge, verdens 119. mest befolkede land, bare er en dråpe i den globale verden, vi er 8,2 milliarder mennesker totalt, og det er først når land som India tar den elektriske overgangen at de globale utslippene merker det. 

Karens elbil er en slags SUV-lignende greie, og vi har også noen rekkeviddetall som vi dog er noe usikre på. For her er det en egen målemetode, MIDC, Modified Indian Driving Cycle, og vi har ingen anelse hvor snill eller streng denne er. Men vi innbiller oss at den er litt mer snillere enn den globale WLTP-målingen. 

Så kanskje litt spandable tall her, men de er uansett hva de er. Så med 42 kWh batteri har Carens Clavis 404 kilometer rekkevidde, og med et batteri på 51,4 spretter dette opp til 490 kilometer. 

Når det gjelder lading handler det om 100 kW, og 10-80 prosent skal gå på 39 minutter. Drivverket byr på 99 kW/135 hk og 225 hk eller 126 kW/171 hk og 255 Nm. 

Kia har ikke spart på så veldig mye, så her er det ting som i-Pedal 2.0, et automatisk nivå av regenerativ bremsing, et 26,6 tommers dobbelt panoramadisplay, smart klimaanleggsbryter, ventilerte forseter og elektrisk justerbart førersete.

Ja, Kia knaller til og med til med Premium Bose-lydsystem med 8 høyttalere og 64-fargers stemningsbelysning, dobbelt panoramasoltak, smart luftrenser som man kanskje trenger i India og en flytende midtkonsoll med stemningslys. 

Andre seterad byr på ting som en elektrisk vippefunksjon og noe som imponerende nok er kalt en «Boss Mode», og bilen byr også på V2L som jo er smart om man skal på camping og hente seg litt inn. For det betyr at bilen kan brukes som en strømkilde. 

Carens Clavis byr også på mer enn 20 autonome kjørefunksjoner, og blant annet smart cruisekontroll, filassistent, kollisjonsassistent og blindsoneassistent. Og ja, det er både Isofix og flere kollisjonsputer her, og kan som alle nye elbiler i Europa også oppdateres trådløst og automatisk.

Så ja, Carens Clavis kunne helt klart også funket her i Europa, så selv i India holder nå kommende elbiler et ganske så bra nivå. 

Her er flere bilder av den India-bygde elbilen til Kia, Carens Clavis EV:

Les også:

Hva tenker du

Les også