Dette er første gang en kjørende Zenvo Aurora vises fram. (Fotos: Zenvo)

Endelig er den supre nordlysbilen vist fram

Danmark har på gang en ny superbil, en som hyller nordlyset, og den er endelig vist fram i kjørende form.


Over i England er nå årets fartsfestival i Goodwood historie, og her var det selvsagt en rekke høydepunkter. En som nok mange kommer til å huske kom fra Danmark. 

For over i Præstø finner vi et merke som heter Zenvo Automotive, og disse har siden 2007 utviklet superbiler. Ja, til og med hyperbiler. 

-->
De skiller seg litt fra de fleste andre med en litt mer analog tilnærming, selv om de selvsagt også tar i bruk den aller nyeste teknologien og løsningene. De jakter mer bestemt på en analog følelse. 

De har på gang en ny superbil som skal komme i to utgaver, en Agil og en Tur, og siden dette er dansk så skjønner vi raskt hvor de vil. Det skal nemlig komme en Aurora som håndterer banen hakket mer, og en Aurora som trives aller best på langturer. Så ja, en mer klassisk GT-utgave. 

Den nye superbilen heter altså Aurora, og den skandinaviske arven stopper ikke der. Aurora er nemlig utstyrt med Mjølner, og dette drivverket utviklet sammen med partner Mahle Powertrainer er rett og slett torden og brak. Her har Mahle og Zenvo utviklet en 6.6-liters V12’er og et hybrid system, og totalt leverer denne kraftpakken ville 1.850 hk. Ja, nesten like sterk som Tors hammer. 

Foreløpig befinner Aurora seg på prototype-stadiet, men den nærmer seg stadig mer. For nå har de lettet litt på kamuflasjen på denne utgaven kalt VP0, og sendt den opp bakken i Goodwood Festival of Speed. 

Dette er første gang publikum fikk stifte bekjentskap med den nye hyperbilen, og denne prototypen er en nær produksjonsutgave av Tur-varianten. Dermed har danskene tatt et langt skritt mot en ferdig utviklet Aurora. 

– Dette var mer enn bare den første offentlige visningen av bilen, men et viktig øyeblikk i det overordnede utviklingsprogrammet, sier styreleder Jens Sverdrup.

– VP0 er ikke bare den første prototypen i drift gjennom Aurora-prosjektet, men også for Zenvo i denne siste fasen.

Han fyrer mer enn gjerne opp forventingene. 

– Siden forhåndsvisningen av Aurora-prosjektet i 2023 har vi skapt noe helt nytt. Selskapet har blitt styrket på alle områder, både internt og gjennom viktige tekniske og detaljhandelspartnere. Hele teamet har også jobbet utrettelig for å skape Aurora – en ekte hyperbil med blanke ark, forklarer han.

– Vi hadde det overordnede målet og rammeverket for hva vi ønsket å oppnå, men veien til suksess var ikke definert. Vi har nå bygget og utviklet noe virkelig unikt i verden av moderne hyperbiler, og på tvers av den bredere bilindustrien.

I jakten på en perfekt superbil har Zenvo faktisk tatt en svært tøff beslutning på veien mot en ferdig superbil. 

– Det var noen ting som rett og slett ikke fungerte, eller som ikke ga de tallene vi ønsket, så vi har tatt den store avgjørelsen om å designe, bygge og utvikle alt fra bunnen av, sier Sverdrup.

– Motoren var en slik del, som har blitt omhyggelig utviklet og raffinert for å møte ytelsesmålene Aurora fortjener. 

Det er altså vann som for lengst har rent under brua, for med den dynamiske debuten gjennomført ser de mållinjen i det fjerne. 

Hva som bor i en Zenvo Aurora fikk altså noen tusen som var på plass under Goodwood-festivalen et inntrykk av, men enn så lenge har danskene ikke sagt noe konkret om spesifikasjonene foruten drivverket. 

At bilen helt klart også hyller Norge viser navnene, og ja, en promovideo. For her er det norske fjell i fokus, og ja, så er det jo også en ganske så «trollete» superbil. Sjekk denne:

Les også:

Hva tenker du

Les også