I 2021 kunne Stellantis, dette store konsernet som huser bilmerker som Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Jeep, Maserati, Opel og Peugeot, kunngjøre at de skulle bli karbonnøytrale.
Det skulle skje innen 2038, og nøkkelen bak dette var en gedigen nullutslippssatsting. De stoppet ikke bare på elbiler, men har skulle også litt større hydrogenbiler være en av nøklene.
– I en kontekst der selskapet mobiliserer for å svare på krevende CO2-forskrifter i Europa, har Stellantis besluttet å avvikle sitt utviklingsprogram for hydrogenbrenselcelleteknologi, forklarer Jean-Philippe Imparato, driftsdirektør for det utvidede Europa.
– Hydrogenmarkedet er fortsatt et nisjesegment, uten utsikter til økonomisk bærekraft på mellomlang sikt. Vi må ta klare og ansvarlige valg for å sikre vår konkurranseevne og møte kundenes forventninger med vår offensiv innen elektriske og hybride person- og lette nyttekjøretøy.
Gruppen understreker at dette ikke vil påvirke bemanningen ved Stellantis’ produksjonssteder, og FoU-aktiviteter knyttet til hydrogenteknologi vil bli omdirigert til andre prosjekter.
- ID.3 tapte nesten ikke batterikapasitet etter 170.000 km
- Ikke gjør AC-tabben i sommervarmen!
- En stasjonsvogn av CLA med særs lang rekkevidde