Har du kjørt bil i varmere strøk? Da har du kanskje også opplevd at medtrafikantene er hakket mer hissigere, og at det blant annet tutes over en lav sko.
Grunnen kan selvsagt være sammensatt, men om man ikke har det behagelig i en bil så hjelper det nok ikke på tålmodigheten bak rattet. Og her hjemme har muligens fløyta vært i litt mer aktivitet den siste tiden.
For med en varmebølge har nordmenn svettet seg gjennom dagen, og vi tipper klimaanleggene rundt i de mange bilene har fått kjørt seg. Men noen har kanskje vært gærn nok til å skru dette av, for i noen tilfeller trumfer rekkevidden det meste.
Det er nemlig slik at aircondition spiser litt av rekkevidden for elbiler, og det gjelder begge veier. Altså oppvarming når det er kaldt, og nedkjøling når det er varmt. Og svært mange elbilister er kanskje overdrevet forsiktig med bruken av AC.
Ladeselskapet Zaptec har nemlig fått YouGov til å spørre nordmenn om akkurat dette, og neste hver fjerde, 24 prosent, svarte at de skrur av aircondition og andre funksjoner i bilen for å spare strøm og overkomme rekkeviddeangst på sommeren.
Så det åpenbare spørsmålet blir: Er dette faktisk nødvendig?
– Vi får spørsmål fra mange elbileiere om lavere fart, ingen aircondition og avslått lydanlegg sparer strøm, sier Oscar Tjåland, presseansvarlig i Zaptec.
– Rent teoretisk får du jo bedre rekkevidde, men effekten er marginal. Du sparer mer på å ta ett ekstra ladestopp og heller ha det behagelig i bilen.
Det er faktisk tall på hvor mye du eventuelt sparer. Over i Tyskland gjorde NAFs søsterorganisasjon ADAC en test av dette i fjor, og her målte de rett og slett forbruket til klimaanlegget. Zaptec forklarer hva som skjedde:
Testbilen stod i åtte timer i et testlaboratorium i 35 grader, med klimaanlegget stilt til 20 grader. Testen viste at klimaanlegget hadde et forbruk på mellom 1,3 og 1,5 kW, og for hver time ble batterikapasiteten redusert med to prosent. Etter åtte timer hadde batteriet blitt redusert med 16 prosent, totalt 12 kWh, som for testbilen tilsvarte rundt 64 kilometer rekkevidde.
Deler vi dette på fire så får vi altså en rekkevidde-besparelse på 16 kilometer i løpet av en to timers kjøretur, og det med AC stilt inn på 20 grader.
– Andre vanlige bekymringer for bilferien er uro for lange køer ved ladestasjoner eller at det er dårlig tilgang på parkeringsplass med lademuligheter på reise, særlig utenfor Norges grenser, sier Tjåland.

Tipset for en stressfri langtur er altså å planlegge ladestoppene, unngå gjerne de som er mest sentralt plassert, og ikke overlade.
De fleste elbilene struper effekten når batteriet runder 80 prosent kapasitet, og alt over dette er både bortkastet tid og penger. Og ja, hurtiglading over dette sliter også litt mer på batteriet, og du opptar også en ladeplass med denne unødvendige ladingen.
– Hvis alle skal lade til 100 prosent blir det fullt på ladepunktene, sier Tjåland.
– Da er det bedre å kombinere toalettbesøk og spisepauser med en ladepause. Da blir det også potensielt bedre stemning blant alle passasjerene i bilen.
Et annet tips fra Tjåland er å lade på riktig hurtiglader, og det betyr at du ikke opptar ladere som kan levere mer effekt enn bilen din kan ta imot. Her må du selvsagt vite maks ladeeffekt for bilen. En hurtiglader tilbyr 50 kW effekt, mens lynladere når effekter på 350 kW og til og med mer. Lader bilen din kun med 50 kW så velg en hurtiglader.
Gode tips for elbilferie:
- Planlegg ladingen på forhånd: Bruk apper eller ladekart for å finne passende ladestasjoner langs veien og planlegg for noen korte ladepauser samtidig som du stopper for toalettbesøk og mat.
- Sjekk med overnattingsstedet ditt: Om det så er hotell, hytte eller en campingplass, kan du spørre om de har parkeringsplass med ladeboks eller godkjente uttak for lading.
- Dra hjemmefra med fullt batteri: Starter du fulladet, reduserer du behovet for ladestopp underveis og gir deg en rolig og stressfri start. Hvis det er hytta du er på vei til, er det beste å ha en hjemmelader montert der også, slik at du ikke er like avhengig av å stoppe på veien, men kan lade når du kommer frem.
- Tenk sikkerhet først: Bruk alltid godkjente ladebokser og ladekabler som er beregnet for elbiler. Unngå å lade fra stikkontakt, å bruke skjøteledninger og adaptere som ikke er trygge for høy effekt.
- Vis god køskikk: Hvis dere er flere som skal lade på samme sted, lag en enkel ladeplan for å unngå køer og sørge for at alle får ladet i fred og ro. Ikke lad lenger enn du må, og vær bevisst på hvor mye effekt bilen din kan lade med, slik at du velger riktig lader.
Kilde: Zaptec
Les også: