Petter Solberg, kjent som Spydeberg-ekspressen og Mr. Hollywood, ble som de fleste vet verdensmester tilbake i 2003 og vant totalt 13 VM-runder i rally. Han tok deretter overgang til rallycross hvor han ble historiens første verdensmester i 2014.
Med seg på laget hadde han kona, Pernilla fra den svenske rally-familien Walfridsson, og fra 2001 var det også en liten krabat som fulgte han overalt.
Oliver Solberg er dermed oppfostret i rallysporten, og allerede som 15-åring debuterte han i den latviske rallyserien som åpner for så unge førere. I 2019 kom debuten i WRC-klassen, den ypperste i rallysporten.
Det skjedde passende nok i Wales, stedet hvor pappa Petter sikret VM-gullet i 16 år tidligere. Og enda mer passende, dette var også Petters aller siste VM-rally.
Siden har Solberg junior kjørt for både Hyundai og Skoda i divisjonen under WRC, før han tok overgang til Toyota for å jakte på tittelen i WRC2 denne sesongen.
Og der har han imponert både Akio Toyoda og Juha Kankkunen så mye at foran helgens Rally Estland bestemte de seg for å gi den 23 år gamle norsksvensken en mulighet i toppdivisjonen, altså WRC. Og det gjelder som kjent å ta vare på muligheten når den åpner seg.

Og til tross for det stilte en rekke verdensmestere opp på startstreken – Oliver Solberg så nesten ut som den mest rutinerte av dem alle.
Etter å ha blitt kjent med bilen, en sterkere GR Yaris Rally1 enn det han normalt kjører, var han i skikkelig angrepsposisjon etter torsdagens innledning. Han jaktet nemlig tre verdensmestere, Thierry Neuville, Ott Tänak og Kalle Rovanperä, og selv om han var nede på 6. plass, var det kun 1,4 sekunder opp til den belgiske lederen.
Han tok taktpinnen fredagen, dro fra røkla og ledet med 12,4 sekunder. Deretter så han seg ikke tilbake.
For til tross for at det var en skikkelig ulveflokk som jaktet, vokste bare avstanden, og til slutt vant han med 25,2 sekunder ned til Tänak. Neuville fulgte hele 48,3 sekunder på 3. plass, mens Rovanperä var 55,6 sekunder bak på 4. plass. Oliver Solberg først, og deretter tre tidligere verdensmestere. Snakk om å sette skapet på plass.

– Det har vært en helt fantastisk helg. Jeg føler meg så overveldende glad etter så mange år med å drømme og arbeide for dette øyeblikket, sier Solberg.
– Jeg vil rette en stor takk til Toyota for at de ga meg denne muligheten og sjansen til å vise meg selv og ha det gøy med å kjøre denne fantastiske bilen. Takk til testteamet som hjalp meg med å bli så komfortabel.
Normalt kjører altså Solberg i WRC2-klassen, og der topper han foran franske Yohan Rossel som kjører en Citroën. Men det er altså i toppklassen man kårer en verdensmester, og som vanlig var Elliott Edmondson kartleser også da Solberg kløv over i en WRC-bil.
– Jeg trodde heller aldri at jeg skulle få feire på en pallplass med Juha (temsjef), som har vært en helt for meg siden jeg var liten, og en jeg har sett opp til sammen med faren min. Nå denne helgen har han støttet meg så godt, holdt meg rolig og fortalt meg hva jeg skal gjøre. Jeg har aldri hatt det så bra i mitt liv, så takk.

På toppen av dette var også helgens seier den 100. for Toyota, som hadde fem biler til start i Estland. Tidligere verdensmester Rovanperä ble altså nummer fire, Elfyn Evans nummer seks, Sami Pajari nummer sju mens Takamoto Katsuta måtte bryte.
– Oliver, Elliott, gratulerer med seieren! slo en svært imponert Akio Toyoda fast, som også byr på en ganske så morsom historie.
– Det var for tre år siden i Belgia at jeg møtte Oliver i en Hyundai-kjøredrakt på seierspallen. Da han steg ut av i20-en, fikk han øye på legenden Juha Kankkunen. Fast bestemt på å ta et bilde med legenden, ga han meg mobiltelefonen sin og ba meg ta bildet. Jeg bøyde meg ned og tok et bilde av ham og Juha. Etterpå sa faren hans «takk» til meg, men jeg tror jeg bare fikk et sjenert smil fra ham ...
– Det finnes fortsatt en video fra det øyeblikket, som jeg vil legge ut på min offisielle Instagram. Jeg tok dagens seier til Oliver som en «takk» for tre år siden. Hvis han vinner neste gang når jeg er på plass, vil jeg skynde meg bort til ham, så jeg håper han vil ta et bilde med meg, og hvis Juha er der, vil jeg be ham ta bildet!
Det sier det meste om hvor imponert Toyota-sjefen er over unge Solberg, og dette er altså en som selv kjører motorsport under navnet Morizo.
Det eneste lille skåret i gleden er at Oliver Solberg ikke kjører for Norge, for han kløv altså opp på taket slik pappa Petter pleide og feiret med et svensk flagg i hånden.

Men vi gjør selvsagt et unntak og feirer denne svenske seieren, den første av det som helt sikkert kommer til å bli mange. For her parkerte han altså tre verdensmestere, og hadde stålkontroll gjennom hele helgen. Og da er det passende å avslutte med Oliver Solbergs store barndomshelt, teamsjef og fire ganger verdensmester Juha Kankkunen.
– Dette har vært en utrolig helg for Oliver. Jeg tror jeg følte meg mer nervøs av å se ham enn han satt bak rattet. Det var et veldig rent rally mot noen virkelig erfarne førere. Hvem som helst ville følt litt press når slike førere presser hardt bak deg, men han håndterte det så bra, sier en imponert finne.
– Det har vært en glede for oss å gi ham denne muligheten og å se ham ta den så bra, og at dette også er Toyotas 100. seier. Det var også bra at Kalle kunne vinne Power Stage i dag, og nå skal vi konsentrere oss om Rally Finland og fortsette å jobbe for å være sterke der på hjemmebane.
Resultater Rally Estland:
- Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally1) 2:36.35,1 timer
- Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +25,2 sekunder
- Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +48,3
- Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) +55,6
- Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +1:33,0 minutter
- Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) +1:43,4
- Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR Yaris Rally1) +2:55,6
- Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +3:36,0
- Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +5:29,8
- Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +5:57,5
Les også: