Circle K prøver nå ut ladestasjoner med et ladetak over seg. (Foto: Circle K)

Ladestasjon med et ladetak

Mer bærekraftig enn dette blir det vel ikke? Ladestolper som står under et tak dekt av solcellepanel.


I Minnestund kan nå elbilistene som skal lade hos Circle K parkere ved noen ladestolper plassert under et helt nytt tak. 

– Dette er det første ladetaket av sitt slag i Norge. Det blir jo stadig flere elbiler, og derfor utforsker vi hvordan vi best kan ta imot dem på fremtidens energistasjon, sier Anders Kleve Svela, ladesjef i Circle K.

-->
– Kundene ønsker jo beskyttelse mot vær og vind, uavhengig av om de trenger å fylle tanken eller lade batteriet. Ladetaket er et pilotprosjekt der vi tester ut både design og teknologi, og vi gleder oss til å se hvordan det blir tatt imot på Minnesund.

(Foto: Circle K)

Norge har kanskje verdens snilleste ladeinfrastruktur, for stort sett all strømmen som brukes her er fornybar. Men solceller er åpenbart den mest kortreiste strømmen, for som på stasjonen i Minnesund er det ikke mange meterne mellom panelene og stolpene. 

Og det er da også en stolt stasjonssjef, Lavena Cagusan Abounouar, som kan åpne den første i Norge med Circle Ks nye ladetak. 

Hun lover både marsipankake og kaffe til de som svinger innom på onsdagen.

– Dette er framtiden, og jeg er glad for at vi er tidligst ute med å ta dette skrittet, sier Abounouar. 

– Ladingen blir mer sømløs og bærekraftig. Jeg er veldig fornøyd – og dét er kundene også. Ikke minst når det regner.

Energiselskapet lover flere slike tak i takt med at de erstatter drivstoffpumper med nye 400 kW-ladere, og starten i Minnesund markeres også med et større arrangement hvor elbilistene kan svinge innom og få svar på sine ladespørsmål. 

– Det nye ladetaket blir en veldig fin ramme for arrangementet vårt på Minnesund, sier Johan Kraft-Johanssen, markedsansvarlig i Circle K Norge.

– I tillegg til hjelp med lading og køavvikling har vi med oss egen iskremtruck, og på alle ladestoppene blir det aktiviteter, musikk og god stemning. I tillegg har vi fått med Ford, som skal vise fram nye modeller.

(Foto: Circle K)

Med et nybilsalg hvor andelen elbiler ligger på godt over 90 prosent, sier det seg selv at det stadig kommer nye elbilister til på norske veier.

– Mange er på langtur med elbil for første gang i sommer. Selv om mange nå er tryggere på å bruke lading langs vei, er det fortsatt en del som føler seg usikre og som blir glade for litt hjelp, sier Kraft-Johanssen.

Når det gjelder ladetak og store solcelleparker er dette selvsagt ikke noe nytt, og blant annet har Volkswagen satset tungt både på solceller og vindkraft. Over i Portugal har tyskerne en solcellepark som generer 60 GWh i året, og i svenske Djupdal er det en vindpark som Volkswagen støtter som produserer mer enn 1.000 GWh strøm per år. 

– Vi planlegger å øke vår satsing innen fornybar energi hvert år i tråd med utviklingen i salget av ID.-modeller, sier Andreas Walingen, CSO og strategisjef for Volkswagen personbiler. 

– Gjennom storstilt utvikling av europeiske vind- og solparker har vi til hensikt å støtte kundene våre i regionen i deres innsats for alltid å bruke ID.-kjøretøyene sine på en netto karbonnøytral måte. Dette viser at vår forpliktelse til bærekraft går langt utover elektrifisering av kjøretøy.

Sjekk denne portugisiske solcelleparken, som ja, er litt over nivået til ladetaket i Minnesund:

(Foto: Volkswagen)

Circle K har på sin side innledet en ganske stor satsting på ladestasjoner også i Nord-Norge, og skal bygge 52 nye ladeplasser fra Mosjøen sør i landsdelen og til Alta i Finnmark. 

Disse rekker ikke å serve årets sommerutfart, men det gjør altså stasjonen i Minnesund. Og det er kanskje greit, for Circle K forventer over 400.000 elbiler på veiene.

– Jeg tar ikke hardt i når jeg sier at det vil være rekordmange elbiler på veien i sommer. Flere elbiler bidrar til redusert klimagassutslipp, men ny teknologi gir også nye utfordringer for noen. For en del, særlig ferske elbileiere, er det uvant å lade på stasjon. Dette skal ladevertene våre hjelpe til med, sier Kraft-Johanssen.

(Foto: Circle K)

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler Circle K Motor

Les også