Kia er et litt undervurdert merke når det kommer til elbiler, for vi snakker faktisk om de som har den nåværende beste bilen i verden. Jepp, Kia EV9 ble kåret til årets bil i verden, og siden den tilhører EV-serien er det altså en elbil.
Det koreanske merket nøyer seg ikke bare med vanlige elbiler, men skal også tråkke til med helelektriske varebiler og flerbruksbiler. Her har de en ny serie på gang, en kalt PV satt sammen på en ny plattform som bærer forkortelsen PBV, Platform Beyond Vehicle, og mer spesifikt på E-GMP.S, en ny variant av E-GMP som for eksempel EV9 stammer fra.
Denne plattformer forbi kjøretøy skal spytte ut en rekke nye modeller, og så langt har Kia vist fram PV1, PV5 og PV7, alle i konseptform.
Her er de samlet til et familiefoto:

Av disse er det PV5 som ligger fremst i løypen, og den 4,70 meter lange varebilen er meldt inn i løpet av året. PV5 kommer i tre varianter, en passasjerutgave, en varebil og en Chassis Cab. Sistnevnte er spennende, for det betyr at dette er en uferdig bil med frontpartiet til Cargo-utgaven som dermed kan bygges til det meste.
Under passende nok Milano Design Week i april viste Kia fram tre nye kjøretøy i den nye PV-serien, og dette inkluderte en «vanlig» EV2 samt PV5 og en litt mer spesiell PV5 WKNDR. Sistnevnte ble vist første gang under den store SEMA-messen i Las Vegas i november, og er en ganske så spennende greie.
Den spesielle forkortelsen står nemlig for noe i gata «weekends in nature», og er altså en ekte utfluktsbil.
Kia selv kaller helgebilen for en sveitserkniv på hjul, for her er det rett og slett mulig gjennom et såkalt modulært interiør å tilpasse den til mange forskjellige situasjoner, slik jo en sveitserkniv også kan. Stikkordene med denne er altså plass og funksjon
Skal man dra på skikkelige utflukter må bilen også takle litt mer røft terreng, og dette har Kia tatt høyde for. Ja, og bokstavelig. Bilen er nemlig både løftet litt fra bakkenivået og utstyrt med terrengdekk, og den praktiske biten får ytterligere løft med solcellepaneler og unike hydroturbinhjul som kan lade batteriene for mange bruksområder.

Kia viser selv hvor praktisk bilen er, for i konseptet har de installert en kompressor som kan justere dekktrykket eller rett og slett blåse opp luftmadrassen etter at man har slått leir.
Og ja, den kan også gjøres til et mobilt kjøkken, så ja, du kan lage 3-stjerners måltider langt inne i skogen.
Det gjennom en ganske så unik funksjon kalt «Gear Head», som er en oppbevaringsløsning som skal gi skjermet oppbevaring av utstyr utenfor bilen når den er parkert. Dette åpner altså for å lage seg et kjøkken.
At WKNDR også tenker bærekraft viser en annen løsning, for her er det for eksempel noe som heter Nike Grind-gulv. Hmmm, det er vel ikke laget resirkulerte joggesko? Jepp!
Og det er ikke bare eventuelle kommende kunder som syns denne bilen er kul, for nå har den faktisk stukket av med en ganske så høythengende designpris. Red Dot leverer ut en ganske så svær mengde med røde prikker, Kia har fått fem slike nå, men de har også en litt mer høythengende pris.
Den er kalt Best of Best, og en slik har nå Kia PV5 WKNDR Concept fått. De fire andre som vant hver sin litt mer utbredte Red Dot er Kia Concept PV1, Kia Concept EV2, Kia Concept PV7 og Kia Concept PV5.

– Å vinne fem Red Dot Design Concept-priser, inkludert «Best of the Best», er et stolt øyeblikk for alle i Kia, sier Karim Habib, konserndirektør og leder for Kia Global Design.
– Å bli anerkjent av en av verdens ledende designkonkurranser er en fantastisk prestasjon, og gjenspeiler den gjennomtenkte innovasjonen og dedikasjonen vi investerer i hver modell vi designer. Vi vil bestrebe oss på å bygge videre på dette momentumet når vi former fremtiden for bærekraftig og tilgjengelig mobilitet.
En ting skal designteamet til Kia har. De tegner nye elbiler som skiller seg ut, slik som årets bil, og det er vel ingen tvil om at det unike helgekonseptet absolutt følger den stien. Vi kan faktisk garantere at du aldri har sett en slik bil før.
Sjekk selv, for her er flere bilder av Kia PV5 WKNDR Concept:
Les også: