En Corvette er en skikkelig legende, for denne har levd lengre enn de fleste sportsbilene. Den første dukket nemlig opp allerede i 1953 som en toppløs liten 2-seter, ja, en sportslig sådan.
Seks år senere dukket det opp en Chevrolet Stingray, et svært så linjelekkert konsept designet for motorsport. Nå ble den med den ene utgaven, også kalt Sting Ray, men den banet vei for den neste.
Med 2. generasjon Corvette i 1963 kom også benevnelsen Corvette Sting Ray, og denne ble fulgt av med en versjon kalt Stingray av generasjonen som kom i 1968. Siden har også C7 og dagens C8-generasjonen av Corvette fått en slik.
Og snart er det altså duket for en Corvette E-Ray her i Europa.
Denne er intet mindre enn Chevrolets første elektrifiserte firehjulsdrevne Corvette, for her får kraftverket av en 6,2-liters V8-motor med 354 kW/482 hk og 613 Nm hjelp av en elektrisk motor med 119 kW/161 hk og 165 Nm som leverer kraft til forhjulene.
Totalt byr E-Ray på solide 473 kW/643 hk og en 8-trinns kasse.

Resultatet av alt dette? Jo, den raskest serieproduserte Corvetten noensinne her i Europa, for denne klarer 0-100 km/t på pene 2,9 sekunder.
Hybridsystemet består også av et batteri på 1,9 kWh, her er det regenerativ bremsing og en såkalt Stealth-modus, Ja, den kjent fra flyverden, og vi kommer til mer derfra. Med Stealth-modus mener Chevrolet en elektrisk kjøring, for dette kan du gjøre helt opp i 71 km/t. Men ja, dog i rundt 6,5 kilometer.
Og for virkelig å gjøre den til en bil for alle anledninger har Chevrolet gitt E-Ray seks kjøremoduser – Tour, Sport, Track, Weather, My Mode og Z-Mode.
Designet deler den med Z06-utgaven, og det inkluderer bredere skjermer, lav profil og unike stilelementer som 5-eikede aluminiumsfelger med et slags vridd design.
Bilen er for øvrig skodd med 275/30 ZR20 foran og 345/25 ZR21 bak, og E-Ray er også utstyrt med keramiske bremser.
Innsiden er inspirert av intet mindre jagerfly, med standard Head-up Display (HUD), trådløs Apple CarPlay og Android Auto, samt et valgfritt 14-høyttalers Bose Performance Series-lydsystem.
Totalt sier Chevrolet at det er over 20 fargevalg for innsiden, og det er også to karbonpakker og tre setevalg for E-Ray.
Med avanserte førerassistanseteknologier, et intelligent eAWD-system, lette karbonfiberkomponenter og omfattende tilpasningsmuligheter, bør E-Ray være godt skodd for suksess også her i Europa. Og ja, det hjelper også på at den blir tilgjengelig både som coupé og kabriolet.
Bilen nærmer seg altså så mye at den har fått engelsk dynamisk debut på Goodwood, og de europeiske prisene er også klare.
For coupéutgaven er den satt til 169.000 euro, noe som i skrivende stund er akkurat 2 millioner kroner, mens den toppløse utgaven starter på 176.900 euro, 2,09 millioner kroner. Hva eventuell norsk pris blir vet vi ikke.
Men hvordan Chevrolet Corvette E-Ray som debuterte i England ser ut vet vi, for den har vi flere bilder av. Her er de:
Les også: