Ok, Norge er et langstrakt land, men mange skjønner ikke helt hvor svært Nord-Norge faktisk er. La oss ta noen eksempler.
Fra Oslo til Trondheim er det akkurat 500 kilometer via E6, og for mange er dette veldig langt.
Vel, mange tror også Bodø og Tromsø er nabobyer. Avstanden? Jo, 532 kilometer, lengre enn mellom Trondheim og Oslo. Så når titteljagende Tromsø og Bodø/Glimt i eliteserien møtes og folkene i sør kaller det for et lokalderby, ja, da gliser de godt der oppe i nord. For de som lurer; mer korrekt er «slaget om Nord-Norge».
Men Alta og Vadsø er vel naboer? Vel, begge hører hjemme i Finnmark, men naboer er å dra det hakket langt. Her er det 438 kilometer, og det altså godt innenfor samme fylket.
Fra E6 i Mosjøen sør i Nord-Norge til Kirkenes i nordøst hvor E6 ender er det formidable 1.545 kilometer, så ja, over tre ganger strekningen fra Trondheim til Oslo. Det er faktisk omtrent det samme som å kjøre fra Trondheim til Oslo, deretter til Bergen og så tilbake til Trondheim. Den ruten er på 1.583 kilometer, og for elbiler må man ta høyde for noen ladestopp for en slik strabasiøs tur.
Fra Trondheim og sørover er ikke dette noe problem, men da er det hakket verre fra Mosjøen til Kirkenes. Nå har det kommet endel ladere også i Nord-Norge, så er det fullt mulig å kjøre elbiler også der, men sammenlignet med Sør-Norge er det ganske tynt belagt.
Det skal imidlertid Circle K gjøre noe med, for nå setter de i gang en ny ladesatsing for de tre nordligste fylkene. Mer eksakt skal 10 steder få nye hurtigladere.
– I Nord-Norge er elbilandelen fremdeles nokså lav, men nå ser vi et skifte også her. Sist måned var el-andelen av bilsalget høyere i Nordland enn i Oslo, sier Anders Kleve Svela, ladesjef i Circle K Norge.
– Dét er et tydelig signal om at noe er i ferd med å skje.
Og eneringselskapet, tidligere kjent som Statoil, tar grep, og annonserer nå 52 nye ladeplasser i Nord-Norge. Og startskuddet har faktisk gått, for de åpnet i Mo i Rana med å bytte ut to gamle 50 kW-ladere med hele 10 kraftige 400 kW-ladere.
Så skal Bodø, Svolvær, Leknes, Fauske, Harstad, Narvik, Mosjøen, Tromsø og Alta følge, og planen er å få alt dette opp i løpet av 2025.
– Vi regner med å være i mål rundt juletider, sier Svela.
– Etterspørselen er stor og vi ønsker å åpne laderne så raskt som mulig, men i mange tilfeller må vi vente på strøm på nettselskapene.

Totalt skal det bygges 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta, og siden vi her er hakket over interessert i avstander – langs E6 er dette en strekning på 977 kilometer.
Circle K sier at elbilene fortsatt utgjør under 20 prosent av bilparken i de tre nordligste fylkene, noe som sammen med Innlandet er lavest i Norge.
Men ferske tall fra Statens vegvesen viser altså at nå er hele 93,8 prosent av nye biler som registreres i Nordland elektriske, og sammenligner dette med Oslo. Der er de helelektriske nybilregistreringene nå på 92,7 prosent.
Videre kan Circle K fortelle at i Troms er elbilandelen på 87,7 prosent for nye biler, mens den i Finnmark foreløpig ligger på 68,7 prosent.
– Infrastrukturen blir stadig bedre i nord, samtidig som nye elbiler har betydelig lengre rekkevidde, påpeker Kleva.
– Derfor er det ikke rart at enda flere nordlendinger omfavner elbilen nå. I tillegg får landsdelen økt trafikk både fra bilturister og tyngre kjøretøy som trenger lading.
Slik ser den nye ladeparken i Mo i Rana ut:

Totalt lå elbilandelen blant nybilene i juni på 96,9 prosent, ifølge tall fa Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Så langt i år er 93,7 prosent av alle nye personbiler elbiler, og antall hurtigladere holder faktisk tritt. Nylig rundet vi 10.000 hurtigladere, så Norge viser også vei når det kommer til ladeinfrastrukturen – akkurat som vi gjør med elbilene.
Her kommer det nye ladere:
- Circle K Mo i Rana: 10 stk. 400 kW-ladere 21. juli.
- Circle K Olav V’s gate i Bodø: 2 stk. 400 kW-ladeplasser primo august (Totalt 8 ladeplasser)
- Circle K Svolvær: 6 stk. 400 kW-ladeplasser. To av disse blir under pumpetak.
- Circle K Leknes: 4 stk. 400 kW-ladeplasser i august/september. Alle under pumpetak.
- Circle K Fauske: 4 stk. 400 kW-ladeplasser i månedsskiftet august/september. To av ladeplasser plasseres under pumpetaket.
- Circle K Harstad: 4 stk. 400 kW-ladeplasser i løpet av høsten.
- Circle K Narvik: 8 stk. 400 kW-ladeplasser i løpet av høsten. To av ladeplassene kommer under pumpetaket, og to av plassene blir for truck.
- Circle K Mosjøen: 6 stk. 400 kW-ladeplasser To av ladeplassene blir under pumpetaket. Mellomløsning med ladecontainer.
- Circle K Breivika (Tromsø): 4 stk. truckladere.
- Circle K Alta: 4 stk. 400 kW-ladeplasser
Les også: