Vi er godt vant til at Volkswagen og Toyota viser vei i det europeiske nybilsalget, men at Skoda blander seg på denne pallen er mer uvanlig. Eller, det har faktisk aldri skjedd. Vel, før nå.
For nå melder det tsjekkiske merket at de for aller første gang er det tredje mestselgende merket her i Europa. og det etter at de bikket halvmillionen det første halvåret.
Det sterke salget gir også gjenklang i regnskapet, hvor omsetningen økte med over 10 prosent med 15 milliarder euro og driftsresultatet nådde 1,29 milliarder euro.
– Skoda Auto blomstrer og leverer solide økonomiske resultater for første halvdel av 2025 til tross for betydelige utfordringer i bransjen, sier administrerende direktør Klaus Zellmer.
– Det er bemerkelsesverdig at suksessen vår i de første seks månedene har vært spredt på tvers av drivlinjer, noe som bekrefter at vi er på rett vei ved å tilby valgfrihet i denne overgangstiden. Og ordretallene våre beviser at vår elbilstrategi også er på rett spor: Mer enn 120.000 bestillinger på våre helelektriske nye Enyaq- og Elroq-modeller ble gjort innen utgangen av juni.
- Skoda Octavia: 97.500 biler
- Skoda Kodiaq: 64.800
- Skoda Kamiq: 64.100
- Skoda Fabia: 60.400
- Skoda Karoq: 52.200
- Skoda Enyaq-familien: 38.700
- Skoda Superb: 36.600
- Skoda Elroq: 34.300
- Skoda Scala: 27.200
- Skoda Kylaq: 20.100
- Skoda Kushaq: 6.800
- 60 år siden historisk lastebil rullet ut av Mercedes' viktige fabrikk
- Kias uvanlige elbil med stor designpris
- Feiret Formel E-tittel og ny Leaf