Vi har tatt Changan Deepal S07 på en liten luftetur. (Fotos: Nybiltester)

Kort prøvetur med Changan Deepal S07

Er Changan Deepal S07 bare en «ventepølse» fram til Deepal S05 kommer om et par måneder, eller kan den til kr 399 900 være et aktuelt valg for flere? Hans Vidar tok turen til Motor Forum Drammen der Changan ble høytidelig ønsket velkommen til Norge.


La oss ta for oss det minst positive med Changan Deepal S07 først som sist, den lader tregt, unnskyld meg, et 80 kWh stort batteri (avrundet) og maks ladehastighet på 93 kW er ikke bra, det tar formidable 48 minutter å lade denne elbilen fra 10 til 80 prosent.

Dermed faller de kundene bort som er mye på lange turer med bilen sin, med mindre de har en tålmodighet de fleste normale mennesker ikke begriper seg på. Alle er derimot ikke veldig mye på langtur, og klarer seg ypperlig med 475 kilometer WLTP-rekkevidde og lading 97-99 prosent hjemme, og AC-ladingen hjemme kan foregå med inntil 11 kW, og da er den fortsatt en aktuell kandidat for de som ikke har ramlet av lasset enda.

-->

Utfordring nummer to kommer for de som «skal ha AWD» i elbilen sin, for det får du ikke til Changan Deepal S07, og da ramler de kundene bort, men de kan jo velge Changan Deepal S05, for den får både 2WD og AWD og en lavere pris enn Deepal S07 (vet pris om et par måneders tid på S05) – lader mer normalt raskt gjør også S05, maks rundt 200 kW.

Så kommer vi til det jeg synes er positivt med Changan Deepal S07, i tillegg til en pris som oppleves som svært lav i forhold til alt man får her. For 399.900 kroner inkluderer lakk, og du har fem fargevalg, du har også tre fargevalg på interiøret. Prisen inkluderer også hengerfeste, og Deepal S07 kan trekke med seg inntil 1.500 kilo.

Det eneste som kommer i tillegg til de 399.900 kronene er vinterdekk og felger, men det kan man jo i prinsippet kjøpe der man selv vil, og da kan man jo få ulike priser på noe slikt.

Designet på Changan Deepal S07 er etter min mening langt mer sportslig enn det S05 leverer, og den har lekre lykter, som du kan se i videoklippet litt lenger ned.

Det du får er en bil som er 4,750 meter lang (15 centimer lenger enn S05), 1,930 meter bred, 1,625 meter høy og akselavstanden er på 2,9 meter. Bakkeklaringen er på 17,5 centimer.

Batteriet skal være på 79,97 kWh brutto og 77,57 kWh netto, og det gir deg da 475 kilometer WLTP-rekkevidde, noe jeg ser fram til å teste nærmere litt senere i juli når jeg har bilen på uketest.

Du får V2L, så du kan hente ut strøm til ulike elektriske artikler, men ikke levere strøm til bygning eller til strømnett.

Deepal S07 har 342 kilo nyttelast, noe som gir 417 kilo til folk og bagasje, det er ikke best, og for de som har mye tungt med seg i bilen passer det kanskje ikke helt, men igjen, det er ikke alle som skal reise tungt eller frakte mye tungt, og man kan jo dra med seg inntil 1.500 kilo hengervekt bakom Deepal S07, og hengerfestet husker du nok at var inkludert. Når bilen er tom veier den 2.073 kilo, noe som er relativt hyggelig sammenlignet med mange elbiler på markedet.

Taklast kan du ikke ha, så de som elsker å stå på ski vil oppleve det som litt krøkkete, spesielt fordi baksetet ikke har skiluke/gjennomlastingsluke. I all viraken denne dagen glemte jeg helt å ta bilde av bagasjerommet, men det er på 445 liter, og når du legger ned baksetene får du 1.385 liter.

Frunk har du også i Deepal S07, og den er av det romslige slaget, med hele 125 liter, så her får du meget god plass til ladekabler, spylervæske og mer til.

Forsetene var komfortable på den svært korte prøveturen jeg var på, men kommer mer tilbake til setekomfort når jeg har hatt bilen på uketest. Det jeg synes var litt dumt var at man ikke kan justere vinkelen på sitteputen når alt annet var så komfortabelt – det må dere fikse på i framtiden, Changan! Justering av sitteputens lengde er også noe man forbinder med biler som skal levere luksusopplevelse.

Ellers er det naturligvis varme i setene foran, og ventilasjon, og rattet er det naturligvis også varme i.

Som du ser her er det ikke skjerm bakom rattet, men du har et meget godt head-up display som ikke polariserte solbriller ødelegger for, og helt øverst til venstre på midtskjermen vises hastigheten du kjører i tydelig.

Midtskjermen kan vinkles mot sjåfør, være helt normal, eller være vinklet mot passasjer. Rattet er komfortabelt og mellom setene har du en ladeplate til mobilen.

Et lite videoklipp der vi ikke ser så grundig på bilen, men du får ihvertfall bli med på en kort liten kjøretur. Som nevnt er det ikke lenge til jeg lager en mer grundig test av denne bilen, da også av rekkevidde og ladehastighet.

Infotainmentskjermes «oppsett» kan minne veldig om det man finner hos BYD, der grunntanken er at du skal bestemme over det meste av snarveier som du kan dra inn fra alle kanter.

Fra venstre side kan du trekke inn snarveier, og det er du som bestemmer hvilke snarveier som skal være der. Antar de fleste finner tre ganske sentrale snarveier som er litt samlet, Lane Departure Assist er ikke alle glade i på svingete veier, Distraction Warning kan være slitsom og Speeding Alert som plinger om du kjører 1 km/t over fartsgrensen er heller ikke alles favoritt.

På linja nedenfor er det ulike klimainstillinger, og du ser kanskje vifta på førersetet?

I denne klimamenyen som du får fram ved å trykke på viftesymbolet velger du om setesymbolet i den faste linja nederst skal betjene varme eller om den skal betjene ventilasjon. Her finner man også mulighet til å dra i gang varme i rattet.

Retningen på lufta fra luftdysene styres også herfra.

Det er rikelig med kameraer rundt bilen, og du kan selv velge hvilket du ønsker å bruke der du ser bilen med prikker rundt, ellers velges automatisk ryggekamera når du rygger og frontkamera når du har rygget, og velger drive med spaken som er bak rattet til høyre som en spak.

Selv om min opplevelse av interiøret hos den noe mindre S05 var god, så var S07 et greit hakk over. Jeg får komme tilbake til stereoanlegg, for det rakk jeg ikke teste, men det er Deepal selv som har laget det, og der kan de jo også muligens ha lagt inn en forskjell på S07 og S05.

Baksetene klarte jeg også å ikke få testet i denne omgang, men de ser unektelig lekre ut, og da jeg satt i basetene til S05 fikk jeg plass, så da bør jo plassen baki i S07 være hakket bedre enn i S05. Forsetenes rygg virker ihvertfal langt strammere i S07 enn i S05 der de var litt «løse i skinnet».

Så hva tror du? Vil noen ha Changan Deepal S07 til 399.900 kroner? Eller vil alle vente et par måneder på den billigere S05 som kommer med AWD og som bare er 15 centimeter kortere?

Det er Motorgruppen som er importør av Changan Deepal og Changan etterhvert, og foreløpig finner man bare Motorforum Oslo og Motorforum Drammen som forretninger på nettsidene, men der vil det oppdateres fortløpende etterhvert som flere forhandlere tilbyr disse merkene.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les også