Ok, for å ta det åpenbare spørsmålet først. Kommer det virkelig elektriske fly som må lades? Og svaret er like åpenbart som spørsmålet – ja.
For som det aller meste i transportbransjen skal også flyvene bli mer miljøvennlige, og det inkluderer løsningen som har vært stor suksess i den grønne overgangen til bilene, batterielektrisk drift. Sagt litt enklere – elfly.
Det er selvsagt hakket strengere med elektriske fly enn elektriske biler, så her må det testes skikkelig. Og det er over på Vestlandet det skjer.
Allerede til høsten åpnes det en elektrisk rute mellom Bergen og Stavanger, altså mellom Sola og Flesland. Dette etter at Avinor og Luftfartstilsynet inngikk et samarbeid i fjor vår, og her skal man rett og slett etablere Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfart.
Så ja, vi har vist vei på sjøen med satsingen på elektriske ferger og båter, på land med bilene og nå altså også i luften. Alle skal altså med.
Her er målet i tillegg til å gjøre viktige erfaringer med null- og lavutslipps luftfartøy i vanlig drift i tillegg til å gi norske selskaper muligheter til å delta i utviklingen av den elektriske flyverden allerede fra start av.
Det gjelder også det aller viktigste punktet for elfly, nemlig muligheten for å fylle opp batteriet. For her kan man ikke satse på at rekkevidden holder til neste stopp, så flyvene må kunne hurtiglades både effektivt og raskt.
I kamp mot internasjonale aktører stakk det norske selskapet Driiv Solutions fra Grimstad av med anbudet om å utvikle og produsere laderløsningen som nå er ferdig installert på Sola.
Ettersom dette er en, tja, pilottest, skal Flesland få en litt annen løsning, og i Bergen skal det settes opp en mobil ladeløsning som skal leies ut av Porsgrunn-selskapet Skagerak Mobil Energi. Denne skal også være klar før de første flygningene mellom Stavanger og Bergen er på vingene tidlig i september.
Den stasjonære laderen er allerede på plass i Stavanger.
– Skal vi nå klimamålene våre, må alle sektorer kutte i utslippene sine, også luftfarten. Da trenger vi fremoverlente aktører som Avinor og Driiv Solution som i godt samspill legger til rette for å skape en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfart i Norge, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
– Jeg synes det er veldig imponerende at den første elflyladeren nå er på plass, og at den er produsert her i Norge. Arbeiderparti-regjeringen er tydelige på at grønn teknologiutvikling skal bidra til både utslippskutt og nye grønne jobber. Her viser luftfarten vei.

Norge har altså inntatt en lederrolle når det kommer til overgangen for elektriske fly og løsninger for dette.
– Det er et uttalt mål for oss å involvere den norske leverandørindustrien gjennom testarena, og vi er glade for at det var to norske leverandører som nådde til topps, sier Karianne Helland-Strand, konserndirektør for bærekraft, konsept- og infrastrukturutvikling i Avinor.
– Det finnes mye kompetanse og erfaring innenfor ladeinfrastruktur i Norge, ikke minst fra elbilbransjen, som luftfarten nå kan nyte godt av.
Så hva kan Norges første hurtiglader for fly by på?
Jo, laderen på Sola har en effekt på maks 300 kW, og denne som altså blir den første i sitt slag er levert av den finske produsenten Kempower. Ladesystemet består av en stor inverter og en liten ladeboks, som er plassert i en underjordisk luke på flyplassen.
Når flyet skal lade, åpnes luken og ladekabelen trekkes ut, og siden vi er på produsenter, luken er spesialdesignet for prosjektet av den irske leverandøren Kent Stainless.
Det er litt mer komplisert å sette opp hurtigladere på en flyplass, og her er det blant annet strenge regler for avstand mellom fly og objekter på flyplassen.
Løsningen med en luke åpner for at fly i ulike størrelser og former kan benytte seg av laderen, og dette gjør også at området der laderen er kan brukes som normalt både under og etter testperioden.
– Vi er utrolig stolt over, som et ungt norsk selskap, å få levere hurtigladeren til Norges første elflyprosjekt på Sola lufthavn, sier Kristoffer Hurv, daglig leder i Driiv Solutions.
– Dette er et viktig steg både for luftfarten og for oss i Driiv Solutions – hvor vi tar med oss verdifull erfaring fra leveranser av ladeløsninger til personbil, taxi og tungtransport, og nå bringer den inn i lufta. Det er inspirerende å få bidra til det grønne skiftet i en ny sektor, sammen med en ambisiøs og fremtidsrettet aktør som Avinor.
Les også: