Dette er den nye fronten til Mercedes. (Foto: Mercedes)

Dette er Mercedes nye «ikoniske» grill

Med en ny æra i horisonten viser Mercedes fram det nye ansiktet.


Om du lurer; det er Mercedes som banet vei for den moderne bilen. Det skjedde da Karl Benz fikk patent på sin automobil i 1886, mens kona Bertha Benz virkelig banet vei for disse motoriserte jernvognene da hun gjennomførte historiens aller første langtur i en bil to år senere. 

Fram mot 1900-tallet var det dog spesielt en utfordring som var vanskelig å løse, varmegangen i motoren. Den måtte kjøles, men hvordan?

-->
I 1900 løste Mercedes dette med sin honningkake-grill, den første versjonen av det som skulle bli en ikonisk grill og dermed også ansikt. Denne hadde blant annet 8.000 små deler som skulle sørge for avkjølende luft til motoren. 

I 1911 kom den første delte grillen som Mercedes jo er kjent for, den med en horisontal strek i midten og en stjerne på toppen, og siden har den gått gjennom en masse endringer på sin ferd mot dagens utgave. 

Nå er som kjent det tyske stjernemerket godt i gang med sin elektriske overgang, og har på gang en veldig viktig elbil som skal ta de inn i en ny æra. En helt ny GLC med EQ-teknologi. 

Nå vet vi ikke veldig mye om den kommende elbilen, for den skal først få premiere under IAA-messen i München i september. Men Mercedes jekker opp tempen ved å gi oss en liten smakebit på den nye fronten. Ja, en moderne tolkning av den ikoniske krom-grillen. 

Mercedes sier at denne er inspirert av en rekke legender, og nevner biler som Mercedes-Benz 600 Pullman (W 100, 1963-1981), «Strich 8» (W 114, 1968-1973), og Mercedes-Benz S-Klasse-modellserien W 108 (1965-1972) og W 111 (1959.1968).

I dag trenger faktisk ikke elbiler den tradisjonelle grillen, for de store forbrenningsmotorene er byttet ut med mindre elektriske motorer. Så grillen handler nå mer om funksjonalitet og ikke minst design. For fronten bestemmer selvsagt mye av helhetsinntrykket man får av en bil. 

Mercedes forklarer at de har fokusert på fusjonen av design, teknologi og håndverk gjennom tre hovedtrekk: En bred forkrommet ramme, en gitterstruktur med røkt glasseffekt og integrert konturbelysning. En opplyst versjon er tilgjengelig som tilleggsutstyr, med totalt 942 punkter som er bakgrunnsbelyst. 

De forklarer at den valgfrie høyteknologiske pikselgrafikken til og med kan animeres og bringer den elektriske GLC til live. I tillegg er den sentrale stjernen og den integrerte omgivende konturen av panelet opplyst.

– Vår nye ikoniske grill er ikke bare en ny front for GLC, den omdefinerer ansiktet til merket vårt, sier Gorden Wagener, Chief Design Officer.

– Det er den perfekte fusjonen av varige designkoder som er omtolket for framtiden, noe som gjør bilene våre umiddelbart gjenkjennelige.

Tyskerne smører gjerne på når de forklarer grillen og den ikoniske stjernen med tre tagger. De sier at biler med slike stjerner alltid vært synonymt med subtil eleganse, raffinement, innovasjon og prestisje – og at hver av dem skaper en sterk visuell identitet formet av designfilosofien som de kaller for «Sensuell Renhet».

Nye GLC skal løfte dette inn i en ny æra, og dette blir altså en bil i det populære C-segmentet som også baner vei for en helt ny superhjerne kalt MB.

Og ja, denne får selskap av et helt nytt MBUX Hyperscreen som skal løfte interiøret inn i framtiden, og her har tyskerne jaktet en slags «velkommen hjem»-følelse.

Vi får helt sikkert flere drypp av hva den kommende GLC byr på i ukene framover, for dette er tross alt Mercedes’ nye ansikt. 

Les også:

Hva tenker du

Les også