BMW M3 CS Touring er en lynrask milsluker. (Fotos: BMW)

BMW M3 CS Touring «fløy» rundt Nordschleife

Aldri før har en Touring-bil dundret gjennom den drøyt 20 kilometer lange Nordschleife raskere enn en BMW M3 CS Touring. Se video.


BMW lager i utgangspunktet biler som også skal være hakket mer sportslig, men noe er hakket råer enn andre. 

Vi tenker selvsagt på M-utgavene, og det finnes overraskende mange slike selv i den pureste formen. Vi har SUV-modellene, de med X i seg – X4 M, X5 M, X6 M og selvsagt XM-modellen. 

-->
Men de virkelig raske rundt en bane er selvsagt de som befinner seg hakket mer nærmere bakken, som M2, M3, M4, M5, sistnevnte også tilgjengelig som stasjonsvogn, og flaggskipet M8 som også er mulig å få i toppløs utgave. 

På toppen finnes det også noen litt mer spesielle utgaver av noen M-modeller, enten som Competition eller som villstyringen kalt CS. Som BMW M3 CS Touring.

Her har BMW jekket opp ytelsen uten at det skal gå utover brukervennligheten, for dette er tross alt en Touring-utgave som skal sluke mil på landeveien. 

Her har den 6-sylindrede rekkemotoren 405 kW/550 hk som sender den opp til 100 km/t på kun 3,5 sekunder, og nekter du å slippe gasspedalen når denne raketten 300 km/t. 

Det er selvsagt en M Steptronic-girkasse, her med åtte trinn, det er til og med et spesialdesignet motorfeste og for å ikke glemme et M-spesifikt eksosanlegg som leverer lyd verdig en slik bil og M xDrive firehjulsdrift. 

Videre har BMW M justert chassis med innstillinger for DSC-stabilitetskontroll og M Dynamic Mode – selvsagt optimalisert for bane. 

Alt dette må ha bremser som står i stil, så her er det mulig å få et M Carbon-keramisk bremsesystem og på innsiden er cockpiten ytelsesorientert med eksklusive designfunksjoner. 

Den skulle også være praktisk? Jepp, så her finner vi lagringsplass som åpner fra 500 liter helt opp til 1.510 liter.

Nå har BMW luftet den rundt Nordsløyfa, racerbanen med tilnavnet «det grønne helvete». Og det gikk unna. 

Bilen ble klokket inn til 7:29,490 minutter, og dermed er BMW M3 CS Touring den raskeste Touring-bilen og kopierer dermed lillesøster M2 CS – den raskeste kompaktbilen som gjorde runden på 7:25,534 i april. 

– Helt fra starten av var det tydelig at BMW M3 CS Touring ville sette nye standarder innen dynamikk, sier Franciscus van Meel, administrerende direktør i BMW M.

– Med en tid under 7:30 minutter demonstrerer denne modellen på imponerende vis at dette kjøretøykonseptet perfekt kombinerer racing-DNA med hverdagsbruk.

Den forrige Touring-rekorden ble satt helt tilbake i 2022, og da brukte en BMW M3 Touring 7:35,060 minutter rundt den 20,8 kilometer lange banen. 

Men det er flere BMW-modeller som er lynraske. 

En BMW M4 CSL har den raskeste tiden for mellomklasse-bilene med 7:18,137 minutter, men det er erkerivalen Mercedes som har den ultimate rekorden for serieproduserte biler. 

F1-lignende Mercedes-AMG One har nemlig gjort runden på ganske så sjuke 6:29,090, mens Porsche står oppført med den aller raskeste runden. En 919 Hybrid Evo brukt i langdistanse-VM luftet seg rundt Nordschleife i 2018, og det gikk unna på nesten uslåelige 5:19,54 minutter. Det er vilt raskt. 

Den kan du dog ikke bruke til butikken, men det kan du helt klart med en BMW M3 CS Touring. Og som du skal få se, fungerer den også ganske ok rundt det som er verdens mest krevende racerbane, Nordschleife på Nürburgring.

Les også:

Hva tenker du

Les også