Tall fra NAFs Trafikantbarometer 2025 viser at 1 av 3 ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner, og det er dårlig nytt. For:
– Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Politikerne har for lengst sett på bompenger som en enkel metode for å fylle avgiftskassen, og stadig flere kaster seg på bompenge-toget.
Nylig har byer som Kristiansund, Haugesund/Karmøy og Tønsberg innført bypakker der bompenger utgjør store deler av finansieringen. Kristiansand og Fredrikstad/Sarpsborg har inngått byvekstavtale med staten, som også betyr bomring, forklarer NAF.
Og tallenes tale er klare – stadig færre slipper unna bompengene. I 2021 var det 18 prosent som svarte at de ikke betalte bompenger, mot 13 prosent i årets NAF-undesøkelse.
Hvor mye kan bompengeutgiftene øke med per måned før det blir en utfordring for din husholdnings økonomi?
Disse byene har bypakker og/eller byvekstavtaler:
- Oslo – Oslopakke 3
- Bergen – Bypakke med miljødifferensierte takster
- Trondheim – Miljøpakken
- Stavanger/Sandnes/Sola/Randaberg – Bypakken Nord-Jæren
- Kristiansand – Samferdselspakke med bomstasjoner
- Tromsø – Bypakke Tenk Tromsø
- Fredrikstad/Sarpsborg – Bypakke Nedre Glomma
- Skien/Porsgrunn – Bypakke Grenland (fase 2 oppstart 2026)
- Ålesund – Bypakke med bompengeinnkreving
- Kristiansund – Bypakke Kristiansund
- Haugesund/Karmøy – Bypakke Haugalandet
- Tønsberg - Bypakke
- Bodø – Bypakke Bodø
- Debut både i EM og på asfalt – fløy inn til 2. plass
- Vanvittig Mercedes-luksus nærmer seg
- Første Firefly-bil levert ut