Tall fra NAFs Trafikantbarometer 2025 viser at 1 av 3 ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner, og det er dårlig nytt. For:
– Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Som med andre skatter og avgifter går bompengene verst utover husholdninger med lave inntekter, og 4 av 10 svarer her at økte bompenger vil bli en utfordring for økonomien. Ja, nesten halvparten.
– Bompengene er like for alle, og derfor slår det skjevt ut. De med lavest inntekt merker økte bompenger mest, sier Handagard.
– En økning på fem hundre kroner i måneden kan tilsvare det folk får i regning når en ny by innfører bomring.

Politikerne har for lengst sett på bompenger som en enkel metode for å fylle avgiftskassen, og stadig flere kaster seg på bompenge-toget.
Nylig har byer som Kristiansund, Haugesund/Karmøy og Tønsberg innført bypakker der bompenger utgjør store deler av finansieringen. Kristiansand og Fredrikstad/Sarpsborg har inngått byvekstavtale med staten, som også betyr bomring, forklarer NAF.
Og tallenes tale er klare – stadig færre slipper unna bompengene. I 2021 var det 18 prosent som svarte at de ikke betalte bompenger, mot 13 prosent i årets NAF-undesøkelse.
Forskjellene er enda større når man ser på bosted. I mindre byer og tettsteder har andelen som ikke betaler bompenger stupt fra 30 prosent i 2021 til 19 prosent i 2025, melder NAF.
– Flere betaler bompenger, og regningene er høyere, sier Handagard.
– Bypakker og byvekstavtaler betyr at du ikke kan kjøre inn til byene uten å betale bompenger. Men når små byer uten et dekkende kollektivtilbud innfører bypakke, har ikke folk andre alternativ enn å betale i bomringen.
Totalt måtte bilistene punge ut med vanvittige 15,5 milliarder kroner) i bompenger, viser foreløpige tall fra bompengeselskapene. Tilbake i 2021 var tallet 13,4 milliarder når man omregner dette i 2024-kroner.
– Nå har vi bomringer rundt 13 norske byer, og vi er bekymret for at det blir enda flere, uten en skikkelig debatt om hvor usosialt dette rammer, sier Handagard.
Slik svarte de drøyt 4.000 som deltok i årets Trafikantbarometer gjennomført av Norstat.
Omtrent hvor mye betaler din husholdning i bompenger per måned?
Hvor mye kan bompengeutgiftene øke med per måned før det blir en utfordring for din husholdnings økonomi?
Disse byene har bypakker og/eller byvekstavtaler:
- Oslo – Oslopakke 3
- Bergen – Bypakke med miljødifferensierte takster
- Trondheim – Miljøpakken
- Stavanger/Sandnes/Sola/Randaberg – Bypakken Nord-Jæren
- Kristiansand – Samferdselspakke med bomstasjoner
- Tromsø – Bypakke Tenk Tromsø
- Fredrikstad/Sarpsborg – Bypakke Nedre Glomma
- Skien/Porsgrunn – Bypakke Grenland (fase 2 oppstart 2026)
- Ålesund – Bypakke med bompengeinnkreving
- Kristiansund – Bypakke Kristiansund
- Haugesund/Karmøy – Bypakke Haugalandet
- Tønsberg - Bypakke
- Bodø – Bypakke Bodø
Les også: