Fords SuperVan har besøkt flere racerbaner, og det har gått rekordfort på dem alle. (Fotos: Ford)

Et ekte Transit-monster satte imponerende rekord

Med 2.000 hk gikk det ikke veldig overraskende rekordraskt rundt Nordschleife for Fords nye supervan. Se video.


Vi er vant til at sportslige nye biler tar utfordringen som den 20,8 kilometer lange Nürburgring Nordschleife er, og nylig satte for eksempel en BMW M3 CS en ny rekord for touringbilene. Den brukte 7:29,490 minutter rundt «det grønne helvete», og legg merke til denne tiden. 

Men at varebiler også tar turen til Nürburgring og den berømte Nordsløyfa er heller sjeldent, men så sitter da også Ford på en ganske så ilter sak. Mer bestemt det elektriske varebilkonseptet SuperVan 4.2. 

-->
Med jevne mellomrom har Ford kommet med spektakulære varebiler som minner mer om racerbiler enn håndverkerens beste venn, og den nye baner vei for elektrisk drift. 

Mer eksakt har denne fire motorer, et væskeavkjølt 50 kWh-batteri samt et skreddersydd kontrollsystem, og totalt leverer den kruttsterke pakken vanvittige 2.000 hk.

Og det gjør sitt til at den spiser det aller meste av råe sportsbiler til lunsj, for den nye SuperVan klarer nemlig 0-100 km/t på under 2 sekunder. 

Men «ekte» sportsbiler måler tiden rundt en bane, for her er det den totale pakken som gjelder. Og hvor «total» SuperVan 4.2 er har nå Ford testet rundt Nordsløyfa sammen med den proffe føreren Romain Dumas. 

– Nürburgring har alltid vært en drøm for oss i Ford Performance, men først nå har vi hatt den rette Transiten, den rette føreren og de rette forholdene for å se hva som var mulig, sier Michael Norton, F1 and Demonstrators Program Manager hos Ford Performance.

– Selvsagt er ikke SuperVan en vanlig varebil, men en spesialbygd racerbil med slicks-dekk og over 2000 hk. Dette er en ekstremt rask Transit.

Vi ba deg huske tiden til M3-utgaven som satte Touring-rekord, for ja, denne ble knust av en varebil. SuperVan 4.2 ble nemlig klokket inn til 6:48,393, så her knuste den en rekke biler – inkludert superraske biler som Porsche 911 GT3 RS og Chevrolet ZR1.

Faktisk er varebilen den 9. raskeste rundt Nordschleife, noe som er særs imponerende. 

– For oss i Ford Pro handler alt om å øke produktiviteten til kundene våre. Derfor utviklet vi en helt ny helelektrisk SuperVan – for å vise det fulle potensiale som ligger i elektriske biler som er tilkoblet 24/7, sier Asgeir Nordeng, salgsdirektør i Ford Motor Norge. 

– Dette utrolige konseptet tar den avanserte teknologien og det distinktive utseendet fra E-Transit Custom til et helt nytt nivå, og er et fartsfylt bevis på kraften i Ford Pro sitt økosystem av tilkoblede tjenester.

Nå var det ikke totalt overraskende at SuperVan er lynrask, for den har allerede satt et par rekord. På den ikoniske Mount Panorama-banen i australske Bathurst ble det ny elvarebilrekord, og bilen har også vunnet det legendariske bakkeløpet Pikes Peak i USA. Her et bilde fra sistnevnte:

– Våre testprogrammer for elbiler har blitt en viktig del av Ford Performance sin racingportefølje, sier Norton.

– Her får våre ingeniører og designere starte med blanke ark og kan tenke stort – uten begrensninger. Resultatene fra blant annet SuperVan 4.2 har allerede gitt oss flere fordeler som vi vil ta i bruk i våre fremtidige racingprogrammer.

Og resultatet er altså en varebil som slår det aller meste rundt selveste Nordschleife, og her kan du være med på rekordrunden rundt verdens mest krevende racerbane:

Les også:

Hva tenker du

Les også