NAF har fått Ny Analyse til å beregne forfallet på fylkesveiene innen 2030, og det er stipulert til enorme 119 milliarder kroner.
– Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Om ikke noe gjøres kan forfallet vokse til 131 milliarder kroner i 2035, viser analysen.
– Forfallet på fylkesveiene er ute av kontroll, sier Handagard.
– Pengebruken må økes med minst to milliarder kroner hvert år bare for å sikre at veiene ikke forfaller ytterligere.
Senest i forrige uke sa NAF at milliarder går til veiprosjekter som utsettes eller avlyses, altså sløses bort, og advarte om at store veiprosjekter står i fare for aldri å bli realisert.
– Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer, sa Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, da.
– Til tross for politikernes løfter kan det være prosjektene aldri ser dagens lys.
Nå ber de om politisk engasjement rundt fylkesveiene.
– Dette er veiene som tar folk over hele landet hjem, men de smuldrer opp, sier Handagard.
– Et trygt veinett over hele landet er nødvendig både for folks hverdagsreiser og for beredskapen i samfunnet. Politikernes vei-løfter ville vært mer verdt om de også handlet om å ta vare på veiene vi har.
De som sitter på pengesekken, de sentrale politikerne på Stortinget, har for lengst skjøvet ansvaret rundt fylkesveiene over på lokale politikere. Allerede i 2010 fikk fylkene ansvaret for 17.000 kilometer med vei fra staten, og bare tre år senere kom en rapport som viste at det var et etterslep på vedlikehold av fylkesveiene på 45-75 milliarder kroner.
I forbindelse med Nasjonal transportplan i 2023 anslo Statens vegvesen at forfallet hadde økt til opptil 95 milliarder kroner, og på samme tid advarte flere fylker mot at det reelle behovet var betydelig større.
– Det er for lett i dag at politikerne peker på at fylkene må ta vare på sine egne veistrekninger, sier Handagard.
– Men for de som bruker veiene hver eneste dag, spiller det ingen rolle om pengene kommer fra stat eller fylke, bare veien repareres. Vi etterlyser mer øremerkede midler og et skikkelig løft for å få vekk forfallet.
Ny Analyse og NAF har fått rapportgrunnlaget fra Statens vegvesen og fylkene inn til NTP (2025-2036), og dette viser at etterslepet på vedlikehold av fylkesveier samlet sett øker med 1,5-3 milliarder kroner årlig. Med utgangspunkt i dages etterslep utgjør dette 1,5 - 3 prosent vekst, og analysen som viser et forfall på 119 milliarder er beregnet ut fra 2 prosent årlig vekst.
Les også: