Volkswagen har bikket 1,5 millioner ID-biler, og dette er bilen som tok de til den milepælen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen rundet 1,5 millioner ID-biler

Det går greit unna med elbilserien ID, for nå har disse rundet halvannen million.


Smart nok valgte Volkswagen en «Golf»-størrelse da de skulle introdusere en helt ny elbilserie, for den første ID-bilen var 4,26 meter lange ID.3. 

Den gikk inn i produksjon rett før 2020, mens den første bilen ble levert for ganske eksakt fem år siden, i september 2020. Og etter en kanskje litt rolig start går det stadig mer unna for den nye storsatsingen til det tyske folkemerket. 

-->
For nå kan Volkswagen melde at de helelektriske ID-bilene har bikket 1,5 millioner. Dette var en svart ID.7 Tourer Pro som ble hentet på Volkswagen-fabrikken i Emden, og den ferske eieren trenger ikke å bekymre seg med å lade med en gang på vei fra fabrikken – bilen har en oppgitt rekkevidde på 606 kilometer. 

– 1,5 millioner ID-modeller levert – dette viser tydelig at Volkswagen er en pioner innen elektromobilitet, sier Martin Sander, styremedlem for salg, markedsføring og ettermarked. 

I dag høster de frukter fra den store satsingen, for Volkswagen leder an blant de helelektriske bilene både i Tyskland og Europa. 

– Dette bekrefter at porteføljen vår inneholder kjøretøyene kundene våre trenger. Som selskap er vi på rett vei. Volkswagen er fortsatt en pioner i opptrappingsfasen av elektromobilitet, forklarte Sander.

Han leverte selv elbil nummer 1,5 million sammen med styremedlem Kai Grünitz og ministerpresident Olaf Lies til en kunde fra Vechta i Niedersachsen. 

– ID.7 legemliggjør Niedersachsens styrke og er et bevis på statens evne til å forvandle seg», understreket Lies, som selv hadde en ID.7 som tjenestebil da han var økonomiminister i Niedersachsen. 

Fabrikken som ligger i området er et godt eksempel på overgangen til det tyske folkemerket, for bortsett fra Zwickau og Gläserne Manufaktur Dresden er Emden den eneste Volkswagen-fabrikken i verden som utelukkende er dedikert til elektriske kjøretøy. 

I tillegg ruller ID-modeller ut av produksjonslinjene i Hannover og Chattanooga (USA), samt i Foshan, Changsha og Anting i Kina.

Det hele startet altså med en ID.3, og denne ble fulgt opp med en større ID.4 og coupéversjonen ID.5 i 2021, og samme år var det også duket for den elektriske tolkningen av den gamle folkevognbussen, ID. Buzz. De nyeste tilskuddene til ID.-familien er ID.7 og ID.7 Tourer, og begge kom i fjor. 

Faktisk er ID.7 Tourer, stasjonsvognen, det elektriske kjøretøyet med høyest antall registreringer i Tyskland i første halvdel av 2025. 

– Hele Volkswagen-teamet kan være stolte av denne statistikken, sier ministerpresident Lies.

Sander lot selvsagt ikke muligheten gå fra seg, og understreket under markeringen at det fortsatt er behov for politisk handling for å akselerere opptrappingen av elektromobilitet.

– Et klart budskap og spesifikke statlige insentiver er nødvendig hvis vi skal redusere skepsis blant private kjøpere og øke etterspørselen i denne gruppen.

Volkswagen sier at de aller fleste nye elbiler registrert på kommersielle kunder som mottar andre skattelettelser, og ikke blant privatkundene. 

Nå som 1,5 million er rundet gir tyskerne enda mer elektrisk gass, og har på gang en virkelig potensiell storselger. ID.2all, ja, ID To All, ID til alle, for dette er en slags helelektrisk Polo som skal starte på under 25.000 euro. Det er i skrivende stund rett under 300.000 kroner. Men Volkswagen har en enda rimeligere ID på gang. 

Det er nemlig også på gang en ID. Every1, everyone, alle sammen, og her er målet 20.000 euro, rundt 240.000 kroner. Så ja, alle sammen skal med. 

Målet er klart: 

– Volkswagen ønsker å gjøre elektromobilitet tilgjengelig for alle – rimelig, pålitelig og bærekraftig, slår Martin Sander fast. 

Les også:

Hva tenker du

Les også