Denne Porsche 911 har et ganske så vanskelig tilnavn, og skal hylle en av de flotteste veiene som finnes. (Fotos: Porsche)

Den første 911 med det enkle tilnavnet Transfăgărășan

Første eksemplar av utgaven som skal feire ikke mindre enn to 50 års-jubileer.


Bilen med en av historiens enkles modellnavn, 911, møter veien med et av de vanskeligste, de rundt Făgăraş-fjellene. Resultatet er en 911 Carrera 4 GTS Transfăgărășan. 

Transfăgăraş-veiene går over Făgăraş-fjellene og forbinder de rumenske regionene Muntenia og selveste Transylvania med 90 fantastiske kilometer som gjør den til en av verdens beste veier.

-->
Da «veien som berører skyene» fylte 50 år i 2024, var det også en annen legende som rundet det halve århundret – selveste 911 Turbo. Porsche-klubbene i Romania og Moldova feiret med å kjøre ruten med rundt 110 biler og 200 gjester.

På samme tid foregikk det ting hos Porsche Sonderwunsch i Zuffenhausen, for de satte i gang byggingen av en helt spesiell jubileumsmodell: 911 Carrera 4 GTS «Hyllest til Transfăgărășan». 

Denne blir av de mest sjeldne ferdig bygd 911-utgaver, for gjengen i Sonderwunsch som har spesialbygd litt mer unike biler siden slutten av 1970-tallet gir seg etter kun 10 biler – hver spesialtilpasset ned til minste detalj i samarbeid med de heldige eierne. 

Nå, et år senere, har den første bilen blitt levert til sitt nye hjem i Romania, og det braker selvsagt løs med en kjøretur på selve Transfăgăraş.

– Da vi opplevde Transfăgărășan under 911 Turbos 50-årsjubileum i fjor, fant vi mye inspirasjon til denne individualiseringspakken, forklarer Alexander Fabig, visepresident for individualisering og klassisk biler hos Porsche. 

– Derfor bestemte vi oss for å ikke bare lage én, men 10 individualiserte biler som hyller en av de mest legendariske og inspirerende delene av Romania.

Den første av de 10 er lakkert i fargen «Paint to Sample», grafittgrå, og her er det også hjul med kontrastfargen Guards Red som man også finner rundt frontlyktene. 

Videre har dørene til denne spesielle 911 Carrera 4 GTS et litt mer diskret «Tribute to Transfăgărășan»-klistremerke, mens B-stolpene har et merke som markerer kjøretøyet som en av de 10 spesialutgavene. 

Bak er lamellene i motorgrillen diskré malt i blått, gult og rødt – fargene på det rumenske flagget.

På innsiden er det blant annet en «hyllest til Transfăgărășan» på de opplyste terskelbeskytterne, brodert inn i nakkestøttene og preget på midtarmlenet. Dashbordet på passasjersiden har også logoen og skriften.

Hver av de 10 bilene har altså sine egne særpreg, så vi snakker ikke kun om 10 spesialutgaver, men hver og en er også unike. Her er det forskjellige farger, interiørmaterialer og tilbehør. 

Og de framtidige eierne har kontroll på sine biler, for de har allerede fått en sniktitt tidligere i år da de var innom Sonderwunsch Manufaktur i Zuffenhausenr. De ni som ennå ikke har mottatt sine firehjulede hyllester, skal gjøre det på et arrangement i slutten av august.

– Transfăgărășan er velkjent blant bilentusiaster over hele verden for sine fantastiske landskap og sine hårnålsvinger, og jeg gleder meg til å se disse eksepsjonelle bilene kjøres på den veien de hedrer, sier Adrian Pascu hos Porsche Inter Auto Romania

911 Carrera 4 GTS Coupé kan skilte med 398 kW/541 hk og klarer 0–100 km/t på 3,0 sekunder, og toppfarten lyder på 312 km/t. Nye 911 Carrera 4 GTS med 61 hk mer enn den forrige kan selvsagt by på dynamiske kjøreegenskaper som bør passe veldig godt på den ni mil lange Transfăgăraş. 

At den første rent billedlig også passer på disse veiene kan vi iallfall slå fast, og det kan du selv se på bildene under:

Les også:

Hva tenker du

Les også