Det er lys i enden av Fåbergtunellen. E6-prosjektet Storhove-Øyer er i rute både tidsmessig og økonomisk. Foto: Kristin Bentdal Larsen / Samferdselsdepartementet

Ser lyset i enden av (Fåberg)tunnelen

Det er lys i enden av tunellen, i hvert fall Fåbergtunellen som inngår i den storstilte E6-utbyggingen fra Moelv til Øyer nord for Lillehammer. E6-prosjektet er i rute.


Denne uka var Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på besøk i Innlandet for å se på flere av veiprosjektene i regionen. Naturlig nok ble det mye fokus på E6-utbyggingen fra Moelv til Øyer, en utbygging som når den er ferdig en gang etter 2030, skal gi bilistene firefelts vei fra Oslo og til blant annet den populære avkjøringen til hyttene i Hafjell ved Ensby ei drøy mil nord for Lillehammer.

-->
God framdrift

Arbeidet på den 10 kilometer lange strekningen fra Storhove-Øyer har god framdrift. Tunelldrivingen av den nye Fåbergtunellen, en 2,8 kilometer lang toløpstunnel, er ferdig og det pågår nå etterarbeid. I tillegg skal det snart bygges ny kulvert for jernbanen. Prosjektet følger både fremdriftsplanen og budsjett, og etter planen skal strekningen åpnes i 2027, opplyser Samferdselsdepartementet. 

God stemning da stortingsrepresentant Rune Støstad (t.v.) og Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (i midten) ble orientert om framdriften for utbyggingen av ny E6 av prosjektleder Harald Monsen i Nye Veier. Foto: Kristin Bentdal Larsen / Samferdselsdepartementet– Det er alltid godt for en samferdselsminister å høre at store utbyggingsprosjekter både går etter planen og at det følger budsjett. Dette er et viktig prosjekt for både innbyggere, næringslivet i regionen og for andre trafikanter, sier Nygård.

Når utbyggingen er ferdigstilt skal dagens E6 på strekningen Storhove-Ensby tilbakeføres til naturen og landbruket. Prosjektet bidrar dermed til cirka 40 dekar med nydyrket areal. Den nye tunnelen gjør at innbyggerne i tettstedet Fåberg blir kvitt støy fra veien.

Det er Nye Veier som har ansvaret for utbyggingen og Nye Veier har inngått en totalentreprise-kontrakt med AF Gruppen for prosjektet.

– Det er veldig god aktivitet og utvikling i Innlandet – med både pågående arbeid og planlegging av nye strekninger skjer det veldig mye positivt i regionen, sier Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Mjøsbru en flaskehals
En flaskehals for målet om firefeltsvei Oslo-Øyer er hvordan E6 skal krysse Mjøsa ved Moelv. Et alternativ er ei ny bru parallelt med dagens Mjøsbru, det andre alternativet ei bru som går omtrent en kilometer sør for dagens bru.

Nye Veier har nå sendt planen for ny Mjøsbru på E6 på høring, men det foreligger 13 innsigelser som må løses før noe mer kan skje. Dette er blant annet knyttet til kulturminner ved Moelv.

Samferdselsdepartementet skriver i en melding at Nye Veier mener søndre alternativ for ny Mjøsbru er den beste løsningen, og at det er et teknisk gjennomførbart prosjekt med god kontroll på risiko og som skal gi økt nytte for trafikantene. Nye Veier har også redusert kostnaden på prosjektet med tre milliarder kroner, redusert utfylling i Mjøsa med 85 prosent, og redusert klimagassutslippet med 35 prosent.  

Et annet prioritert storprosjekt i Innlandet er det nye Mjøssykehuset som skal bygges i Moelv. Etter planen skal det nye sykehuset åpne i 2032. Alle håper at ny Mjøsbru skal stå ferdig til sykehusåpningen, men det er ikke gitt. I så fall vil man ha firefeltsvei til Moelv og fra Biri, mens over Mjøsa vil trafikken gå i bare to felt.

Til avisa GD sier stortingsrepresentant Rune Støstad (Ap) som deltok på befaringen sammen med Samferdselsministeren denne uka: «Det er to gigantprosjekter. Alle må bidra til at vi nå ser sammenhengen i de to prosjektene for å legge til rette for god og trygg trafikkflyt til og fra sykehuset, og for å unngå unødvendige kostnader».

Opprydding etter «Hans»
Mens Samferdselsministeren var i Lillehammerområdet, ble han også orientert om fylkeskommunens arbeid med å rydde opp etter ekstremværet «Hans» i 2023 og «lille-Hans» i 2024. Dette involverer blant annet Arlien bru i Rudsbygd, som går over elva Gausa. Arlien bru ble ødelagt av «Hans» og arbeidet med å erstatte den med ei ny bru har pågått siden i januar i år. Fylkeskommunen skriver i en pressemelding at den nye brua skal åpnes i oktober.

Hva tenker du

Les også