Med godt over 100.000 nye elbiler hvert eneste år er det nå ikke veldig lenge til at vi runder millionen her i Norge, og det sier seg selv at det begynner å bli trangt i kollektivfeltet med så mange elbiler på veiene.
Det har for lengst myndighetene innsett, og i januar sendte Statens vegvesen ut en høring om framtidens regler for kollektivfeltene.
Reaksjonene lot ikke vente på seg. De har nå lest gjennom 75 innspill, og tenkt ferdig. Det betyr at de har kommet med en anbefaling til Samferdselsdepartementet, og der sier de nei til elbiler i kollektivfeltet, ja til elektriske varebiler og tja til elektriske lastebiler.
Dette melder Norsk elbilforening, som er litt sånn halvfornøyde, og de sender nå et brev til samferdselsministeren hvor de krever endringer før endelig vedtak fattes.
– Vi er fornøyde med at elektriske varebiler sikres plass, men mener det må være tydeligere at elbiler, eventuelt med krav om samkjøring, skal kunne skilte inn kollektivfeltet der det er plass, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.

Det har vært flere virkemidler for å få nordmenn over til elbiler, og et slik har vært en generell adgang til kollektivfeltet siden 2005. For bilistene i store byer har dette vært en skikkelig gulrot, for her kan det være store køer inn og ut i rushtiden.
I takt med at det har kommet stadig flere elbiler har også flere steder begrenset kollektivtilgangen, og det har også kommet mange unntak og skiltingen har til tider vært vanskelig å tolke.
I Oslo ble elbilene kastet ut av kollektivfeltene da Ring 1 stengte for utbygging og vedlikehold i fjor, og det førte til lange køer og mye misnøye. Til slutt ble det åpnet for blant annet for helgekjøring med elbil.
– Vi forventer at samferdselsministeren lærer av erfaringene fra E18 Vestkorridoren. Da alle elbilene ble kastet ut, ble det lange køer ved siden av nesten tomme kollektivfelt, sier Berge.
I brevet til samferdselsministeren anbefaler Elbilforeningen at det blir obligatorisk å vurdere om det er fornuftig å gi elbiler tilgang via underskilt, med eventuelle krav.
– Nye skiltregler kan gjøre det enkelt å skilte inn elbiler med flere passasjerer eller åpne for helgekjøring når det er plass til det. Å fremme elektrisk samkjøring via underskilter er bra for de miljømålene samfunnet har satt, sier Unni Berge.
Men alt elektrisk foreslås ikke stengt ute, for Vegvesenet anbefaler at elektriske varebiler får en generell tilgang til kollektivfeltet. Dette er i tråd med Elbilforeningens høringsinnspill.
– Det er bra at Statens vegvesen foreslår å gi elektriske varebiler automatisk tilgang til kollektivfeltet, sier Berge.
– El-andelen blant varebiler er betydelig lavere enn blant personbilene. Dette vil gjøre det mer attraktivt for bedrifter å investere i en elektrisk varebil framfor en fossil. Det er dessuten få varebiler totalt, så det vil ikke hindre kollektivtrafikken.
Elbilforeningen melder altså et tja rundt de elektriske lastebilenes muligheter til å kjøre i kollektivfeltet, for her er anbefalingen at det kun gis tilgang etter lokale vedtak som reguleres med underskilt. Elbilforeningens er mer langt mer kritisk til dette.
– Generell tilgang for elektriske lastebiler ville vært et godt insentiv for å fremskynde innfasingen, sier Berge.
– Bedriftene trenger større forutsigbarhet for miljøinvesteringer enn det løfter om eventuelle underskilt kan gi.
Les også: