Det er to viktige ting med Batur. For det første er det den nye superbilen til Bentley, en ganske så vill luksusbil som koster et tosifret millioner kroner. For den kombinerer både kraft, luksus og personalisering, og skal også vinke adjø til britenes W12-æra.
For det andre er dette en videreføring av biler som Bacalar og Continental GT, men med unike detaljer og et designspråk som viser Bentleys fremtidige elbil-estetikk.
Den malte racingstripen, sømløst innebygd i karosseriet, begynner ved radiatoren og går bakover over panseret og «luftbroen» i cockpiten før den fortsetter langs bakdekket til Bentley-vingemerket.
Det går selvsagt i eksklusive materialer som Alcantara, med Mulliners Batur-mønster på seteputer og dørinnsatser, og det er også et bånd av mandarinskinn som omgir føreren og går fra førersiden av midtkonsollen over instrumentpanelet og fortsetter sømløst under dørens hoftelist.
Linskinn og Alcantara sørger for en dramatisk overgang til passasjeren, og bak de to setene følger bagasjerommet samme mal – unike Batur-mønsterdesignet i Beluga på førersiden og i lin for passasjeren. Selv detaljer som matchende nøkkelesker og sikkerhetsbelter er koordinert med de to respektive fargekombinasjonene.
At ingenting er oversett viser rattet, trukket i Beluga med linfargede indre overflater og mandarin-korssøm, med en maskinert titanfunksjon i Top Dead Centre, melder Bentley.
Les også:
- Polestar 4 med stor designpris
- Elektrisk satsting tok endelig av
- Transit 60 år – her er de imponerende tallene