Har du sett for en kabriolet! (Fotos: Bentley)

Første toppløse Batur signert Mulliner

Bentley Mulliner har kastet seg over superbilen Batur og kappet taket av den. Se bilder.


Det er to viktige ting med Batur. For det første er det den nye superbilen til Bentley, en ganske så vill luksusbil som koster et tosifret millioner kroner. For den kombinerer både kraft, luksus og personalisering, og skal også vinke adjø til britenes W12-æra.

For det andre er dette en videreføring av biler som Bacalar og Continental GT, men med unike detaljer og et designspråk som viser Bentleys fremtidige elbil-estetikk.

-->
Så ja, en liten sniktitt på elbilen som kommer, kanskje allerede til neste år. 

Batur er en skikkelig rakett som altså har den kjente 6-liters W12-motoren, og totalt leverer bilen 740 hk og 1.000 Nm. Opp til hundre går det bare drøyt tre sekunder, mens toppfarten lyder på ganske så ville 335 km/t. 

Og ja, denne er planlagt i svært begrenset antall, 18 stykker med coupédesignet og 16 kabrioleter. 

Den første Batur Convertible-modellen er laget av Mulliner, Bentleys interne avdeling for skreddersydde og spesialprosjekter. Denne er unik, lakkert i Opalite med Beluga- og Mandarin-detaljer. Interiøret, som er laget i samarbeid med kundens detaljerte innspill, har et unikt «én pluss én»-design der førerplassen og passasjerrommet er lakkert i kontrasterende, men komplementære farger, forklarer Bentley selv. 

På utsiden er det ifølge det britiske merket et skimrende sølv med Opalite-finish som deles i to av en svart, blank Batur-racingstripe som på hver side er avgrenset av Mandarin-pinstriper. Dette ser utrolig kult ut, og du kan jo sjekke selv:

 

Den malte racingstripen, sømløst innebygd i karosseriet, begynner ved radiatoren og går bakover over panseret og «luftbroen» i cockpiten før den fortsetter langs bakdekket til Bentley-vingemerket. 

Bak er disse elementene forbundet med skreddersydd broderi i samme formasjon over den bakre tonneauen. Baturs karakteristiske matrisegrill er lakkert i blank Beluga med mandarinoransje detaljer, mens de samme base- og aksentfargene finnes på de 5-eikede felgene, sier Bentley. 

Her er det altså et nikk til de klassiske sportsbilene, men fartsstripen deler ikke bare utsiden. For på innsiden er det også to temaer, og her har Bentley gått for Beluga-svart på førersiden og lin for personen i passasjersetet. 

Det går selvsagt i eksklusive materialer som Alcantara, med Mulliners Batur-mønster på seteputer og dørinnsatser, og det er også et bånd av mandarinskinn som omgir føreren og går fra førersiden av midtkonsollen over instrumentpanelet og fortsetter sømløst under dørens hoftelist.

Linskinn og Alcantara sørger for en dramatisk overgang til passasjeren, og bak de to setene følger bagasjerommet samme mal – unike Batur-mønsterdesignet i Beluga på førersiden og i lin for passasjeren. Selv detaljer som matchende nøkkelesker og sikkerhetsbelter er koordinert med de to respektive fargekombinasjonene.

At ingenting er oversett viser rattet, trukket i Beluga med linfargede indre overflater og mandarin-korssøm, med en maskinert titanfunksjon i Top Dead Centre, melder Bentley.

Andre solide titanmaskinerte funksjoner inkluderer girspakhendlene, rotasjonskontrollene på rattspakene, den karismatiske rotasjonskontrollen på midtkonsollen, orgelbremsventilene og den indre ringen på bullseye-luftventilen i hver ende av instrumentpanelet. De opplyste ytre terskelplatene har Batur-navneskiltet og nummeret i seriesymbolet, kan britene stolt fortelle.

Prikken over i’en finner vi i bagasjerommet, for når man titter inn der ser man et todelt bagasjesett – ett med førerens fargevalg i Beluga og det andre i linen. Som en siste finish har Mulliner også laget to spesiallagde nøkkelvesker i de to fargekombinasjonene.

Vi skrev at dette er den første toppløse Batur, men Mulliner har allerede vist fram en testbil uten tak som nå skal finne veien til USA og Monterey Car Week. Men dette er altså ikke en kundebil, bare en som skal vise hva Mulliner kan. 

Og hva de faktisk klarer bare du betaler nok kan du sjekke under, for dette er litt av en toppløs superbil:

Les også:

Hva tenker du

Les også