Polestar 4 er en stilig bil, for det er en ny pris et bevis på. (Fotos: Polestar)

Polestar 4 med stor designpris

Bilen som skapte furore ettersom Polestar ikke giddet å sette inn en bakrute, har hanket inn en ganske stor pris.


Svenske Polestar vil gjerne skille seg litt ut i den beinharde konkurransen i elbilverden, og skal designe biler som først og fremst setter føreren i sentrum. 

Bilene skal altså være litt spreke, litt praktiske og ganske så mye kjørevennlige, og på toppen skal elbilene selvsagt konkurrere med andre når det kommer til både rekkevidde, hurtiglading og teknologi. 

-->
Et viktig stikkord for elbiler som både skal ha god rekkevidde og kjøre raskt rundt en bane er aerodynamikk, sentrale elementer både for marktrykket og effektiviteten. Jo bedre denne er, jo raskere går det rundt en bane og jo lengre kan den kjøres før den må lades. 

Designet er faktisk så viktig for Polestar at da de skulle lage en litt mer sportslig SUV, en slags SUV-coupé, kom de opp med en drastisk idé. 

For problemet var at bakruten ødela for designet de ønsket, og løsningen var rett og slett å kaste dette ut. Rent sikkerhetsmessig er jo dette et problem, men de hadde en plan. Midtspeilet i bilen tok seg av oppgaven med å se bakover, og dette fungerer overraskende bra. Ja, sikten bakover er minst like bra, og du kjører ikke i mange sekunder før du har glemt at du faktisk ser på en video-strøm og ikke ut gjennom en bakrute. 

Og bare så det er sagt; Polestar oppnådde full score og 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. 

Selv uten en tradisjonell bakrute er Polestar 4 en flott bil, og det er ikke bare noe vi sier. Det her er nemlig en ny pris et bevis på. 

For nå er det klart at Polestar 4 har dratt på land en skikkelig sværing i form av «Best of the Best»-prisen til Red Dot, og dette grunnet designretningen og fokus på detaljer. 

I tillegg fikk også Polestar 3 og Polestar 4 en Red Dot Label i kategorien Product Design.

Juryen kommenterte faktisk den manglende bakruten, og selvsagt det generelle designet med blant annet rammeløse sidespeil, frontlykter med to blader og stemningsbelysning inspirert av solsystemet.

«Polestar 4 utmerker seg ved å balansere den tekniske kompleksiteten som kjennetegner et avansert kjøretøy med designmessige kvaliteter preget av enkelhet og tydelighet», het det fra juryen. 

Mange biler får den kjente røde dotten for et godt design, men det er kun noen få som hanker inn «Best of the Best». 

– Denne prisen anerkjenner Polestars designteams sterke engasjement og lidenskap. Vi setter pris på at juryen verdsetter vårt fokus på innovativt og særpreget design, uttaler Philipp Römers, Global Head of Design.

Dette er ikke den første slike prisen Polestar har fått, for Polestar 2, merkets første elbil, er også en «Best of the Best»-bil. 

En annen litt mer uvanlig bil har også nylig dro inn den samme store designprisen, er Kias spesielle PV5 WKNDR. PV5 er en av flere nye helelektriske vare- og flerbruksbiler det koreanske merket har på gang, og WKNDR-utgaven skal bane vei for en utgave spesielt preppet for noe i retningen «weekends in nature», altså en slags utfluktsbil.

Les gjerne mer om PV5 WKNDR i en av lenkene under, som altså også er en «Best of the Best»-bil i likhet med Polestar 4. 

Les også:

Hva tenker du

Les også