Det er valgkamp og kostbare løfter sitter løst, men det er bakside med dette dyre valgflesket. Penger ut må nemlig balanseres med penger inn.
– Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Mens for eksempel svenske politikere ikke har lært av den norske modellen med incentiver, resultatet var at det svenske elbilsalget faktisk falt i fjor, har norske politikere skjønt at det kan være skummelt å mikse for mye med suksessoppskriften.
For resultatet av smarte politiske grep ser vi nå, og Norge er nå langt foran resten av verden når det kommer utbredelsen av elbiler. Over i nybilsalget er tilnærmet alle bilene som registreres elbiler.
Men det betyr ikke at alle kjører elbiler.
Ser man på det store bildet så har vi nå passert 800.000 elbiler, men de er fortsatt i godt mindretall Det ruller nemlig rundt over 2 millioner bensin- og dieselbiler med norske skilt.
NAF sier at med dagens tempo anslår Klimameldingen 2035 at personbilparken vil være utslippsfri i starten av 2040-tallet.
– Faren er nå at politikerne vil tilbake til tiden der bilavgiftene var en stor inntektskilde til statsbudsjettet. Allerede under partilederdebatten i Arendal mandag denne uken, kom utsagnet om at elbilfordelene må bort og avgiftene økes, sier Sødal.
– Det kan bety bråstopp i omstillingen av bilparken.
Norge har muligheten til å ha momsfritak for elbiler ut 2026, og NAF er klar på at denne må benyttes.
– Vi forventer at dagens politikk der det kun er moms på kjøpesummen over 500.000 kroner, holdes ut 2026, sier Sødal.

For ja, dagens regjering har allerede begynt utvanning av momsfritaket, men enn så lenge har de viktigste elbilene, de som er rimelig nok for folk flest, sluppet unna.
NAF sier at tiden frem til 2026 må benyttes til å tenke nytt rundt bilavgifter, og at det ikke bør innføres full moms på elbiler over natta.
– I tillegg til en forsiktig momsinnføring, er tiden overmoden for å se på bilavgiftssystemet med nye øyne, sier Sødal.
– Lave avgifter vil være viktige for den videre omstillingen av bilparken. Derfor må politikerne ha på seg klimabrillene og ikke finansbrillene, når fremtidens bilavgiftssystem skal lages.
Etter årets sju første måneder består det norske nybilsalget av 94,1 prosent elbiler, mot 85,6 prosent i samme periode i fjor, ifølge tallene til OFV.
I juli var elbilandelen for nybilsalget på 97,2 prosent, mens Danmark som ligger nærmest Norge i overgangen til elbiler hadde en elbilandel på 67,2 prosent i forrige måned. Sverige?
Jo, der var elbilandelen på «kun» 35,6 prosent i juli, så rundt hver tredje nye bil i juli var nullutslipp over hos de gulblå.
Her hjemme har andelen elbiler økt med 15,7 prosent i løpet av ett år, og ligger nå på 29,8 prosent.
Les også: