Norske elbilførere har måtte ta til takke med biler med langt dårligere rekkevidde enn tilsvarende bensin- og dieselbiler, men nå krymper denne avstanden i takt med enda bedre og flere elbiler.
Og rekordene faller som høstfluene.
I sommer var det noen i Japan som luftet en Mercedes EQS 450+ som rundet 1.000 kilometer og satte dermed ny rekord, men det fikk ikke stå lenge.
En britisk elbilentusiast kjørte fra Sveits til Tyskland i en Lucid Air Grand Touring, og her stoppet ikke bilen før tripptelleren viste 1.205 kilometer. Det er altså gjeldende verdensrekord.
Men Polestar har også satt en slik, nemlig lengst rekkevidde for en elektrisk SUV. Og det med en Polestar 3 Long range Single motor.

Her var det proffe førere, Sam Clarke, Kevin Booker og Richard Parker, og hver time byttet disse slik at alle skulle være topp konsentrerte under rekordforsøket. For ja, det gikk ikke lynraskt.
Totalt bruke de rett under 23 timer på forsøket, og snittet de på et forbruk på ganske så snille 12,1 kWh/100 km. Og viktigere, det åpnet for at de klarte å rulle 934,44 kilometer før batteriet var tomt.
Denne bilen har en oppgitt WLTP-rekkevidde på hele 706 kilometer, og dette rundet rekordbilen med 20 prosent igjen på batteriet.
Og for de som eier en Polestar 3 og lurer på hvor langt de kan kjøre etter at instrumentene har meldt 0 prosent. Denne bilen klarte 12,8 kilometer etter null, men vi anbefaler ingen å prøve dette.
– Vi er veldig stolte over å si at vi har en verdensrekordholder i Polestar-familien! Denne offisielle Guinness verdensrekorden for rekkevidde er nok et bevis på at Polestar 3 setter nye standarder, sier Polestars CEO Michael Lohscheller.
– Vi vil fortsette å flytte grensene for teknologi og elektrisk ytelse.
Slik så tallene ut for rekordbilen:

Norge var altså tidlig ute med overgangen til elbiler, og for tidlig om man ser på rekkevidden til de gamle elbilene. Men de mest moderne elbilene er nå i ferd med å tette gapet.
– Selv om førerne presset Polestar 3 til grensene for rekkevidde, viser det hvordan batterirekkevidden har forbedret seg eksponentielt de siste årene, sier Matt Galvin, daglig leder i Polestar UK.
– Det er imponerende at en stor premium-SUV kan kjøre lenger enn strekningen London-Edinburgh, noe som motbeviser påstander om at elbiler ikke kan gå langt.
Om man skal inn i rekordboka holder det ikke bare å melde at man har gjort noe oppsiktsvekkende, for her må det hele gjøres, ja, etter boka.
Polestar hadde fått med seg en dommer fra Guinness World Records, Paulina Sapinska. Webfleet, og alt ble dokumentert via ting som video, kilometertellerdata, GPS-målinger og informasjon om batterinivå. Og bilen var selvsagt standard.
Den var utstyrt med 20-tommers felger kledd med Michelin Sport 4 EV-dekk, og siden svenskene er over snittet opptatt av sikkerhet – det var også en AA-veihjelp som ivaretok sikkerheten og som kunne bistå om bilen gikk tom for strøm langt unna en lader.
Resultatet er altså en veldig glad bukett som kan kalle seg rekordholdere:
Les også: