Fylkesveiene forfaller. Ifølge et regnestykke NAF har satt opp vil det koste 119 milliarder kroner å hente inn forfallet i 2030 med dagens planlagte investeringer, og resultatet er veier som går i oppløsning.
Det vet selvsagt Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) alt om, som nå for alvor setter fokus på dette stadig økende samfunnsproblemet. De skal nemlig kåre den aller dårligste veien.
Engasjementet er det ingenting å si på, de har allerede fått over 1.500 nominasjoner, og både bilder og beskrivelser tegner et tydelig og alvorlig bilde av veistandarden.
– Dette er et kraftig varsku, sier Torill Eidsheim, leder for samfunnskontakt og mobilitet i OFV, og nå også er juryleder for kåringen.
– Når så mange tar seg tid til å melde inn sin vei, viser det hvor frustrerende situasjonen på landets fylkesveier er for folk flest. Kåringen er et tydelig folkeopprop til politikerne: Veivedlikeholdet må prioriteres høyere.
Det har kommet forslag fra alle landets fylker, og her er det veier med hull, dårlig dekke, for smale strekninger og farlige forhold som går igjen.
– Det er sjelden vi ser et så sterkt folkelig engasjement i samferdselspolitikken, sier Eidsheim.
– Når allerede over 1.500 personer har meldt inn sin vei, er det et tydelig bevis på at dette engasjerer og er noe som rammer hverdagen til folk over hele landet.
Ikke at det er overraskende.
En rapport fra OFV viser at 39 prosent av fylkesveiene i Norge har dårlig dekkestandard, og etterslepet vokser. OFV sier at til tross for at rapporter viser at vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveier nærmer seg 100 milliarder kroner, og er det kun satt av under 500 millioner kroner i øremerkede midler til fylkesveivedlikehold i statsbudsjettet for 2025.
– Fylkene har fått en umulig oppgave, sier Eidsheim.
– Midlene strekker ikke til og det vedlikeholdes så lite at forfallet bare vil øke. Er det virkelig utelukkende en fylkeskommunal oppgave å hente inn vedlikeholdsetterslepet? Stadig flere strekninger blir rammet – og det går utover både folk og næringsliv, slår OFV fast.
Noen av hovedfunnene i rapporten:
- Verst tilstand er målt i Nordland, Vestland og Buskerud
- Over én av ti fylkesveier mangler fast dekke i Østfold, Innlandet, Agder og Trøndelag
- I Troms og Innlandet har over 20 prosent så lav bæreevne at tunge kjøretøy må redusere lasten
- I Vestland og Rogaland er over 20 prosent av veiene så smale og svingete at kjøretøylengden må begrenses
- Rundt 2.000 kilometer av veinettet har over 5.000 kjøretøy i døgnet – særlig i Akershus, Rogaland, Vestland og Vestfold
Rapporten viser også at dagens finansieringsordning for fylkeskommunene i praksis belønner de som lar veiene forfalle. Store deler av midlene fordeles etter hvor stort vedlikeholdsetterslep et fylke har.
– Det betyr at fylker som vedlikeholder tidlig, straffes, påpeker Eidsheim.
– Det er et «perverst insentiv» som gjør at forfallet bare fortsetter. Staten må ta ansvar for en modell som premierer forebygging og langsiktig vedlikehold, ikke kriselapping.
OFV foreslår tre konkrete tiltak som politikerne bør forplikte seg til i valgkampen:
- En ny inntektsmodell som gir fylkene forutsigbarhet og insentiver til vedlikehold.
- En styrket rentekompensasjonsordning som gir rom for oppgraderinger uten å kutte i andre tjenester.
- Større øremerkede midler til ras- og skredsikring, tilpasset fylkenes ulike behov.
– Her handler det ikke bare om asfalt. Det handler om beredskap, trygghet og fremkommelighet. Når politibiler, ambulanser eller Forsvaret ikke kommer frem, står det om liv og sikkerhet. Veiene binder landet sammen – og når de svikter, rammer det oss alle, sier Eidsheim.
OFV sier at mange av listetoppene i høstens valg har bakgrunn fra fylkespolitikken, og kjenner utfordringene med dagens system fra innsiden.
– Dette er en gyllen anledning til å vise velgerne at man tar ansvar og vil gjøre noe med systemet. Vi håper listetopper fra hele landet vil bruke sin erfaring til å kreve bedre rammer, avslutter Eidsheim.
De som vil nominere sin vei har dårlig tid, for fristen går ut allerede 29. august. Så kast deg i bilen og ta bilde av den dårlige veien, for jo mer engasjement, jo større press føler politikerne.
Her kan du gi din nominasjon.
Les også: