Det er ikke altfor lenge siden Peugeot lanserte nye E-308, i januar i fjor, og da med en velkjent Stellantis-konfigurasjon.
Nemlig med en motor med 156 hk og 260 Nm dreiemoment og et batteri på 54 kWh, og her hadde resten av drivverket også fått seg et løft for å dra ut rekkevidden.
Den ble opplyst til 413 kilometer for E-308, mens stasjonsvognen kalt SW kun hadde tre færre kilometer, altså 410 kilometer WLTP-rekkevidde.
Nå er det altså duket for nok en fornyelse, og som vanlig over hos Peugeot skal alle med. Så ja, det inkluderer helelektriske drivverk, ladehybriden, hybriden og dieselversjonen. Og ja, her er det også fem utstyrsvarianter, Style, Allure, GT, GT exclusive og en Business-versjon.

Drivverket yter fortsatt 156 hk med et dreiemoment på 270 Nm, men batteriet har fått seg et større løft. Nå er dette på 58,4 kWh, og det betyr selvsagt også mer rekkevidde.
Peugeot opplyser denne til 450 kilometer, og det franske merket sier det er opp 34 kilometer målt mot tilsvarende utgaver.
Ladehybriden har forresten en oppgitt elektrisk rekkevidde på 85 kilometer, så denne kan også fungere som en ren elbil i hverdagen.
Nye 308 kommer også med en oppdatert regenerativ bremsing som åpner for en enda jevnere kjøreopplevelse, og her er det mulig å stille inn regenerativ bremsing i tre nivåer.
Når det gjelder ladingen så åpner den for 100 kW hurtiglading, og her er 20-80 prosent opplyst til 32 minutter. Det er også Plug & Charge, bilen identifiseres automatisk på ladestasjonen, og V2L.
Nye 308 og 308 SW skal altså få et lite løft også når det kommer til den franske elegansen, og her er det blant annet en mer kraftig lyssignatur og opplyst logo på linje med andre nye modeller – som nye 3008 og 5008.
Bak er det også svarte detaljer og monogrammer, og Peugeot sier at dette er et moderne utseende som vil vare over tid.
På innsiden er det en oppgradert Peugeot i-Cockpit som åpner for trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og det følger selvsagt med en app som blant annet kontroller klimaet og ladingen.

Ifølge det franske merket kombinerer interiøret tekstiler av høy kvalitet med detaljer i ekte aluminium, og GT Exclusive-versjonen kan også bestille med det mer eksklusive Alcantara-materialet. Rent bærekraftig tar de to nye utgavene også et nytt skritt, og her er mer enn 30 prosent av materialene resirkulert eller fornybare.
Peugeot sier at de skal åpne for bestillinger i løpet av høsten, men når den oppgraderte duoen når de norske veiene er enn så lenge ukjent.
Les også: