Nå kan også norske kunder bestille en litt rimeligere Kia EV9 med tilnavnet Air. (Foto: Kia)

En rimeligere Kia EV9 på vei

Det ruller godt over tusen Kia EV9 med norske skilt, og det kommer til å bli flere. For nå kommer det også en rimeligere utgave.


Kias elektriske flaggskip er en stor bil, en som faktisk strekker seg over fem meter i lengden. Kia selv sier stor utvendig, stor innvendig. EV9 er i tillegg ganske praktisk i rent bruk, her er rekkevidden godt over 500 kilometer. 

Resultatet er at Kia nå har hentet kunder fra andre premiummerker, og det er altså passert tusen eksemplarer av EV9 på norske veier. 

-->
Og det til tross for at prisen kanskje ikke er den mest folkelige. Flaggskipet starter nemlig på godt over 700.000 kroner, og det er også mulig å få varianter som bikker 900.000 kroner. Mye penger, men nå har Kia Norge en god nyhet. 

For det er på vei en ny startutgave av EV9, og denne tar prisen ned rett under 700.000-grensen. Mer eksakt 699.000 kroner.

– Salget av EV9 går bra, og det er ikke lenger mange som spør om prispunktet for bilen, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.

– Særlig med kampanjene vi nå har ute. Bilen har vist at den fortjener prisen som kanskje har var uvant for noen da bilen ble lansert. Men, vi har nå likevel laget en bil slik at ennå flere familier skal kunne få all plassen og praktikalitetene EV9 byr på inn i hverdagen sin.

«Billig»-versjonen som heter EV9 Air står ikke mye tilbake for de andre utgavene, og her er det blant annet sju seter, varme i rattet og Isofix. Og ja, også blindsonevarsling og 360 graders kamera

I likhet med Exclusive-utgaven er den oppgitte rekkevidde på 512 kilometer, 10-80 prosent er oppgitt til 24 minutter og for å frakte denne store elbilen uanstrengt har Kia utstyrt EV9 Air med et drivverk med 384 hk. 

Størrelsen åpner også for noe annet praktisk, for legges de bakerste setene ned åpner det det seg 828 liter bagasjeplass. Kia legger til at også den 3. seteraden er utstyrt med Isofix. 

– Vi har i motsetning til Air-modellene i utlandet også lagt til mørke ruter bak i bilen, noe de som tilbringer kjøreturen i baksetet vil sette pris på, sier Lagaard.

– Bilen har samme skjermer som alle EV9 modeller. Tett på 30 tommer med høyoppløselige skjermer der du finner all informasjon du trenger på kjøreturen. Det er noen mindre endringer i interiøret. For å understreke at dette er en praktisk bil, så har listene på bilen fått en matt utførelse og enkelte steder i interiøret har stoff blitt byttet ut med andre materialer, forteller Lagaard, som ja, legger til at dette basert på egen erfaring  gjør det lettere å fjerne iskremrester om sommeren. 

Kia Norge tror en ny innstegsutgave gjør at EV9 kommer under en magisk grense for mange familier.

– Vi må heller ikke glemme at Kia EV9 er tilgjengelig som varebil med to seter og rikelig plass, sier kommunikasjonssjefen.

– Med de nye prisene kan den kanskje også bli aktuell for flere firmaer. EV9 varebil er nå en del av firmabilparken til flere store norske firmaer, men også typisk å finne hos mindre rørlegger eller elektrikerfirmaer som skal over fra dieselbil til elbil.

Les også:

Hva tenker du

Les også