Kias elektriske flaggskip er en stor bil, en som faktisk strekker seg over fem meter i lengden. Kia selv sier stor utvendig, stor innvendig. EV9 er i tillegg ganske praktisk i rent bruk, her er rekkevidden godt over 500 kilometer.
Resultatet er at Kia nå har hentet kunder fra andre premiummerker, og det er altså passert tusen eksemplarer av EV9 på norske veier.
– Salget av EV9 går bra, og det er ikke lenger mange som spør om prispunktet for bilen, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
– Særlig med kampanjene vi nå har ute. Bilen har vist at den fortjener prisen som kanskje har var uvant for noen da bilen ble lansert. Men, vi har nå likevel laget en bil slik at ennå flere familier skal kunne få all plassen og praktikalitetene EV9 byr på inn i hverdagen sin.
«Billig»-versjonen som heter EV9 Air står ikke mye tilbake for de andre utgavene, og her er det blant annet sju seter, varme i rattet og Isofix. Og ja, også blindsonevarsling og 360 graders kamera
I likhet med Exclusive-utgaven er den oppgitte rekkevidde på 512 kilometer, 10-80 prosent er oppgitt til 24 minutter og for å frakte denne store elbilen uanstrengt har Kia utstyrt EV9 Air med et drivverk med 384 hk.
- Tesla med ny knock-out – og det ble satt ny elbilrekord
- Sommertrafikken krevde 48 liv
- Kort prøvetur med elbilen Mercedes CLA 350 4Matic