Tesla Model Y var de suverene eneren i nybilmarkedet i august. (Fotos: Tesla)

Tesla med ny knock-out –⁠ og det ble satt ny elbilrekord

Model Y var helt overlegen når det kommer til nybilsalget i august, og det gir også en rekordhøy andel elbiler.


Ting ser lyst ut over i det norske nybilmarkedet. Ikke bare kan Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) melde om et økende salg, men nå tyder også ting på at folk går fra å lease til å eie nybilen de kjører. 

Totalt viser tallene OFV har hentet fra Statens vegvesen at det ble registrert 13.915 nye personbiler i forrige måned, noe som er opp hele 25,2 prosent målt mot samme måned i fjor.

-->
Som vanlig handlet det meste om elbiler også i august, og den helelektriske andelen lå på skyhøye 97 prosent. Totalt er elbilandelen på 94 prosent så langt i år, melder OFV. 

– En så høy elbilandel totalt ved inngangen til september har vi ikke sett tidligere, selv om vi har hatt enkeltmåneder med høyere andel. Av nesten 14.000 nye personbiler i august, var det færre enn fem hundre ulike varianter av bensin- og dieselbiler, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

De melder også om at ganske så friskmeldt nybilmarked, og etter årets åtte første måneder er det registrert 98.996 nye personbiler, 25,6 prosent flere enn i fjor.

Og her er det stadig flere som faktisk eier bilene de kjører. For:

– Det er også interessant å merke seg at andelen privatleasede nye personbiler så langt gjennom året har en nedadgående trend. Mens andelen privatleasede biler i januar var på 20 prosent, er den nå på rundt 16 prosent. Det tyder på at langt flere nå velger å eie bilen sin selv, fremfor å «leie» den, sier Solberg Thorsen.

– En rekke bilforhandlere har kampanjer med svært lav rente, og enkelte har til og med null prosent rente for en lengre periode fremover. Så her har mange bilimportører på sett og vis «tatt rentekuttet» for sentralbanken, og gjort det lettere og billigere for folk å kjøpe sin egen bil enn å lease den.

Nybilsalget i august ble drevet av Tesla, for Model Y troner på topp som den suverene eneren med hele 2.456 registreringer. Ingen er i nærheten, og faktisk hadde den nye folkebilen 17,7 prosent markedsandel i forrige måned. 

Topp 6 nye biler august:

  1. Tesla Model Y: 2.456 registreringer
  2. Volkswagen ID.4: 656
  3. Tesla Model 3: 552
  4. Skoda Enyaq: 501
  5. Volkswagen ID.3: 482
  6. Volkswagen ID.7: 412
Tesla Model Y.

Som listen viser hadde Tesla to av de tre mest populære nybilene, og med 3.014 registreringer hadde det amerikanske elbilmerket en markedsandel på hele 21,7 prosent i august. 

Topp 6 bilmerker august:

  1. Tesla: 3.014
  2. Volkswagen: 1.782
  3. Skoda: 968
  4. Volvo: 870
  5. BMW: 825
  6. Audi: 615
OFV sier at nybilsalget nå preges av to retninger: De som velger de klassiske merkene, og de som velger helt nye merker og modeller. Fellesnevneren er at bilkjøperne fortsetter å velge mindre og rimeligere biler enn for tre-fire år, den gang med et rentenivå betydelig lavere enn i dag. OFV sier at SUV-modeller i mellomklassen utgjør så langt i år nesten halvparten av alle nye personbiler.

– Fornuften ser ut til å styre manges valg ved nybilkjøp, og det betyr elbiler til rundt en halv million kroner. Her er utvalget stort, og både pris, utstyr, rekkevidde og størrelse dekker de flestes behov, sier Solberg Thorsen.

Han tror de mange kampanjene som bidrar til å gi god medvind i markedet fortsetter utover året. 

– En stadig større elektrisk bilpark er bra for alle, og at gamle biler byttes ut til fordel for nye er et mål i seg selv, forklarer direktøren.

– Nye biler forurenser mindre, og ikke minst er de tryggere. I forhold til hvilke bilmerker vi velger, har Tesla og kinesiske bilmerker i dag en samlet markedsandel på drøyt 30 prosent. Det blir interessant å se hvordan dette utvikler seg i forhold til de klassiske merkene nordmenn tradisjonelt har valgt.

Les også:

Hva tenker du

Les også