De mer ubeskyttede trafikantene som står for den store økningen i dødsfall i 2025, og blant syklistene har det nesten vært en dobling de siste årene. (Foto: Silje Drevdal, Statens vegvesen)

Sommertrafikken krevde 48 liv

12 mennesker mistet livet i august, og totalt ble det en trist og dødelig sommer i den norske trafikken.


– Det har vært en utfordrende sommer med veldig mange dødsulykker, og vi ser et stort behov for enda kraftigere tiltak for å få ned dødstallene på norske veier, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

– Mange familier og nabolag har mistet noen de var glade i. En dødsulykke berører så mange – det er mennesker bak tallene.

-->
Ifølge Trygg Trafikk omkom 12 mennesker i august-trafikken, og totalt viser tallene at 48 personer mistet livet i juni, juli og august. Siden 2015 har det kun vært to somre med over 40 omkomne, i 2022 med 47 trafikkdrepte og i 2016 med 50 omkomne. 

– Med mange trafikanter på kryss og tvers i landet er det mer krevende å følge med på veien, sier Tanja Loftsgarden, fagdirektør Trygg Trafikk.

– Dette utgjør naturlig nok større risiko for alle som er på tur, derfor er det så viktig at vi alle girer ned, følger godt med og viser ekstra hensyn.

Vegvesenet jobber nå med en ny tiltaksplan som snart sendes ut på høring, og her tar de også fått i store utfordringer. 

– Det er behov for kraftfulle tiltak, sier Ranes. 

– I den nye planen adresserer vi utfordringene med høy fart både i personbil og på MC. Særlig er vi bekymret for det økende antallet utforkjøringer vi har sett i sommer. 

– Utforkjøringer betyr ofte at føreren har kjørt for fort, ikke kjører etter forholdene eller kjører over egen evne. Men vi som veieiere må også se på utforming av veiene, og hvor vi kan sikre disse bedre for å forhindre ulykker og redusere skadeomfanget når de allikevel skjer.

Vegvesenet understreker at det er mange som bidrar inn i arbeidet med den nye tiltaksplanen, som skal gjelde for perioden 2026-2029. Det inkluderer politiet, fylker og storbykommuner, samt diverse statlige etater og mange interesseorganisasjoner.

I løpet av årets åtte første måneder var det 81 omkomne i trafikken, 12 flere enn samme periode i fjor og bare seks færre enn hele 2024. 

Spesielt Vestland og Innlandet har hatt en økning i dødsfall på veiene, og i begge disse fylkene mistet 13 livet i årets åtte måneder, og i Vestland var nesten alle dødsulykkene utforkjøringer med MC eller bil, opplyser Vegvesenet. 

Når det gjelder de på større motorsykler så var alle de seks som mistet livet i sommer over 59 år, og i tillegg til mange omkomne på sykkel har det vært rekordmange omkomne også på MC (22), ATV (4) og traktor (3) i år.

– Med både nullvisjon og nullvekstmål ser vi nærmere på hvordan vi bedre kan beskytte de ubeskyttede trafikantene i byene i tiden fremover, sier Guro Ranes.

I sommer har to elsparkesyklister og seks syklister mistet livet, og vi må tilbake til sommeren 2016 for å finne et så høyt antall drepte syklister (6), melder Trygg Trafikk. 

– Denne utviklingen bekymrer oss. Som syklist er du spesielt utsatt, sier Loftsgarden.

– Derfor er det så viktig at alle som møter medtrafikanter på to hjul, er oppmerksomme og viser hensyn.

I sommer mistet 15 MC-førere livet, fem av dem i aldersgruppen 16-24 år, og av disse kjørte tre lett MC. Ikke siden 2010 har flere MC-førere omkommet i denne perioden (21), ifølge Trygg Trafikk.

– Sikkerhetsutstyr utover lovpålagt hjelm redder kanskje ikke liv, men kan begrense skadeomfanget betydelig i mange tilfeller. Erfaring, aktsomhet og vurdering av egen kompetanse veier derimot tungt for å kunne kjøre etter forholdene, sier Loftsgarden. 

Ulykkestall i trafikken pr. 1. september

*2025-tallene er foreløpige tall

* Kilde: Statens vegvesen

Les også:

Hva tenker du

Les også