Verdens mest utfordrende racerbane, Nürburgring Nordschleife, er en yndet testarena for de raskeste bilene. Her er feltet delt opp i forskjellige klasser, en for prototyper og ytterligere 10 andre.
Det inkluderer også en for SUV, terreng, vaner og pickuper, og i denne finner vi foreløpig kun SUV-modeller. Den raskeste her er en Audi RS Q8 performance som i fjor ble klokket inn til 7:36,698 minutter.
-->
Det er ingen »vanlige» biler som har krøpet under 7 minutter, og vi må over på de mer rene sportsbilene og prototypene for å finne de mest ekstreme som har besøkt Nordsløyfa på Nürburgring.
Blant prototypene og pre-produksjonsbilene leder Porsche 919 Hybrid Evo an, og bilen som hanket inn VM-titler i langdistanse-mesterskapet er suveren raskest med vanvittige 5:19,546 minutter, og dette er den eneste bilen under 6 minutter.
Nummer fem blant prototypene, og totalt den 9. raskeste rundt «det grønne helvete», er oppsiktsvekkende nok en pickup. En Ford F-150 Lightning SuperTruck rattet av Romain Dumas i begynnelsen av august.
For ja, Ford har luftet sin ekstreme prototype av den elektriske pickupen rundt racerbanen, og der ble den klokket inn til lynraske 6:43,482.
– Alt vi lærer fra disse rekordløpene bruker vi direkte i utviklingen av bilene kundene våre faktisk kjører, forklarer Mark Rushbrook, global director Ford Performance.
– Aerodynamikken vi tester i banens svinger, gjør produksjonsvarianten mer effektiv på motorveien. Systemene som holder batteriene stabile i seks minutter med ekstrem belastning, fungerer like godt når du står i kø i sommervarmen.
Det betyr også, oppsiktsvekkende nok, at mange nordmenn faktisk triller rundt i det som er en av tidenes raskeste biler. Eller, de kjører rundt i en litt mer normal variant av den.
Ifølge Ford Norge er F-150 Lightning Norges tredje mest solgte pickup hittil i år, og denne kan fås både som 2- og 5-seter. Importøren opplyser at rundt 2 av 3 solgte F-150 Lightning er med 5-seter.
Nordschleife er en skikkelig utfordring med en lengde på 20,8 kilometer og 73 svinger, og den krevende banen gir ingeniørene data og erfaringer som ikke kan gjenskapes i et laboratorium.
– Akkurat nå forbereder vi vår neste generasjons prisgunstige elbilplattform, sier Rushbrook.
– Testprogrammer som dette gir oss full tillit til det vi bygger. Når vi vet at teknologien tåler Nürburgring, vet vi at den tåler hverdagen.
Nå er ikke en prototype av F-150 Lightning SuperTruck den eneste litt mer spesielle bilen ute på en racerbane som Ford har testet rundt Nordschleife, for det elektriske varebilkonseptet Transit SuperVan 4.2, en kassevogn med vanvittige 2.000 hk, har også luftet seg her. Den ble, ikke veldig overraskende, den raskeste varebilen med en tid på 6:48,393 noe som for eksempel er raskere enn rendyrkede sportsbiler som Porsche 911 GT3 RS og Chevrolet ZR1.
Også denne har et elektrisk drivverk og er basert på den nye E-Transit Custom, og dette er den første helelektriske versjonen av Norges og Europas mest solgte varebil i 1-tonnssegmentet.
Men selv en supervan i 4. generasjon må bite i støvet for en F-150 Lightning SuperTruck, og her kan du sitte på den lynraske pickupen:
Les også: