Det går unna i nye Porsche 911 Turbo S, også tilgjengelig som en kabriolet. (Fotos: Porsche)

Historiens sterkeste Porsche 911

Det er en ny sjef blant de mange 911-modellene, og dette er en råsterk Turbo S med T-Hybrid-teknologi. Minuset? Prisen.


Enn så lenge verner Porsche om suksessoppskriften rundt 911, og det betyr at dette er en bensinbil med svære eksosstusser bak. Og det å mikse ytelse, kjøreegenskaper, komfort og hverdagsbruk. Det gjør ikke minst den aller nyeste.

Tyskerne har nemlig vist fram en ny sjef i familien, en ny Turbo S tilgjengelig både som coupé og kabriolet. Her er det enda mer markant design og smartere aerodynamikk, optimalisert chassis, mer utstyr og ikke minst et voldsomt kraftverk som driver denne framover.

-->
– 911 Turbo S er den mest komplette og allsidige måten å kjøre en Porsche 911 på. Enten det er i daglig bruk, på lange autobahnturer eller på racerbanen – vi har gjort den nye 911 Turbo S enda mer komfortabel, mer individuell og betydelig raskere enn forgjengeren, sier Frank Moser, visepresident for modellseriene 911 og 718.

Den nye utgaven av 911 Turbo S kommer med en ny Twin-Turbo T-Hybrid drivlinje, og totalt kan bilen lokke ned en systemeffekt på 523 kW/711 hk og 800 Nm. Til sammenlikning har den imponerende 911 Carrera GTS 541 hk, og den nye Turbo-utgaven er rett og slett den kraftigste produksjonsmodellen av 911-modellen hittil. For takket være den lette T-Hybrid-teknologien har denne 61 flere hk enn turboforgjengeren.

T-Hybrid-ble introdusert med 911 Carrera GTS i fjor, men er videreutviklet til nye 911 Torbo med blant annet to eTurboer som bidrar både til mer krefter og raskere respons.

Kreftene sende videre til hjulene via en 8-trinns PDK med integrert elektrisk motor, og et Porsche Traction Management (PTM) firehjulsdriftssystem sørger for optimalt grep.

Det barberer sprinttiden med to tiendedeler, 911 Turbo S Coupé klarer 0-100 km/t på 2,5 sekunder. 0-200 km/t går på 8,4 sekunder, og dette er 0,5 sekund raskere enn forrige Turbo-utgave, mens toppfarten for 911 Turbo S lyder på 322 km/t. Og minst like viktig. Det nye flaggskipet er betraktelig raskere rundt fryktede Nürburgring Nordschleife.

For selv om Porsche har oppgradert performance-hybridsystemet med blant annet en ekstra turbo, er vekten kun økt med 85 kilo. Og med en enda bedre kjøredynamikk gjør dette nye 911 Turbo S langt raskere rundt en racerbane, og Nordløyfa fløy unna på 7:03,92 minutter – rundt 14 sekunder raskere enn forgjengeren.

– Du merker ikke vektøkningen. Tvert imot – bilen er mye mer smidig, har mer grep og er betydelig raskere enn forgjengeren i alle relevante deler av banen, sier Porsche-ambassadør Jörg Bergmeister, en testfører som også har vært med på utviklingen av historiens raskeste serieproduserte 911.

Bakdekkene er for øvrig 10 mm bredere, og her er det 325/30 ZR 21 som gjelder. Foran har dekkene dimensjonen 255/35 ZR 20. Porsche har også satt på nye klosser i Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)-systemet, og økt dimensjonen på skiva bak fra 390 mm til 410 mm. Foran er det bremseskiver med en diameter på 420 mm. Og ja, dette er det største PCCB-bremsesystemet Porsche noen gang har installert i en todørsmodell.

Videre har bilen fått ny intelligent aktiv aerodynamikk, og her er det blant annet systemer som reduserer den aktive aerodynamikken og luftmotstand når kjøresitasjonen tilsier dette, og totalt har også 911 Turbo S Coupé en redusert luftmotstandskoeffisient på 10 prosent.

Videre har nye Turbo S en elektrohydraulisk styrt Porsche Dynamic Chassis Control som holder bilen enda mer stabil i svinger, og resultatet av alle forbedringer er en 911 Turbo S som har bedre kjørekomfort, stabilitet og smidighet.

Ja, selv lyden har fått seg et løft. Her er den et nytt eksosanlegg med bakre lyddemper og eksosrørslister i titan, og i tillegg til ny lyd sparer også det nye eksosanlegget 6,8 kilo vekt.

Den nye Turbo S baner også vei for en ny Porsche Turbo-designstrategi for alle serier i 911. Her er det tallrike kontrasterende elementer som er overflatebehandlet i fargen Turbonite forbeholdt Turbo-varianter, inkludert Porsche-emblemet og Turbo S-bokstaven bak, kan det tyske merket fortelle. Og ja, denne designen finner også veien på innsiden.

Det er Turbonite-aksenter både i dørpanelene, på rattet, dashbordet og midtkonsollens rammer, som dekorative sømmer, og på Sport Chrono stoppeklokke og instrumentpanel, forklarer Porsche.

En annen «første» er karbonstrukturerte pyntestriper med neodymdetaljer og et perforert mikrofibertaktrekk med svart bakside som er en del av interiøret.

En 911 Turbo skal være en 2-seters kjøremaskin, men dette er tross alt en 911 så det er mulig å bestille den nye bilen med en 2+2-konfigurasjon. Den kommer også med HD Matrix LED-frontlykter som standard, likeså Sport Chrono-pakken som inkluderer ting som dekktemperaturmåler, en spesialtilpasset PASM-fjæring, elektrohydraulisk krengestøtte PDCC og sportseksosanlegg i titan.

Som vanlig er det mulig å velge mellom en drøss med farger, over 100, ja, til og med vindusviskerarmer i karbon og en eksklusiv armklokke laget i Sveits som er mulig å bestille, så selv om mye er standard finner du nok av ting også på ekstrautstyrslisten.

Pris? Vel, den vil vi helst glemme, for denne nærmer seg 3,8 millioner, og for de som lurer, 700.000 kroner av dette går rett inn i statskassen. Ja, staten forlanger en hel bil i avgifter her. Så, heia Norge...

Les også:

Hva tenker du

Les også