Enn så lenge verner Porsche om suksessoppskriften rundt 911, og det betyr at dette er en bensinbil med svære eksosstusser bak. Og det å mikse ytelse, kjøreegenskaper, komfort og hverdagsbruk. Det gjør ikke minst den aller nyeste.
Tyskerne har nemlig vist fram en ny sjef i familien, en ny Turbo S tilgjengelig både som coupé og kabriolet. Her er det enda mer markant design og smartere aerodynamikk, optimalisert chassis, mer utstyr og ikke minst et voldsomt kraftverk som driver denne framover.
T-Hybrid-ble introdusert med 911 Carrera GTS i fjor, men er videreutviklet til nye 911 Torbo med blant annet to eTurboer som bidrar både til mer krefter og raskere respons.
Kreftene sende videre til hjulene via en 8-trinns PDK med integrert elektrisk motor, og et Porsche Traction Management (PTM) firehjulsdriftssystem sørger for optimalt grep.
Det barberer sprinttiden med to tiendedeler, 911 Turbo S Coupé klarer 0-100 km/t på 2,5 sekunder. 0-200 km/t går på 8,4 sekunder, og dette er 0,5 sekund raskere enn forrige Turbo-utgave, mens toppfarten for 911 Turbo S lyder på 322 km/t. Og minst like viktig. Det nye flaggskipet er betraktelig raskere rundt fryktede Nürburgring Nordschleife.
For selv om Porsche har oppgradert performance-hybridsystemet med blant annet en ekstra turbo, er vekten kun økt med 85 kilo. Og med en enda bedre kjøredynamikk gjør dette nye 911 Turbo S langt raskere rundt en racerbane, og Nordløyfa fløy unna på 7:03,92 minutter – rundt 14 sekunder raskere enn forgjengeren.
Videre har bilen fått ny intelligent aktiv aerodynamikk, og her er det blant annet systemer som reduserer den aktive aerodynamikken og luftmotstand når kjøresitasjonen tilsier dette, og totalt har også 911 Turbo S Coupé en redusert luftmotstandskoeffisient på 10 prosent.
Videre har nye Turbo S en elektrohydraulisk styrt Porsche Dynamic Chassis Control som holder bilen enda mer stabil i svinger, og resultatet av alle forbedringer er en 911 Turbo S som har bedre kjørekomfort, stabilitet og smidighet.
Ja, selv lyden har fått seg et løft. Her er den et nytt eksosanlegg med bakre lyddemper og eksosrørslister i titan, og i tillegg til ny lyd sparer også det nye eksosanlegget 6,8 kilo vekt.
En 911 Turbo skal være en 2-seters kjøremaskin, men dette er tross alt en 911 så det er mulig å bestille den nye bilen med en 2+2-konfigurasjon. Den kommer også med HD Matrix LED-frontlykter som standard, likeså Sport Chrono-pakken som inkluderer ting som dekktemperaturmåler, en spesialtilpasset PASM-fjæring, elektrohydraulisk krengestøtte PDCC og sportseksosanlegg i titan.
Som vanlig er det mulig å velge mellom en drøss med farger, over 100, ja, til og med vindusviskerarmer i karbon og en eksklusiv armklokke laget i Sveits som er mulig å bestille, så selv om mye er standard finner du nok av ting også på ekstrautstyrslisten.
Pris? Vel, den vil vi helst glemme, for denne nærmer seg 3,8 millioner, og for de som lurer, 700.000 kroner av dette går rett inn i statskassen. Ja, staten forlanger en hel bil i avgifter her. Så, heia Norge...
Les også:
- Audi viser faststoff-batteri, og det i en tohjuling!
- Vi har testet Hyundai Ioniq 9
- Changan Deepal S05 – norsk pris er nå klar