Det var Toyota som var først av de store til å satse seriøst på batteriteknologien som heter solid-state, og kjent som faststoffbatterier her hjemme. Det gjorde de for godt over et tiår tilbake, men siden Toyota kastet sine blikk i retning slike batterier har alle startet sine elbil-satstinger.
Og det har også ført til at de aller fleste nå også utvikler solid-state-batterier, og noen har kommet litt lengre enn andre. Som Mercedes, som nå har sendt en EQS utstyrt med et slik på en langtur fra Stuttgart til Malmö, og totalt viste rekkevidden over 1.300 kilometer. Jepp, imponerende.
Volkswagen-gruppen er også på denne ballen, og det gjennom selskaper som PowerCo og QuantumScape. Og ja, Audi.
De fire ringene er som kjent eid av Volkswagen-gruppen, men det kanskje ikke alle vet er at en rekke merker sorterer under Audi-paraplyen. Ja, det inkluderer til og med sjefen over i den tyske gruppen, selveste Lamborghini, og ja, luksusmerket Bentley hører også formelt til under Audi.
Et annen merke som sorterer under Audi lager kjøretøy med to hjul, og er kjent som motorsykkel-verdens svar på Ferrari. Jepp, vi snakker om Ducati, merket som nå dominerer MotorGP og har fått de tre siste verdensmesterne i den øverste racingklassen for tohjulingene.
Ok, Volkswagen-gruppen har som kjent i gang en stor satsing på elbiler, og under IAA-messen i München viste de fram kommende elbiler både fra Volkswagen, Skoda og Cupra, alle bybiler som også skal få PowerCo’s Unified Cell. Dette er en ny teknologi som skal bane vei for batterier versjon 2.0, og det inkluderer også solid-state-batterier.
– Volkswagen-gruppen og merkevarene deres driver den teknologiske utviklingen i full fart. Vi har tatt viktige teknologier innen e-mobilitet – som battericeller, batterisystemer og elektriske drifter – i egne hender og kan dermed utvikle de beste løsningene for kundene våre, forklarer Oliver Blume, administrerende direktør hos den tyske storgruppen.
– Samtidig styrker vi Europa som et bilområde gjennom regional, robust og bærekraftig utvikling og produksjon. Vårt første gruppekjøretøy med solid-state-batteri, Electric Urban Car Family utstyrt med vår nye Unified Cell, og byggingen av Ellis første storskala lagringssystem i Salzgitter er ytterligere milepæler på veien mot å bli en global teknologidriver i bilindustrien.
Men ingen av de urbane elbilene blir de første som får vise fram QuantumScapes solid-state-batteri. Den kommer fra Ducati. Sammen med Audi har sykkelmerket satt inn et slikt batteri i en modernisert utgave av Ducatis helelektriske V21L.
Dette batterisystemet er designet fra bunnen av, og her er det blant annet en helt ny celleteknologi. Løsningen skal gi betydelige fordeler når det gjelder energitetthet, hurtigladekapasitet, sikkerhet og livssyklus, så ja, det aller meste.
– Solid-state-batteriet har potensial til å bli en banebrytende faktor innen e-mobilitet, sier Thomas Schmall, styremedlem i Technology Group.
– Sammen med vår partner QuantumScape tar vi sikte på å industrialisere teknologien og ta det neste steget mot serieproduksjon. Med PowerCos Unified Cell har vi skapt den perfekte matchen: Det er «solid-state-ready» og muliggjør rask teknologioverføring til konsernets kjøretøy så snart solid-state-batteriet er klart. Konsernets batteristrategi er banebrytende og tilbyr samtidig enestående stordriftsfordeler.

Ducati har altså fått skikkelig sving på sine roadracing-sykler i MotoGP, men det stopper dem naturligvis ikke å utvikle lynaske tohjulinger også med elektriske drivverk.
– Hos Ducati har vi en lang historie med å flytte grensene for teknologi for å forbedre kjøreopplevelsen både på veien og på racerbanen, sier Claudio Domenicali, administrerende direktør i Ducati.
– Vår jakt på innovasjon har gjort det mulig for oss å oppnå utrolige resultater, inkludert rekorden med seks MotoGP Constructors-titler på rad. Den høye energitettheten som oppnås med solid-state-teknologi passer perfekt for et høyytelseskjøretøy som en sportsmotorsykkel.
Prosjektpartnerne skal nå fortsette med både testing og videreutvikle solid-state-teknologien i de kommende månedene, og neste milepæl blir en racersykkel for testing på banen.
På samme tid jobber PowerCo og QuantumScape med Unified Cell som skal inn i bilene, og målet er i likhet med Mercedes å utvikle en kommersiell løsning innen utgangen av tiåret.
Les også: