Det gikk dårlig da MG 3 ble testet.
(Fotos: Euro NCAP)
Setet til MG 3 vridde seg, endte med 4 stjerner
Euro NCAP har kjørt en ny runde med kollisjonstester, og denne gang en haug med biler. Flere endte «kun» med 4 stjerner, og grunnen til MG 3 var helt spesiell.
Det er veldig sannsynlig at du ikke har hørt om et helt nytt europeisk bilmerke, Togg. Det hører hjemme i Tyrkia, og lager oppsiktsvekkende solide biler.
For Euro NCAP har nemlig testet to biler signert disse, den elektriske sedanen T10F og den elektriske SUV-modellen T10X, og begge imponerte.
-->
T10F oppnådde for eksempel solide 95 prosent på voksenbeskyttelse, den nest høyeste scoren i år sammen, bare forbigått en annen som du kanskje ikke har hørt om, mens T10X fulgte opp med 94 prosent, den tredje høyeste scoren på dette området.
Det andre nye merket som imponerte på voksenbeskyttelse av de på innsiden var Firefly, som også hanket inn det gjettede 5 stjernene i kollisjonstesten. Denne oppnådde særs imponerende 96 prosent i beskyttelse av de voksne. Også andre mer ukjente nykommere imponerte og fikk utdelt 5 stjerner, som Aion V, Exlantix ES og IM 6.
Her Exlantix ES:
To som de fleste har hørt om, Volkswagen ID. Buzz og Audi Q4 e-tron, ble retestet og fikk 5 stjerner, i likhet med andre mer kjente biler som Hyundai Ioniq 9, to fra Mini, Lynks ferske 08, BYDs Dolphin Surf og kommende Smart #5.
Men det var også noen som sviktet. Toyotas nye Urban Cruiser fikk «kun» 4 stjerner, noe også flere andre kjente ble avspist med, som BMW 1-serie, Citroën C5 Aircross og Suzukis elektrisk e Vitara.
Og, så har vi MG.
Det britiske merket, nå kinesisk-eid, kjørte over flere tiår slagordet «Safety Fast», for her var fokuset på sportsligere biler som også var sikre. Men MG 3 følger ikke opp dette, og her må vi legge til at dette er en hybrid og ikke ren elbil.
Under frontal kollisjonstesten fant Euro NCAPs ingeniører at låsemekanismen i førersetet sviktet, noe som aldri har skjedd tidligere. Og Euro NCAP har altså testet mange hundre biler siden i 1997.
Testorganisasjonen forklarer at svikten i låsemekanismen førte til at førersetet vred seg delvis under sammenstøtet, og dette gikk utover testdukkens høyre ben.
Setesvikten gjorde også sitt til at Euro NCAP ikke kunne sjekke hvor god beskyttelsen av knær og lårben til passasjerer i forskjellige størrelser og posisjoner er.
MG hevdet i ettertid at feilen skyldtes feil låsing av setet i forkant av testen, noe Euro NCAP tilbakeviser. MG har nå lovet å forbedre utformingen av setelåsmekanismen for å sikre at den forblir robust i tilfelle en kollisjon.
Slik ser det ut når Euro NCAP sender MG 3 gjennom testkvernen:
MG selv er nok skuffet over 4 stjerner, for etter at bilen ble avspist med 3 stjerner i en test hos søsterorganisasjonen ANCAP i fjor har de lagt til førerassistansesystemer.
– Euro NCAP utfører uavhengig sikkerhetstesting av nye biler slik at forbrukerne kan være fullt informert om hvor godt en modell sannsynligvis vil beskytte dem på veien, sier Aled Williams, programdirektør hos Euro NCAP.
– Det er urovekkende å finne en bil til salgs i 2025 med en fundamental svakhet i setelåsmekanismen, en viktig del av bilens passasjersikringssystem. Denne feilen er rapportert til relevante typegodkjenningsmyndigheter, slik at det kan vurderes om det bør utstedes en tilbakekalling av kjøretøyet.
– Derfor vil vi anbefale at forbrukere vurderer alternativer til MG 3, ved å bruke søkeverktøyet på nettstedet vårt for å velge de sikreste bilene som dekker deres behov.
I tillegg testet altså Euro NCAP 16 nye biler samt to nytester, og her har du alle resultatene:
5 stjerner: