Hyundai Concept Three gir oss et hint om en ny kompakt elbil. (Fotos: Hyundai)

Viser Hyundai Concept Three

Det er en ny 3’er på gang, og den kommer fra Hyundai.


Det foregår som kjent en stor bilmesse i München, IAA, og der kappes først og fremst tyske merker om å vise nye biler og andre løsninger. Men også Sør-Korea vil være med på moroa.

Mer bestemt viser Hyundai fram et nytt konsept som er kalt Three, og som navnet hinter om er dette er mer kompakt elbil først og fremst rettet mot det europeiske markedet.

-->
Nøkkelordet her er urbanisering og etterspørselen av elektriske bybiler, og vi har allerede sett flere nye slike på IAA-messen – som Volkswagen ID. Cross, Skoda Epiq og Cupra Raval, og nå altså Hyundais nye konsept kun kalt Three. Denne markerer også et comeback for det koreanske merket.

– Å komme tilbake til IAA Mobility etter fire år er en sann milepæl, og en slik anledning fortjener en milepælsbil, sier Xavier Martinet, president og administrerende direktør i Hyundai Motor Europe.

– Concept Three representerer neste skritt i Hyundai Motors elektrifiseringsreise. Med sine kompakte dimensjoner og designspråket Art of Steel, legemliggjør den vår visjon om å levere mobilitet som er praktisk, tilgjengelig og som gir følelsesmessig gjenklang.

Art of Steel hinter om stålets styrke og fleksibilitet, og her gjennom det Hyundai beskriver som et skulpturelt og tidløst estetisk uttrykk. Her er det ting som parametriske piksellys, en aerodynamisk Aero Hatch-profil og bærekraftige materialer som havavfallstekstiler og lett aluminiumsskum.

Designhøydepunkter i Concept Three:

  • Art of Steel: Inspirert av Hyundais avanserte stålteknologier, skaper dette designspråket flytende volumer og presise linjer som fremhever stålets estetiske kvaliteter.
  • Aero Hatch: En skulpturert karosseriprofil som kombinerer aerodynamisk effektivitet med urban allsidighet gjennom en særegen taklinje og vertikal bakluke.
  • Parametriske piksellys: Uttrykksfulle lys foran og bak som gir visuell rytme og dybde.
  • Materialdrevet design: Eksteriøret har en anodisert effekt, mens interiøret bruker sitronfarget glass og myke gule og grå toner for en rolig, men uttrykksfull kupé.
  • Møblert rom: Interiøret er designet for å være varmt, intuitivt og beroligende, med myke volumer og brukerfokuserte oppsett.
  • Tilpassbar opplevelse: Modulære «Bring Your Own Lifestyle (BYOL)»-widgets lar brukerne skreddersy kjøreopplevelsen.
  • Mr. Pix: En symbolsk karakter som tilfører lekenhet og følelsesmessig tilknytning gjennom interaktive designelementer.
  • Bærekraft: Bruk av resirkulerte materialer som havavfallstekstiler og lett aluminiumsskum understreker Hyundais miljøforpliktelse.
Hyundai satser tungt også her i Europa, og har faktisk så mye fokus på bærekraft at per nå er nærmere 80 prosent av kjøretøyene her i Europa lokalt produsert, og målet her er at det skal være en elektrifisert versjon av hver modell innen 2027 – og 21 globale elbilmodeller innen 2030. I tillegg satser Hyundai fortsatt på hydrogen, så vi kan sikkert forvente oss noe med brenselscelle-teknologi også.

Når Hyundai vender tilbake til IAA så gjør de det skikkelig, og er på plass i en gedigen stand som er 58 meter bred og sju meter høy. Og ja, den har Parametric Pixel-designet.

I tillegg til Concept Three har Hyundai dratt med seg ytterligere seks elbiler til München, Kona Elecric, Ioniq 5, Ioniq 6 N, Ioniq 9, Inster Cross og Insteroid.

Her flere bilder av Concept Three:

Les også:

Hva tenker du

Les også