GLC er en skikkelig volumselger for Mercedes, noe den har vært siden modellen dukket opp for 10 år siden. Senest det første halvåret i 2025 var det nettopp GLC som toppet salgslistene til Mercedes.
Så det er svære greier når stjernemerket har på gang en ny utgave, og endog en som tar det elektriske spranget. Og det er et skikkelig sprang.
GLC kommer helt sikkert til å dukke opp under flere benevnelser, men nå handler det om den spennende GLC 400 4Matic bygd på et 800V-system og med en oppgitt rekkevidde på opptil 713 kilometer.
Med 330 kW på hurtigladestasjon gir dette 303 kilometer i løpet av 10 minutter, og det er også mulig å få ombordladeren som leverer 11 kW som standard med en effekt på 22 kW.
Den elektriske GLC kommer også med det nye operativsystemet MB.OS (Mercedes-Benz Operating System) som har dobbel AI, her er det nemlig integrert KI fra både Microsoft og Google. Dette markerer også starten på 4. generasjon MBUX, som åpner for enda mer personaliserte opplevelser og intuitiv interaksjon mellom menneske og bil. Stjernemerket melder til og med at med generativ KI revolusjonerer MBUX Virtuell Assistent forholdet mellom bil og sjåfør, og dette muliggjør dialoger som med venner og den har korttidsminne. Løsningen er basert på både ChatGPT4o og søk med Microsoft Bing.
Her spiller også Google Gemini en viktig rolle, og den virtuelle assistenten er også godt bevandret i navigasjonsrelaterte spørsmål gjennom Google Maps-plattformen.
Det er også brukt en masse veganske materialer, og her er det også mulig å bestille en Vegan-pakke som tar det bærekraftig opp til et nytt nivå.
Utgaven som heter GLC 400 4Matic med EQ-teknologi kan altså trekke 2,4 tonn, og her har kuletrykket en kapasitet på 100 kilo.
Elbilen, som er 4,85 meter lang, byr også på en akselavstand nesten helt opp i 3 meter, 84 mm mer sammenlignet med GLC-modellen med forbrenningsmotor, og det betyr blant annet 13 mm mer benplass og 46 mm mer takhøyde foran. Bak er det 47 mm mer benplass og 17 mm mer takhøyde.
Bagasjerommet er på 570 liter og med baksetene lagt ned hele 1.740 liter, og foran er det en spandabel frunk på 128 liter. Bak kan også gulvet senkes med 80 millimeter, og seteryggene kan legges ned elektrisk i en 40:20:40 fordeling.
Videre byr nye GLC på et panoramaglasstak som bør gi en romslig interiøropplevelse, og denne er også mulig å bestille i en versjon hvor glassoverflaten kan veksles frem og tilbake mellom gjennomsiktig og ugjennomsiktig. Her er Sky Control panoramaglasstaket delt inn i ni individuelt utskiftbare segmenter, slik at kundene kan velge hvor mye lys som kommer inn. Her er det også mulig å få ambient lighting, og 162 stjerner integrert i glassflaten kan lyses opp til å produsere et stjernemotiv. Stjernene kan lyse i en av de 64 individuelle fargene tilgjengelig i Ambient lighting, ifølge Mercedes.
Til slutt kan det tyske merket opplyse at glassoverflaten består av varmeisolerende laminert sikkerhetsglass som også beskytter med sola, og dette reduserer oppvarming av kupeen om sommeren og reduserer varmetapet på vinteren.
Nye Mercedes GLC vises altså fram nå, men er fortsatt et lite stykke unna – planen er at den skal være på plass på norske veier en gang før neste sommer.
I mellomtiden kan du jo sjekke ut flere bilder, så her har du Mercedes-favoritten i ny og elektrisk drakt:
Les også:
- Kompakte Cupra Raval med lav startpris
- Ny urban elbil fra Volkswagen – ID. Cross
- Skodas episke rimelige elbil