GLC er en skikkelig volumselger for Mercedes, noe den har vært siden modellen dukket opp for 10 år siden. Senest det første halvåret i 2025 var det nettopp GLC som toppet salgslistene til Mercedes.
Så det er svære greier når stjernemerket har på gang en ny utgave, og endog en som tar det elektriske spranget. Og det er et skikkelig sprang.
For Mercedes har selvsagt kastet samtlige egg inn i denne kurven, og utstyrt den med EQ-teknologi som åpner for rekkevidder over 700 kilometer og ladehastigheter godt over 300 kW. Og ja, her er det både en gedigen frunk og en krok som kan slepe veldig mange kilo.
Ja, som Norges-direktøren også sier:
– Nye elektriske GLC har en lang rekkevidde på over 700 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den leveres med firehjulstrekk, stort bagasjerom, frunk på hele 128 liter og tilhengerfeste med kapasitet på opptil 2,4 tonn, forklarer Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
– I tillegg gjør MB.OS bilen smartere og mer personlig enn noen gang. Dette er en moderne Mercedes-Benz, som vi er overbevist om at vil treffe godt i det norske markedet.

GLC kommer helt sikkert til å dukke opp under flere benevnelser, men nå handler det om den spennende GLC 400 4Matic bygd på et 800V-system og med en oppgitt rekkevidde på opptil 713 kilometer.
Med 330 kW på hurtigladestasjon gir dette 303 kilometer i løpet av 10 minutter, og det er også mulig å få ombordladeren som leverer 11 kW som standard med en effekt på 22 kW.
Rekkevidden kommer fra en batteripakke på 94 kWh netto, og her er det også toveis lading og ting som V2H (Vehicle-to-Home) og V2G (Vehicle-to-Grid).
Elbiler trenger som kjent ikke en flertrinns girkasse, men det betyr ikke at det ikke kan ha det. Tyskerne, som jo har Autobahn å tenke på, har utstyrt kommende GLC med en 2-trinns kasse plassert på bakakselen som skal kombinere dynamikk med høy effektivitet.
Her åpner 1. giret for rask akselerasjon og høy tauekapasitet og effektivitet i urban trafikk, mens 2. giret åpner for god effektleveranse i høyere hastigheter og sørger for enestående rekkevidde og langdistansekomfort. Ja, ifølge Mercedes selv, som og melder at effektiviteten målt fra batteri til hjul over lange distanser er på hele 93 prosent.

Den elektriske GLC kommer også med det nye operativsystemet MB.OS (Mercedes-Benz Operating System) som har dobbel AI, her er det nemlig integrert KI fra både Microsoft og Google. Dette markerer også starten på 4. generasjon MBUX, som åpner for enda mer personaliserte opplevelser og intuitiv interaksjon mellom menneske og bil. Stjernemerket melder til og med at med generativ KI revolusjonerer MBUX Virtuell Assistent forholdet mellom bil og sjåfør, og dette muliggjør dialoger som med venner og den har korttidsminne. Løsningen er basert på både ChatGPT4o og søk med Microsoft Bing.
Her spiller også Google Gemini en viktig rolle, og den virtuelle assistenten er også godt bevandret i navigasjonsrelaterte spørsmål gjennom Google Maps-plattformen.
Ok, så var det selve designet.
På utsiden har den en nytolket utgave av den tradisjonelle grillen, og siden elbiler ikke trenger denne fungerer fronten som et opplyst høyteknologisk kunstverk på nye GLC.
Her er det også mulig å få en utgave med totalt 942 bakgrunnsbelyste punkter, og i tillegg er stjernen og konturen til den ikoniske grillen opplyst, og dette avhengig av landsspesifikke reguleringer.
Om vi går bak er det todelte lys, mens det Mercedes beskriver som et fengende stjernemotiv skal fange blikket både dag og natt. Det er også mulig å få en funksjon som i forbindelse med den opplyste grillen gjør at disse lysene animeres når bilen er låst opp eller når den lader.
På innsiden dominerer en gedigen skjerm dashbordet, en MBUX Superscreen, og denne måler utrolig nok 39,1 tommer. Bak superskjermens glassflate skjuler det seg tre separate skjermer, instrumentene er 10,3 tommer, mens både midtskjermen og passasjerskjermen er på 14 tommer.

Det er også brukt en masse veganske materialer, og her er det også mulig å bestille en Vegan-pakke som tar det bærekraftig opp til et nytt nivå.
Utgaven som heter GLC 400 4Matic med EQ-teknologi kan altså trekke 2,4 tonn, og her har kuletrykket en kapasitet på 100 kilo.
Elbilen, som er 4,85 meter lang, byr også på en akselavstand nesten helt opp i 3 meter, 84 mm mer sammenlignet med GLC-modellen med forbrenningsmotor, og det betyr blant annet 13 mm mer benplass og 46 mm mer takhøyde foran. Bak er det 47 mm mer benplass og 17 mm mer takhøyde.
Bagasjerommet er på 570 liter og med baksetene lagt ned hele 1.740 liter, og foran er det en spandabel frunk på 128 liter. Bak kan også gulvet senkes med 80 millimeter, og seteryggene kan legges ned elektrisk i en 40:20:40 fordeling.
Videre byr nye GLC på et panoramaglasstak som bør gi en romslig interiøropplevelse, og denne er også mulig å bestille i en versjon hvor glassoverflaten kan veksles frem og tilbake mellom gjennomsiktig og ugjennomsiktig. Her er Sky Control panoramaglasstaket delt inn i ni individuelt utskiftbare segmenter, slik at kundene kan velge hvor mye lys som kommer inn. Her er det også mulig å få ambient lighting, og 162 stjerner integrert i glassflaten kan lyses opp til å produsere et stjernemotiv. Stjernene kan lyse i en av de 64 individuelle fargene tilgjengelig i Ambient lighting, ifølge Mercedes.
Til slutt kan det tyske merket opplyse at glassoverflaten består av varmeisolerende laminert sikkerhetsglass som også beskytter med sola, og dette reduserer oppvarming av kupeen om sommeren og reduserer varmetapet på vinteren.

Nye Mercedes GLC vises altså fram nå, men er fortsatt et lite stykke unna – planen er at den skal være på plass på norske veier en gang før neste sommer.
I mellomtiden kan du jo sjekke ut flere bilder, så her har du Mercedes-favoritten i ny og elektrisk drakt:
Les også: