Akkurat nå foregår bilmessen IAA i München, og selv om den er viktig for alle merker som har ambisjoner i Europa, er de tyske merkene litt ekstra på hugget.
Det inkluderer selvsagt det største av dem, Volkswagen-merket, og ja, Volkswagen-gruppen.
– Helt fra starten av var målet mitt å forme den beste versjonen av Volkswagen-merket gjennom tidene, sier Thomas Schäfer, administrerende direktør i Volkswagen-merket.
– Den nesten produksjonsklare konseptbilen til framtidens ID. Cross demonstrerer at vi nå virkelig leverer – med et nytt design, mange teknologier som tidligere bare ble sett i høyere klasser, forbedret betjening og kvalitet – og endelig igjen det «riktige» navnet. Med denne nye Volkswagen-generasjonen leverer vi nå på løftene våre.
Når det gjelder ID. Cross skal den vises i produksjonsversjon neste sommer, så denne er et lite stykke unna. Den som nå vises i München er altså et konsept.
Bilen har fått særegne trekk både foran og bak, og Volkswagen har også gitt den en grafikk og 3D-lyssignaturen som skal gi inntrykk av at bilen «smiler».
– En Volkswagen må være sympatisk, umiskjennelig og inspirere med sin karakter, sier Mindt.
– Derfor fremkaller vi bevisst Volkswagen-ikoner som Golf og folkevognbussen i ID. Cross Concept – på toppen, som en klype «hemmelig saus». Dette kan for eksempel sees i de karismatiske C-stolpene og den helt rette vinduslinjen. Få volummerker i verden kan trekke på en så sterk arv. Og det vil alltid være i verktøykassen vår på reisen inn i framtiden.
Dette er altså en kompakt bil, med 4,161 meter befinner den seg i Volkswagen T-Cross-territorium, mens akselavstanden er på 2,60 meter. En bredde på 1,84 meter og høyde på 1,59 meter kan også sammenlignes med T-Crossen.
Konseptet er kledd med kule 21-tommers felger, og Goodyear har også utviklet noen spesielle dekk med 235/40-dimensjonen.
På innsiden er det plass til fem personer, og bakerst er det et stort bagasjerom på 450 liter og foran en frunk på 25 liter.
Men denne skal altså også passe til lengre bilturer, og tyskerne sier at de har gått for en slags lounge-stil atmosfære på innsiden. En velværeoase. Her er stoffkledde overflater, og lys-, lyd- og klimamoduser (Atmospheres) skal kunne endre interiøret i Vanilla Chai (en varm beigefarge) til en lounge som tilbyr maksimal komfort.
Videre forklarer Volkswagen at det er plantemotiver på skjermene og ekte planter i den visuelt svevende midtkonsollen som skal forsterke den behagelige følelsen, og ja, de spesialdesignede setene i konseptbilen kan legges helt ned for å skape et leneområde i stil med en VW-buss.
Tyskerne har også jobbet hardt med å sy sammen alle de innvendige tingene som skaper en samhandling, og dette inkluderer menystrukturer, naturlig stemmestyring og knapper for direkte funksjoner. Her er også rattet med knappestyringer redesignet og det er en digital skjerm med instrumentene (28 cm) og en sentral berøringsskjerm til infotainmentsystemet (diameter: 33 cm).
ID. Cross skal settes sammen på MEB+-plattformen, som ja, er en videreutvikling av MEB-plattformen som modeller som ID.3 og ID.4 er satt sammen på.
– MEB får en ny programvaregenerasjon fra neste år, som bringer med seg en merkbar funksjonell forbedring av mange systemer for våre kunder, forklarer Kai Grünitz, medlem av Volkswagens styre med ansvar for utvikling.
– Denne videreutviklingen av det Volkswagen-typiske modulsystemet bringer funksjoner til kjøretøy fra høyere kjøretøysegmenter, for eksempel den videreutviklede Travel Assist. MEB+ er dermed den tekniske nøkkelen til å kunne tilby elektriske kjøretøy som produksjonsversjonen av ID. Cross Concept og den nye ID. Polo med over gjennomsnittlige produktegenskaper til attraktive priser.
Selve drivenheten får seg også et løft, og konseptet er utstyrt med en motor på 155 kW/211 hk og et batteri som åpner for 420 kilometer oppgitt rekkevidde.
Videre er de at kulekoblingen er konstruert for en tilhengerlast på 75 kilo, nok til å transportere to elsykler, mens maksimal tilhengervekt er opptil 1.200 kilo.
Les også:
- Skodas episke rimelige elbil
- Lei hjelmen? BMW med oppsiktsvekkende MC-konsept
- Volvo EX30 Cross Country: Større forandring enn vi hadde forventet