BMW Motorrad Vision CE er en ganske så oppsiktsvekkende visjon. (Fotos: BMW)

Lei hjelmen? BMW med oppsiktsvekkende MC-konsept

Det gjelder å vekke oppsikt når store bilutstillinger som IAA arrangeres, og BMW har et kjøretøy man ikke glemmer med det aller første.


Det diskuteres nå hjelmpåbud i Norge, både for syklister, elsparkesyklister og de på ATV. Men BMW går motsatt vei, de vil kvitte seg med hjelmen. Hmm. 

Nå leker ikke det tyske merket med folks liv og helse, men har utviklet en ny løsning som skal gjøre de på motorsykkel enda litt sikrere – selv uten hjelm. Hils på BMW Motorrad Vision CE, en tohjuling som skal vises på den store tyske IAA-utstillingen. 

-->
BMW sier at denne er en visjon om framtiden for elektrisk, ensporet mobilitet i bysentre, og skal vise merkets ubestridte lederskap innen intelligent, tilkoblet, elektrisk tohjulsmobilitet. Ja, alt ifølge BMW selv. 

Slik ser visjonen ut:

Motorrad Vision CE er altså et utslippsfritt alternativ for de motoriserte tohjulingene, men mer oppsiktsvekkende, den fjerner altså behovet for hjelmen og beskyttende klær. 

Dette åpner selvsagt for en langt mer behagelig tur og praktisk bruk, og er altså en visjon rundt framtidens urbane tohjulsmobilitet.

Nå er det langt fra første gang BMW Motorrad tenker nytt. 

Tilbake i 2014 var de den første litt mer premium produsenten som viste fram en sykkel som kombinerte design med elektrisk drift gjennom sykkelen BMW CE 04, og åtte år senere kom denne til det åpne markedet. 

I fjor viste BMW Motorrad en MC kalt BMW CE 02, også denne elektrisk drevet og skal vise en helt ny mobilitetsstil som er unik og ekstremt avslappet.

Spoler vi 25 år tilbake finner vi en annen «sikkerhets-revolusjon», nemlig BMW C1, en scooter, og i likhet med den helt nye hadde C1 et sikkerhetskarosseri som gjorde hjelm og sikkerhetsklær overflødig. 

BMW Motorrad Vision CE bygger videre på denne, og den nye tolkningen har ifølge tyskerne et emosjonelt designspråk for å skape et unikt, framtidsrettet visjonskjøretøy.

Kjernen her er en metallrørskompositt kjent som «buret», som sammen med en setekonstruksjon med sikkerhetsbelte skal sikre en trygg og emosjonell kjøreopplevelse uten, ja, et behov for hjelm eller vanlige beskyttelsesklær.

BMW forklarer videre at burets reduserte totalhøyde og åpne, luftige design, kombinert med en lang akselavstand, gir Vision CE et strukket, dynamisk og visuelt lett utseende. 

Her skal også et lakkert aluminium gi et mer eksklusivt teknisk preg, og det går i matt hvit med en svart kontrastfarge som skal gi Vision CE et klart, redusert og skulpturelt utseende. 

Det hele rundes av med en litt mer elegant matt sittebenk med integrert skrift og neonrøde aksenter på grafikken samt andre fremhevede detaljer.

Men det er mer kult med Vision CE. 

BMW har nemlig lagt til en balanseringsfunksjon, og denne lar sykkelen balansere seg fullstendig når det står stille.

Om det hele kanskje blir litt for spesielt får jo tiden vise, men at den er hakket mer praktisk enn dagens motorsykler er det liten tvil om. 

Og hva Statens vegvesen, Trygg Trafikk og de andre sikkerhetsaktørene mener om en motorisert tohjuling som kan kjøres uten hjelm, er vi heller ikke sikre på. 

Men at BMW Motorrad Vision CE kommer til å skape oppsikt under årets IAA-messe, ja, det er vi ganske så sikre på. 

Les også:

Hva tenker du

Les også