Volkswagen-gruppen har en ny satsting kalt Electric Urban Car family, og i denne er det så langt meldt inn fire elbiler. Volkswagen ID. Polo og ID. Cross, Skoda Epiq og Cupra Raval, som selvsagt skal produseres på hjemmebane i Spania. Og ja, det skal også en viktig elbil som ID. Polo også.
Den nye gruppen småbiler skal settes sammen med en videreutviklet MEB-plattform kalt MEB+, og Cupra viser nå for første gang fram Raval i forbindelse med den store tyske IAA-messen.
-->
– Cupra har ansvaret for utviklingen av Volkswagen-gruppens modeller under fanen Electric Urban Car, og det viser hvor fort merket fra Barcelona har bygget seg en sentral posisjon blant merkene i konsernet, sier Alexander Ulvestad Hjermind, talsperson for Cupra Norge i Harald A. Møller.
– Men mest av alt viser Raval den spennende retningen videre for Cupra.
Det Seat-eide merket har altså dratt duken av den nye elbilen, og det gjorde Cupra-sjef Markus Haupt.
– Cupra Raval former framtiden vår, og den sammenfatter alt Cupra står for, sier han.
– Emosjoner, design og elektrisk kraft, alt sentrert rundt sjåføren.
Det spanske merket opplyser at produksjonen skal starte opp allerede i år, men at selve bilen ikke blir markedslansert før neste år.
Den store tyske gruppen satser tungt på sitt nye urbane familieprosjekt, som altså skal åpne for elbiler også blant de som bruker minst penger på nye biler. Her er målet å tilby biler som starter på under 25.000 euro.
– Det ligger mye prestisje i dette prosjektet fra Volkswagen-gruppens side, og det er en stor fjær i hatten for Cupra at prosjektet ledes fra Barcelona, sier Ulvestad Hjermind.
Cupra har en tradisjon om å gi nye biler navn etter geografiske områder, og Raval-navnet stammer fra et dynamisk nabolag i Barcelona. Cupra har også sitt hovedsete i den katalanske hovedstaden.
Det kan man også se om man studerer den kamuflasjedekte bilen, for denne består av kartelementer fra det samme nabolaget som er kjent for sitt yrende kulturliv. Målet er at bilen, i likhet med området El Raval, skal skille seg ut.
Trendy ja. Nylig kåret tyske «Auto Motor Und Sports» nettopp Cupra til «Trendiest brand of the Year», og her fikk det spanske merket hele 70 prosent av stemmene. Og dette er altså et så ferskt merke at det kun er fem år siden de kom med sin første egenproduserte modell, Formentor, en bil oppkalt etter Formentor-halvøya på Mallorca.
Neste kapittel blir altså en mer bysentrert elbil, og hakket mer sportslig enn ID. Polo og Skoda Epiq. Raval har blant annet et sportsunderstell som er senket med 15 mm, spesialtilpasset fjæring, progressiv styring for økt smidighet og ESC Sport. Så ja, her står kjøregleden i sentrum.
Som vanlig kommer det også en toppmodell med tilnavnet VZ, og en Raval VZ med 166 kW/223 hk har enda mer sportslige CupBucket-seter, sport-fjæring og 19-tommers hjul med 235 mm brede dekk. Og noe som er kalt VAQ elektronisk differensiallås.
Cupra Raval blir også tilgjengelig med to forskjellige batteripakker, det kommer flere effektversjoner og selvsagt ulike utstyrsnivåer for å møte kundenes behov, opplyser merket selv.
Raval har også ting som Travel Assist med filskifte-assistent og trafikklysgjenkjenning, Intelligent Park Assist og 360 graders Area View-kamera.
Tekniske data for CUPRA Raval:
Plattform: MEB+
Drivlinje: Forhjulsdrift
Lengde: 4.046 mm
Bredde: 1.784 mm
Høyde: 1.518 mm
Akselavstand: 2.600 mm
*Nær produksjonsklar bil. Alle tekniske data er foreløpige og kan endres.Les også: