Lucid er som kjent rekkeviddesjefen blant elbilene, og Lucid Air er tilgjengelig med utgaver som nesten når 1.000 kilometer i oppgitt rekkevidde. Nå er Air en mer sportslig sedan som ikke er direkte rettet mot de store massene, men de har for lengst startet utviklingen av en ny modell med enda større salgspotensiale.
Den neste ut heter Lucid Gravity og er en SUV, men siden BMW har vist fram neste generasjon SUV blir ikke Gravity en rekkeviddemester også blant de mer høyreiste. Det er spesielt en god grunn til nettopp det, og den skal vi snart komme til.
BMW sin «Neue Klasse»-versjon av iX3, dagens utgave av denne er 4,73 meter lang og 1,67 meter høy, en perfekt «folke-størrelse», kommer i en utgave som ruller vanvittige 805 kilometer.
Nå er ikke Lucid Gravity veldig mye dårligere, her er rekkevidden oppgitt til 748 kilometer gjennom et 123 kWh stort batteri, og ikke nok med det, Lucid har også på gang en Gravity Touring, altså ikke Grand Touring som den første heter, som skal følge den første utgaven.
Dette er en ganske så diger bil, over fem meter i lengden, og omtrent like høy som dagens iX3, 1,66 meter rager Gravity over bakken, og her er det plass til tre seterader. En så stor elbil blir selvsagt tyngre og mindre aerodynamisk enn en på 4,73 meter, så at Lucid har presset godt over 700 kilometer ut av denne folkefrakteren er ganske imponerende.

På toppen av rekkevidden satser Lucid også tungt på rask lading, og parkert ved riktige lynlader bruker Gravity kun 14 minutter å fylle på nye 400 kilometer. Og ja, SUVen er designet for å håndtere både Autobahn-strekninger og europeiske hårnålssvinger på best mulig måte.
– Med Lucid Gravity satte vi oss fore å skape en SUV som omdefinerer hva som er mulig – ikke bare i rekkevidde og ytelse, men også i hvor uanstrengt den passer inn i hverdagen, sier Lawrence Hamilton, Europa-president hos Lucid.
– Det er et ekte førerkjøretøy som blander komfort, plass, dynamisk balanse og effektivitet. Lanseringen i Europa markerer en viktig milepæl for vårt merke og for elektrisk mobilitet over hele kontinentet. Lucid Gravity er designet for å overgå forventningene, og vi er stolte av å åpne bestillinger på Gravity Grand Touring – en premium-SUV bygget for å møte de unike kravene til europeiske veier og livsstiler, uten kompromisser.
For å kunne håndtere Autobahn og Alpe-svinger har det amerikanske merket utstyrt Gravity Grand Touring med et drivverk med en effekt på 617 kW/839 hk som åpner for å sprinte opp til 100 km/t på 3,6 sekunder, og det er oppsiktsvekkende for en høyreist kjempe som dette. Forbruket er heller ikke så veldig ille tatt størrelsen og høyden i betraktning, 18,2 kWh/100 km (med 20/21-tommers felger).
Som standard kommer Gravity Grand Touring med et aluminiumsintensivt chassis og 1-kammerluftfjæring som skal sikre en jevn og komfortabel kjøretur på alle veier – selv når asfalten slutter og stien begynner, som Lucid selv sier.
Her er det også mulig å få en Dynamic Handling Package med trippelkammerluftfjæring og aktiv bakhjulsstyring, og dette åpner for en tredje imponerende ting, den svære elbilen får dermed en svingradius på kun 11,7 meter.

Videre kan Lucid opplyse at Gravity Grand Touring blir tilgjengelig med en pakke som åpner for en slepekapasitet på opptil 2.500 kilo.
Og det skal absolutt ikke stå på det praktiske.
Både rekkevidden, tre seterrader, rekkevidde og lading toppes av et enormt bagasjerom om baksetene felles ned. Hør på dette: 3.398 liter bagasjerom. Om alle sju setene er i bruk har du også en lagringsplass litt over snittet, et 780 liters bagasjerom. Og ja, et 230 liters bagasjerom gir ytterligere separat plass – ikke bare for oppbevaring, men også for sitteplasser mens man parkerer. Det kan du se av bildene.
Det praktiske følges opp med skyvbare andreseter integrerer brettbord, USB-C-porter og et 230-V-uttak, og alt dette skal gjøre kupeen til en mobil lounge eller arbeidsplass.
Foran er det noe Lucid betegner som en flytende 34-tommers 6K OLED-skjerm rundt føreren, og denne er kombinert med et horisontalt pilotpanel og et valgfritt Head-up Display med utvidet virkelighet.
Videre skal Lucid UX 3.0 gi kontekstuelle snarveier og profilbaserte innstillinger, og som på alle andre nye moderne elbiler er det selvsagt også trådløse oppdateringer som gjør bilen bedre med årene.
Under selve kjøringen bidrar også grafikkortkjempen Nvidia til å løfte opplevelsen, for Gravity brøyter også vei for neste generasjon DreamDrive 2 – Lucids avanserte førerassistentsystem som alle bilene blir utstyrt med. Her er det blant annet 3D Surround View Monitoring og Hands-Free Drive Assist. Merket samarbeider altså med Nvidia som leverer den lynraske Nvidia Drive AGX-plattformen, som sørger for at sensorene sender data lynrask videre til DriveOS for funksjoner og beregningskalkuleringer i sanntid.
Her er litt fakta:

Ok, det gjenstår bare en ting – den viktige prisen.
Lucid Gravity er forventet til Norge fra tidlig 2026, og starter fra 1.249.000 kroner. Lucid åpner i tillegg snart for bestilling av den rene Touring-utgaven, Gravity Touring, og her er startprisen satt til 1.049.000 kroner.
Her er flere bilder:
Les også: