Mercedes har et AMG-konsept som lader lynraskt. Virkelig. (Fotos: Mercedes)

Jepp, en elbil ladet med 1.000 kW

1.000 kW er 1 megawatt. Og nå viser Mercedes en ekte mega-elbil, for Concept AMG GT XX har nådd en ladeeffekt på frekke 1.041 kW.


Du drar muligens kjensel på Mercedes Concept AMG GT XX, for denne har allerede skapt store overskrifter. Av god grunn.

AMG-konseptet har nemlig luftet seg på den legendariske testbanen Nardò i Italia, og der tilbakela den 40.075 i løpet av åtte dager. Ja, jorden rundt på åtte dager.

-->
Det resulterte i utrolige 25 rekorder, inkludert imponerende 5.479 kilometer i løpet av 24 timer, en soleklar ny døgnrekord for elbiler. De fikk altså vist fram den imponerende ytelsen til både Axial Flux-motorene og det direktekjølte batteriet.

Når man kjører en elbil 40.000 kilometer i løpet av en drøy uke er det en ting man trenger mer enn noe annet, og det er ladepauser. En elbil som lader raskt klarer kanskje å fylle på 300 kilometer rekkevidde i løpet av 20 minutter, og tre stopper og en time lading gir dermed 900 kilometer. Det betyr at man hadde trengt drøyt 44 timer med lading for å fylle på med 40.000 kilometer, så ja, det tar tid selv under rask lading.

Hvor raskt en slik øvelse tar konseptet AMG GT XX vet vi ikke, men vi vet hvor teoretisk raskt det kunne gått. For på Nardò var det også satt opp en prototype-ladestasjon, og der oppnådde de en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Ja, det er lynende raskt.

Konseptet brøt da også drømmegrensen på ladestasjonen flere ganger under de åtte dagene, og her er det flere imponerende ting. Mercedes melder nemlig at bilen nåde megawatt-grensen bare 0,5 sekunder etter ladestart, og Concept AMG GT XX klarte å opprettholde ladeeffekten på 1.000 kW i rundt to og et halvt minutt.

Tyskerne forklarer at opptil 1.176 ampere strøm fløt via den spesialutviklede CCS-ladekabelen, og systemet overførte 17,3 kWh på bare ett minutt. Denne laderekorden understreker hvor målbevisste Mercedes-Benz Charging Unit, Mercedes-AMG og Alpitronic er i sin søken etter å tøye tekniske grenser sammen, slår de fast.

Milepælen var mulig grunnet konseptets nye høyytelsesbatteri utviklet i Affalterbach, og dette er inspirert av Formel 1 og bruker sylindriske NCMA-celler. Her baner det høye og slanke designet veien for effektiv kjøling av cellene og en høy energitetthet på over 300 Wh/kg.

En stor utfordring med lynlading er varmegang, og Mercedes har utviklet et kjølesystem som sikrer jevn varmespredning og støtter energilagringssystemets evne til å levere høy kontinuerlig effekt.

Videre åpner spenningen på over 800 volt for å redusere vekten gjennom lettere kabling og forkorter ladetidene, og på samme tid kontrollerer den intelligente temperaturstyringen celletemperaturen presist for å sikre maksimal ytelse selv under intensiv bruk, forklarer stjernemerket.

Ladestasjonen som opprinnelig ble utviklet for lastebiler er altså utviklet samme med Alpitronic, og ble omgjort fra en såkalt MCS-ladestasjont til et system som fungerer med en slank CCS-kabel.

Mercedes sier at funnene fra megawattlading vil flyte direkte inn i utviklingen av en ny hurtiglader, og skal bli tilgjengelig på ladeparkene til Mercedes her i Europa og Nord-Amerika fra 2026.

Les også:

Hva tenker du

Les også