Du drar muligens kjensel på Mercedes Concept AMG GT XX, for denne har allerede skapt store overskrifter. Av god grunn.
AMG-konseptet har nemlig luftet seg på den legendariske testbanen Nardò i Italia, og der tilbakela den 40.075 i løpet av åtte dager. Ja, jorden rundt på åtte dager.
Hvor raskt en slik øvelse tar konseptet AMG GT XX vet vi ikke, men vi vet hvor teoretisk raskt det kunne gått. For på Nardò var det også satt opp en prototype-ladestasjon, og der oppnådde de en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Ja, det er lynende raskt.
Konseptet brøt da også drømmegrensen på ladestasjonen flere ganger under de åtte dagene, og her er det flere imponerende ting. Mercedes melder nemlig at bilen nåde megawatt-grensen bare 0,5 sekunder etter ladestart, og Concept AMG GT XX klarte å opprettholde ladeeffekten på 1.000 kW i rundt to og et halvt minutt.
Tyskerne forklarer at opptil 1.176 ampere strøm fløt via den spesialutviklede CCS-ladekabelen, og systemet overførte 17,3 kWh på bare ett minutt. Denne laderekorden understreker hvor målbevisste Mercedes-Benz Charging Unit, Mercedes-AMG og Alpitronic er i sin søken etter å tøye tekniske grenser sammen, slår de fast.
Ladestasjonen som opprinnelig ble utviklet for lastebiler er altså utviklet samme med Alpitronic, og ble omgjort fra en såkalt MCS-ladestasjont til et system som fungerer med en slank CCS-kabel.
Mercedes sier at funnene fra megawattlading vil flyte direkte inn i utviklingen av en ny hurtiglader, og skal bli tilgjengelig på ladeparkene til Mercedes her i Europa og Nord-Amerika fra 2026.
- Her er Polestar 5, en 4-dørs GT
- Ny GLC strekker rekkevidden godt over 700 kilometer
- Lucid Gravity med norske startpris