Tilbake i februar 2020 kunne Polestar vise et av konseptene som skulle vise vei fra framtidens modeller, og da hadde de nettopp lansert sin aller første – ladehybriden Polestar 1.
Dette var altså før de har startet på sin helelektriske reise med Polestar 2, men hadde allerede den gang offentliggjort planer for en SUV i form av Polestar 3. Og i februar for fem år siden ga de altså nok et hint. Et ganske oppsiktsvekkende et, for dette var tittelen på vår sak:
«Polestar med en fantastisk konsept-modell».
Dette skulle nemlig være en forsmak på flere ting; merkets framtidige design, teknologi og bærekraftsvisjon.
Nå slår Michael Lohscheller, CEO i Polestar, fast:
– Polestar 5 bringer framtiden inn i nåtiden. Vår visjon for Polestars design, teknologi og bærekraftsretning er ikke lenger en drøm, men en virkelighet kundene våre kan kjøpe. Med sitt rene skandinaviske design, unike plattform, kraftige motorer, avansert chassis, banebrytende teknologi og mer bærekraftige materialer er Polestar 5 både et flaggskip og en ledestjerne for bransjen.

For ja, konseptet har endelig tatt spranget til en nær produksjonsmodell, og dette er altspå den femte Polestar-modellen i familien. En Polestar 5.
Dette er en skikkelig Grand Tourer, en fem meter lang milsluker, og designet er så aerodynamisk at Polestars designere har hatt luftfarten som hovedinspirasjon. Polestar forklarer utsiden med stramme flater strukket over en aerodynamisk, vingeformet profil med en Kamm-inspirert hekk. Jepp, intet mindre.
Her er det også en lav og markant front med Polestars SmartZone først vist gjennom Precept, og P5 er selvsagt utstyrt med todelte frontlys med Pixel LED-teknologi.
Her er det også blanke svarte eller Shade-paneler langs nedre del av dørene som skal bidra til å reduserer den visuelle høyden på bilen, som måler 142 centimeter, mens glasspartiet følger den vingeformede profilen og den slanke taklinjen, forklarer svenskene.
De iler til og understreker at det ikke har gått på bekostning av bakseteplassen, for dette er løst med en bakre takstruktur som er flyttet bak passasjerenes hoder. Og ja, som Polestar 4 har den et digitalt bakspeil og virtuell bakrute som åpner for litt mer rom i baksetene.
Over hodene på de på innsiden finner vi det aller største panoramaglasstaket i en Polestar så langt, litt over to meter langt og 1,25 meter bredt, og dette bør selvsagt gi en masse lys og en romslig følelse for de i bilen.

Videre forklarer Polestar at femmeren preges av en spesialdesignet aerodynamisk lyslist med bakre luftkanaler og integrert diffuser som forbedrer luftstrømmen. Med jevn, rammefri glassflate og innfelte dørhåndtak oppnår Polestar 5 Dual motor en luftmotstandskoeffisient på bare 0,24, melder svenskene.
Den blir også tilgjengelig i seks farger, og det inkluderer også to matte alternativer: Storm, en kraftfull mørk grå, og Magnesium, en lys sølvaktig finish.
– Det var en drøm å designe Polestar Precept, og enda mer tilfredsstillende å se den bli realisert som produksjonsbil med Polestar 5, sier Nahum Escobedo, Head of Exterior Design.
– Jeg er stolt av alle som har jobbet utrettelig for å sikre at visjonen vår forble tro mot konseptet. Nå ser jeg frem til at kundene kan oppleve den samme gleden vi har hatt i prosessen med å skape denne bilen.
Ok, så hva med innsiden?

Vel, GT-modellen er designet som den litt mer spesielle 4+1-seteren, og Polestar forteller at de har hatt like stort fokus på både fører og passasjerer. Foran er det Recaro-stoler med sidestøtte, og i tillegg til oppvarming og elektrisk justering er det også ventilasjon og massasjefunksjon.
Foran er det et litt mer sportslig preg, med et 9-tommers førerdisplay montert direkte på rattstammen slik at skjermen alltid er perfekt plassert i førerens synsfelt. Det er også et 9,5-tommers Head-up Display.
Det er også en 14,5-tommers vertikal midtskjerm drevet av Googles Androd Automotive videreutviklet fra Polestar 3 og Polestar 4.
Bak kan de i utgangspunktet to passasjerene styre både 4-soners klimaanlegg, oppvarming, ventilasjon og massasje når armlenet er nede. Når armlenet løftes, dukker det opp en femte sitteplass i en forskjøvet løsning som åpner for mer skulderplass og som skal gjøre Polestar 5 til en litt mer praktisk 5-seter. Batteriets fothus gir dessuten ekstra fotplass bak forsetene, slik at passasjerene sitter mer naturlig, legger svenskene til.
For å redusere vekt og miljøavtrykk er Polestar 5 kledd med naturlige fibermaterialer som Bcomp og ampliTex, og ja NFPP. Ganske gresk, men dette er både mer naturvennlig og lettere enn for eksempel plast.

Bagasjerommet er på 365 liter og frontrommet rommer 62 liter som også er kledd i vektbesparende materialer, og som åpner for enklere resirkulering når bilen har gjort sitt ute på veien.
Polestar har også brukt resirkulerte materialer fra andre Polestar-modeller, som Econyl (laget av gjenvunnet fiskegarn og annet avfall) til tepper, PET-materialer i taktrekket og strikkede tekstilflater på dørpanelene.
Som vanlig lar audiodelen hos Polestar også høre i femmeren, her er det enten et lydsystemet kalt Polestar High Performance Audio med 10 høyttalere eller et Bowers & Wilkins-anlegg med 21 høyttalere, inkludert Tweeter-on-Top-teknologi og 1.680 watt forsterkereffekt.
Det er også laserprojisert stemningslys rundt hele interiøret og som avsluttes i en lydplanke bak hodene til baksetepassasjerene, og P5 har også aktiv støykansellering.
Når det gjelder førerstøttesystemer (ADAS) så spiller SmartZone foran en viktig rolle, for den huser kameraer, radar og sensorer. Dette åpner for at Pilot Assist kan justere både hastighet og plassering i kjørefelt ved hastigheter opptil 150 km/t, og totalt drives det avanserte systemet av 11 kameraer, én radar for mellomdistanse, 12 ultralydsensorer og et førermonitoreringskamera. Og det er mer ganske ville greier.
Bilen er utstyrt med åtte kollisjonsputer, og en innvendige radarer registrerer både antall, plassering og type passasjerer, for å utløse riktige sikkerhetstiltak i en eventuell ulykke.
Polestar 5 er satt sammen på en ny varmherdet plattform i limt aluminium som er basen for Polestar Performance Architecture (PPA), og det hele skal gjøre bilen lettere og stivere, så her bør kjøreegenskapene man forventer av en Polestar være på plass.
Og ja, her er det selvsagt Brembo bremser, mens drivverket yter 550 kW/748 hk og 812 Nm i den vanlige utgaven.
Lett er nok ikke batteriet, som er på hele 112 kWh brutto med 106 kWh netto, mens rekkevidden for den som går lengst er oppgitt til 670 kilometer. Som du skal se av faktaen er det også en Performance-utgave med en oppgitt rekkevidde på 565 kilometer og langt flere krefter.

Polestar har også fått Michelin til å skreddersy dekkene, og her er det mulig å velge mellom felger fra 20- til 22 tommer.
– Våre utviklingsteam har jobbet utrettelig for å utvikle Polestar Performance Architecture fra grunnen av, og innsatsen har virkelig gitt resultater i hvordan denne ytelses-fokuserte GT-en kjører, sier Lutz Stiegler, CTO i Polestar.
– Sammen med den egenutviklede bakmotoren, 800V elektrisk arkitektur og innovative ingeniørløsninger, gjør dette Polestar 5 til en Grand Tourer i særklasse.
800V arkitektur, den første til Polestar, åpner for en ladeeffekt på hele 350 kW, og det igjen betyr at det svære batteriet fylles fra 10-80 prosent på bare 22 minutter under optimale forhold.

Kommende Polestar 5 er såpass nær at den også har fått norske priser, og Polestar 5 Dual motor har fått en startprius på 1.259.000 kroner.
De som vil ha den råeste utgaven, en Polestar 5 Performance med 884 hk og 1.015 Nm, må ut med minst 1.528.000 kroner.
Les også: